بر اساس آخرین اظهارات مسئولان، حدود 3 هزار خدمت در پنجره خدمات ملی هوشمند دولت ارائه می شود و تاکنون 15 میلیون نفر از این پنجره برای دریافت خدمات خود استفاده کرده اند.
به گزارش ICTNN، تشکیل دولت هوشمند یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم است و گفته می شود سرویس هوشمند این است که بدون مراجعه حضوری، آنلاین و بدون ارسال مدارک، سرویس را دریافت کرد. سخت است. وظیفه و نیاز به اتصال پایگاه های داده دارد. همه سازمان های دولتی باید اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
دولت سیزدهم برای ارائه هوشمندانه خدمات دولتی اقدامات بزرگی انجام داد و آن را الزام قانونی برای همه دستگاه ها قرار داد. بر اساس قانون مالی 1401 کلیه دستگاه های اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند موظف به انجام سه فعالیت بودند. اول، آنها باید سرویس هوشمند یک مرحله ای خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سیستم های متعدد خود اجتناب کنند، دوم، آنها باید حداقل یک سوم از پرکاربردترین خدمات هوشمند خود را از طریق فروشگاه یک مرحله ای خود ارائه دهند، و سوم، آنها باید سیستم های خود را تغییر دهند. پنجره سرویس به “پنجره”. اتصال خدمات دولتی هوشمند ملی؛ البته دستگاه ها باید دو کار اول را تا پایان شهریور انجام می دادند.
وزارت ارتباطات هشت ماه زودتر از موعد قانونی «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» را راهاندازی کرد و تا شهریورماه بیش از 40 دستگاه از مجموع 150 دستگاهی که دارای خدمات عمومی ملی هستند، به پنجره ملی متصل شدند. مشمول قانون هستند و بقیه همچنان در تلاش هستند. آنها در مهلت قانونی برای عمل به تعهد خود قرار داشتند و از اوایل پاییز گذشته بسیاری از دستگاه ها و سازمان ها وارد این پنجره شده و خدمات خود را از طریق آن ارائه می کنند. در ادامه این گزارش خدماتی را که برخی سازمان ها به این پنجره متصل کرده اند ارائه می دهیم.
گفته می شد سازمان بیمه تامین اجتماعی مدت ها قبل از موعد قانونی یکی از دستگاه های متصل به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت بوده است. این سازمان با اتصال و به اشتراک گذاری بانک های اطلاعاتی خود در پنجره ملی، تاکنون موفق به ارائه 42 سرویس آنلاین به میلیون ها بیمه گذار شده است که در گذشته برای دریافت خدمات مورد نیاز از محل تامین باید زمان، هزینه و انرژی زیادی صرف می کردند. مراکز اجتماعی شدن در این گزارش به برخی از سازمان هایی که به این پنجره متصل شده و خدمات خود را ارائه کرده اند اشاره شده است.
بر اساس این اطلاعیه، امروز میلیون ها هموطن نیازمند مراجعه به خدماتی مانند دریافت سابقه خدمت بیمه ای، محاسبه میزان مستمری بازنشستگان، بیمه کارگران ساختمانی، خدمات درمانی، ثبت الکترونیکی، دریافت تاییدیه از مراجع پزشکی، درخواست پزشکی هستند. پورسانت، درخواست هدایای عروسی و سایر نسخه های الکترونیکی نیازی به مراجعه به مراکز تامین اجتماعی شهر و روستا ندارند و می توانند در هر ساعت از شبانه روز و در زمان بسیار کوتاهی این خدمات را دریافت کنند. کاملا رایگان
گمرک از جمله دستگاه های اجرایی به عنوان یکی از سازمان های مهمی است که دقت و سرعت در ارائه خدمات آن بسیار حائز اهمیت است و هرگونه وقفه و اختلال در ارائه خدمات، اقتصاد کشور را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. از سوی دیگر همزمان با افزایش روزافزون متقاضیان خدمات گمرکی که به دلایل مختلفی از جمله رونق بازار و رشد اقتصادی رخ می دهد، ادامه ارائه خدمات به روش سنتی عملا غیرممکن است و بسیار عالی خواهد بود. مانعی در ایجاد رضایت مستقیم و غیرمستقیم مردم است.
از این رو، با برنامه ریزی های انجام شده، گمرک جمهوری اسلامی ایران به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل شد تا خدمات گمرکی یکپارچه، سریع و آسان و به صورت آنلاین برای عموم، تجار و بازرگانان در دسترس باشد. فعالان اقتصادی کشور در حال حاضر حدود 50 سرویس شناسایی این سازمان در قالب های وارداتی، صادراتی، ترانزیت داخلی و خارجی، مرسولات پستی ورودی و خروجی و همچنین مسافران با احراز هویت واحد در پنجره ملی هوشمند خدمات دولتی موجود است. متقاضیان با مراجعه به آن می توانند به صورت تمام وقت و بدون مسافرت از این خدمات بهره مند شوند که شامل خدماتی مانند «رویه گمرکی مرسولات پستی ورودی و خروجی»، «صدور مجوز قطعی صادرات»، «صدور مجوز» می شود. «ترانزیت داخلی و خارجی»، «رجستر تلفن همراه»، «تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی» و «حل و فصل اختلافات گمرکی» ذکر شده است.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که به صورت عمومی در www.my.gov.ir در دسترس است، خدمات مالیاتی الکترونیکی را در قالب «پرتال خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور» بدون نیاز به مراجعه حضوری و با یک علامت به مودیان ارائه می کند. بر. . این خدمات شامل 19 مورد است که مهمترین آنها سامانه های دریافت و رسیدگی به اظهارنامه، اعتراض و مطالبات، استرداد مالیات و حق ارث است.
در حالی که اتصال دستگاه ها به این پنجره ادامه دارد، اسفندماه سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال تقریباً 93 درصدی دستگاه ها به پنجره ملی خدمات هوشمند خبر داد و گفت: راه اندازی پنجره ملی خدمات هوشمند. رویایی بود که در ابتدا راه اندازی شد و حدود 3000 خدمت از این طریق به مردم ارائه می شود که اتفاق بزرگی است.
در همین راستا اخیرا عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در مراسم رونمایی از پروژه های ارتباطی به مناسبت روز جهانی ارتباطات به راه اندازی خدمات دولت هوشمند پنجره ملی اشاره کرد و گفت: در 20 ماه گذشته 95 درصد از سازمان های دولتی نزدیک به 50 درصد خدمات خود را از طریق این پنجره به مردم ارائه می کنند.
به گفته وی، در این پنجره حدود 3000000 سرویس ارائه می شود و مردم با یک احراز هویت می توانند تمامی خدمات مورد نیاز خود را از طریق این پنجره دریافت کنند و تاکنون 15 میلیون نفر از این پنجره برای دریافت خدمات خود استفاده کرده اند.
لازم به ذکر است در اواخر سال 1401 پروژه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در آخرین بخش از پروژه دولت الکترونیک داوری شده توسط اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) قرار داشت که همزمان با سومین روز برگزار شد. اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی 2023 در ژنو، سوئیس، توسط اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU). ) این پروژه را به عنوان یکی از پروژه های برتر در حوزه دولت الکترونیک برگزید و جایزه WSIS Champion 2023 را به رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران که در این نشست به نام این وزارتخانه شرکت کرده بود، اعطا کرد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات