بر اساس نظریههای کنشگرایی، فعالان اقتصادی پلتفرم میسازند و کنشگران اجتماعی روی سکوها فعال هستند، بنابراین اکوسیستم جدیدی پدید آمده است که باید اصول آن را در نظر گرفت.
فیروزآبادی افزود: اقتصاد این فضا بیشتر خدمات است و این خدمات در فضای مجازی بر روی پلتفرم هایی در یک سیستم شبکه جهانی که سیستم مدیریت و ارزیابی آن مبتنی بر نوآوری و تنوع توسط استارت آپ ها است، در جامعه ارائه می شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به دیگر ویژگی های این فضا از جمله تنوع جرایم گفت: جرایم مختلفی در حال وقوع است که نظام جرم شناسی و نظام اداری ما در کشور نیازمند ساماندهی و قانون گذاری در این فضا است. و امروزه به دلیل اجتماعی شدن برخی جرایم و عرضه در فضای مجازی، مشکلات فراوانی وجود دارد که البته مشکل همه کشورهاست.
وی گفت: شورای عالی فضای مجازی بر تحول فضای مجازی در ساختارهای کشور تاکید داشته و تاکنون با بسیاری از سازمان ها به ویژه در حوزه فرهنگی در تهیه سند تحول دیجیتال بر اساس مصوبه شورای عالی کشور همکاری داشته است. فضای مجازی، اما واقعیت این است که این تغییر فضا نیازمند تلاش بیشتری است.
فیروزآبادی اعلام کرد: در حوزه آموزش مجازی در ایام کرونا با کمک همه نهادهای ذیربط در کشور سامانه شاد راه اندازی شد که اقدام خوبی در این زمینه بود و بسترهای داخلی زیادی راه اندازی شده است. برای آموزش غیر رسمی
وی با تاکید بر اینکه دنیا به سمت پلتفرم های ابری و چندفعالی بودن آن ها مانند بسترهای شبکه ای برای بازی های رایانه ای در حال حرکت است، تاکید کرد: علاوه بر اهمیت جنبه های معنوی فعالیت های فرهنگی، باید مدل های اقتصادی آن نیز مورد توجه قرار گیرد. کار فرهنگی در کشور بدون الگوی اقتصادی انجام می شود، امید به موفقیت کاهش می یابد.
حوزه فرهنگی کشور در ارائه سند تحول فضای مجازی پیش قدم شود
فیروزآبادی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگی کشورش باید در ارائه سند تحول فضای مجازی پیشگام باشد نه اینکه مرکز ملی فضای مجازی از آنها برای تهیه آن دعوت به همکاری کند، گفت: اگر حوزه فرهنگی در این زمینه نیاز به مصوبه داشته باشد، شورا فضای مجازی عالی آمادگی کامل برای ورود به این حوزه و تایید مصوبات لازم برای اجرا را دارد.
وی با توجه به وضعیت تولید محتوا در کشور و اهمیت آن به عنوان گامی در راستای قلمرو سازی، افزود: یکی از مشکلات حوزه فرهنگ در کشور تولید محتوا است که در مرحله اول تاکید ما بر تولید محتوای داخلی است. و عرضه در حال بهینه سازی محتوا و در نهایت ارائه محتوایی است که منجر به ارتقا و رشد می شود، در این راستا باید از تمام ظرفیت هایی که در دسته بندی های مختلف برای یک مقوله وجود دارد استفاده شود چرا که در حوزه فرهنگ با آن مواجه هستیم. شخصی سازی فضای مجازی
فیروزآبادی گفت: محصولات فرهنگی نیز مانند سایر محصولات به سمت تولیدات شخصی سازی شده با توجه به نیاز و سلیقه افراد حرکت می کند. بیشتر محصولات فرهنگی در رسانه های اجتماعی و در گروه های همسالان تولید می شود. بر این اساس دستگاهها نمیتوانند تولیدکننده محصولات فرهنگی یکنواخت و انبوه باشند، بلکه دستگاهها میتوانند به هدایت و راهنمایی تولید محصولات فرهنگی کمک کنند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
تغییر ساختارهای حاکمیتی در فضای مجازی
وی با اشاره به نحوه حکمرانی در فضای مجازی تاکید کرد: اصول حکمرانی و ساختارهای آن در فضای مجازی بر سه رکن همکاری (تعاون)، هماهنگی (هماهنگی) و همدلی (همدلی) استوار است و ما در حوزه فرهنگی قطعا در این نوع حکمرانی در ما نیازمند سطح جامعه هستیم و اگر این سه به دلیل اجتماعی شدن پدیده ها شکل نگیرد، در سیاست گذاری و مقررات گذاری و در نهایت مدیریت این حوزه با بحران مواجه خواهیم شد.