ستاد انتخابات مرکز ملی فضای مجازی با بهره گیری از توانمندی های کشور در نظارت و داده کاوی، گزارش های رصد روزانه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را در اختیار ستاد انتخابات کاندیداها قرار می دهد.
به گزارش ICTNN، ستاد انتخاباتی مرکز ملی فضای مجازی با بهره گیری از توانمندی های کشور در حوزه رصد و داده کاوی، امکانات و قابلیت های مختلفی را در اختیار ستاد انتخاباتی قرار داد تا نامزدها بتوانند برنامه های خود را ارائه دهند.
یکی از محصولات تولید شده در مرکز ملی، گزارش های رصدی است که برای هر نامزد تهیه و در اختیار ستاد انتخاباتی نامزدها قرار می گیرد. یکی از این گزارشها که توسط مدیریت رسانهای مرکز ملی تهیه شده است، شامل محتوای تولید شده در مورد هر نامزد در بسترهای مختلف و همچنین تعداد مطالب، کلیدواژهها و میزان محتوای منتشر شده بهصورت جداگانه برای هر استان است.
گزارش دوم بررسی وضعیت نامزدهای ریاست جمهوری در فضای مجازی است که توسط ستاد فراداده مرکز ملی تهیه شده است. تعداد توییتهای کاربران برای هر نامزد، جهت توییتها، تحلیل توییتهای کاربران تاثیرگذار در این گزارش تحلیل شده و برای هر نامزد جداگانه ارسال میشود. علاوه بر این، در سایر پلتفرمهای داخلی و خارجی و خبرگزاریهای فعال، تعداد انتشارات و راهنماییهای کاربران نیز به صورت جداگانه تحلیل میشوند. عناوین برتر و میزان جستجوی هر داوطلب در گوگل به صورت جداگانه برای هر استان نیز در این گزارش آمده است.
گزارش سوم وضعیت انتخابات 1403 در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است که مرکز ملی با استفاده از ظرفیت مراکز داده کاوی از طریق سامانه عتبات برای داوطلبان ارسال می کند.
در این گزارش سهم محتوای انتخاباتی توسط تریبون های مختلف ذکر شده است. همچنین سهم محتوای انتخاباتی در هر پلتفرم، گروه بندی کاربران، هشتگ های مکرر در هر پلتفرم، سهم محتوای دعوت به مشارکت و عدم مشارکت و مهمترین حوزه های محتوای مرتبط با انتخابات در این گزارش ها ذکر شده است. .
رویکرد تولید محتوا، تحلیل احساس محتوا و خوشه بندی کاربران به صورت جداگانه برای هر نامزد و همچنین نقشه تراکم محتوا برای هر نامزد که نشان می دهد در کدام استان بیشترین محتوا تولید شده است در این گزارش ارائه شده است.
گزارش چهارم مربوط به ارزیابی وضعیت کاندیداها در هر مناظره است که بر اساس داده های فضای مجازی کاوه تهیه شده و نسخه اول مربوط به مناظره اول به ستاد انتخاباتی کاندیداها تحویل داده شده است.
در این گزارش، آمار مطالب منتشر شده حول محور مناظره اول انتخابات 1403 در شبکه های اجتماعی، تعداد مطالب منتشر شده در کاندیداها به تفکیک پلت فرم، تعداد لایک ها و بازدیدهای نامزدها، روند انتشار مطالب در موضوعات مختلف پلتفرم ها در مهلت مقرر، کلمات کلیدی محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی مرتبط با مناظره، هشتگ های مکرر، پست های برتر در بسترهای مختلف در اطراف مناظره اول، تجزیه و تحلیل احساسات کاندیدا و نمودار کل مطالب مناظره اول به طور جداگانه برای هر نامزد ذکر شده است. در رابطه با یکدیگر.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات