– صدور مجوز تاسیس و نظارت بر فعالیت اتحادیه رسانه های دیجیتال و همچنین حمایت از آنها
از برگزاری ماراتن تولید محتوا تا راه اندازی رسمی سامانه زینو
مرکز رشد فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تلاش مضاعف در 100 روز نخست فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم، دستاوردهایی همچون تکمیل طرح کسب و کار 8 رسانه دیجیتال منتخب را به دست آورد. جشنواره بهره مندی از تسهیلات، تبادل تفاهم نامه با کارخانه نوآوری آزادی برای شناسایی و حمایت از استارت آپ های حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، بهره برداری از سامانه نشانه گذاری آثار فرهنگی و هنری (اتصال 39 بستر انتشارات موسیقی به … سامانه، تسهیل در تمدید مجوزهای واحد فرهنگی دیجیتال قدیمی، اجرای الزامات الزامات ارتقای سواد فضای مجازی (برگزاری مراسم انتخاب نماینده شرکت کنندگان در کارگروه، تصویب سند نظارت، تهیه فراخوان مستندسازی اقدامات شرکت کنندگان برای اعطای جایزه و نشان مسئولیت اجتماعی)، هولدی کمپین «به ایران بگو» با همکاری «هنر سرزمین من» با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکمیل شد.
این مرکز اکنون با ارائه آماری از عملکرد کاری خود در 100 روز نخست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم نشان داد که برای تلاش و فعالیت جهادی و استفاده از همه ظرفیت ها و ظرفیت کاری خود، آنچه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حکومت مردمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در حوزه فضای مجازی و رسانه های دیجیتال مصمم است و تلاش می کند انتظارات مردم و مردم به ویژه فعالان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و همچنین توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی را برآورده کند. .
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
100 روز همراهی توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با دولت سیزدهم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بر تقویت نگاه تمدنی به نظام اسلامی به عنوان هدفی که حکومت اسلامی برای خود ترسیم کرده است، تاکید کرد و معتقد است باید شرایطی فراهم شود که اهداف سبک زندگی در راستای اهداف سبک زندگی باشد. دیدگاه ایده آل از سیستم که منجر به ظهور یک منجی می شود. .
مرکز گسترش فرهنگ و هنر در فضای مجازی به عنوان یک واحد مستقل در سطح دوم سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علاوه بر مأموریت توسعه و استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات در حوزه ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دارای وظایف و مسئولیت هایی است که شامل حمایت از توسعه کمی و کیفی رسانه های دیجیتال و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه فرهنگ، انجام یا حمایت از فعالیت ها، تبلیغ، ترویج، فرهنگ سازی و ارتقای دانش و مهارت های تخصصی در حوزه رسانه های دیجیتال و فناوری اطلاعات؛ ارتباطات در حوزه فرهنگ و هنر، صدور مجوز و نظارت بر فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه رسانه آنلاین، بسته های نرم افزاری رسانه ای، نشر دیجیتال، تکثیر و عرضه حامل های دیجیتال و ایجاد مراکز داده و سامانه های عرضه آنلاین. . خدمات مرتبط، بررسی نرم افزارهای رایانه ای و محتوای آنها از نظر فرهنگی و ثبت مالکیت مادی و معنوی و صدور مجوز بسته های نرم افزاری رایانه ذکر شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در 100 روز نخست فعالیت در دولت سیزدهم در اولین دیدار با رئیس و جمعی از مدیران مرکز گسترش فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به اهمیت و جایگاه مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، تفکر مرکز بر این امر تاکید کرد.
– بررسی نرم افزارهای رایانه ای و محتوای آنها از نظر فرهنگی و ثبت مالکیت حقوق مادی و معنوی و صدور مجوز انتشار بسته های نرم افزاری رایانه ای.
– مطالعه و تدوین اسناد راهبردی در حوزه رسانه های دیجیتال و همچنین استفاده از فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات در حوزه فرهنگ کشور.
اسماعیلی همچنین با اشاره به برنامه ها و فعالیت های مرکز، بر ارتقای سامانه های ایجاد شده و پیگیری طرح تحول وزارتخانه برای پیشبرد اهداف مرکز تاکید کرد.
توسعه فرهنگ و هنر و ماموریت های آتی
مرکز توسعه فرهنگ و هنر فضای مجازی به عنوان واحدی مستقل در سطح دوم سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (معادل سطح سازمانی وزارتخانه های تخصصی) علاوه بر مأموریت توسعه و استفاده از ابزارهای مبتنی بر ارتباطات و اطلاعات نوین. فناوری در ستاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای وظایف و اختیارات زیر است:
برگزاری ماراتن تولید محتوا برای ماه محرم و صفر و شرکت در اولین عزاداری امام حسین (ع) و چهاردهمین سوگواره محرم، انتشار موشن گرافیک روزانه سواد رسانه ای و انتشار در فضای مجازی و رسانه های مردمی، راه اندازی رسمی سامانه زینو با هدف ارائه مشاوره در زمینه سواد رسانه ای و حیات نو در فضای مجازی و فعال سازی و توسعه سامانه صبا (به منظور حمایت از توسعه حضور فعالان فرهنگی در عرصه بین الملل) از دیگر عملیات 100 روزه است. مرکز گسترش فرهنگ و هنر در فضای مجازی.
– حمایت از فعالیت های پژوهشی در حوزه رسانه های دیجیتال و تعامل فرهنگ و فناوری اطلاعات و ارتباطات
– تدوین و پیشنهاد قوانین و مقررات و همکاری و هماهنگی با مراجع قضایی و انتظامی در خصوص استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه فرهنگ، رسانه های دیجیتال و ثبت و انتشار نرم افزارهای رایانه ای.
– حمایت از توسعه کمی و کیفی رسانه های دیجیتال و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ و همچنین صادرات رسانه های داخلی و آثار دیجیتالی فرهنگی و هنری به خارج از کشور.
عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین خواستار ترویج و گسترش فعالیت ها و برنامه های نوآورانه مرکز از جمله پویش تولید محتوا، انتشار آثار معتبر سواد رسانه ای و برنامه های آموزشی ویژه مدیران و کارشناسان شد.
مهم این است که با توجه به آن محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با رئیس و مسئولان مرکز گسترش فرهنگ و هنر در فضای مجازی بر ضرورت ایجاد اتاق فکر در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی تاکید کرد. دستيابي به اهداف مديران عالي دستگاههاي فرهنگي كشور براي تقويت نقش رهبري مركز در وزارتخانه و تهيه تفاهم نامه همكاري با ساير بخشهاي اين وزارتخانه مدنظر قرار گيرند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ICTNN، فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات در دو دهه اخیر با دگرگونی ابزارها و روش های پردازش داده ها و همچنین فراهم آوردن بستری برای تبادل و انتشار آسان و گسترده داده ها، تحولات اساسی در عرصه رسانه ای و فرهنگی و هنری ایجاد کرده است. آثار. .
– انجام یا حمایت از فعالیت های تبلیغی، ترویجی، فرهنگ سازی و ارتقای دانش و مهارت های تخصصی در زمینه رسانه های دیجیتال و فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه فرهنگ و هنر.
رئیس مرکز گسترش فرهنگ و هنر در فضای مجازی نیز رویکرد تمدنی را رویکردی جامع برای تعیین الگوی مواجهه نهادهای فرهنگی با تحولات فضای مجازی عنوان کرد و معتقد است با اتخاذ چنین رویکردی در این مرکز مجازی افق حرکت را «نیروی محرکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی» تعریف کرد.
محمدمهدی اسماعیلی وی در ادامه هدف از بازدید خود را تاکید بر تداوم فعالیت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی عنوان کرد و تاکید کرد که باید برنامه هایی برای تقویت آن به عنوان موتور محرکه این وزارتخانه داشته باشیم.
محمدرضا بهمنی توسعه فناوری های فرهنگی، جریان سازی و روان سازی فرهنگی، تولید و انتشار محتوای ارزشمند و انقلابی، توسعه بسترهای فرهنگی، هنری و رسانه ای، ترویج الگوی سبک زندگی اسلامی ایرانی با توجه به تحولات فضای مجازی و ارتقای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی. مهمترین ابعاد پیشرانه این مرکز را در وزارتخانه برشمرده است.
– صدور مجوز و نظارت بر واردات، صادرات و تولید سیستم ها، نرم افزارها، تجهیزات و سخت افزارهای رایانه ای مورد استفاده در ایجاد، تکثیر، انتشار، عرضه و اجرای آثار و محصولات رسانه ای و فرهنگی و هنری.
– صدور مجوز و نظارت بر فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه رسانه های آنلاین، بسته های نرم افزاری رسانه ای، نشر دیجیتال، تکثیر و عرضه حامل های دیجیتال و ایجاد مراکز داده و سامانه های عرضه آنلاین و خدمات مرتبط.
ابزار آن فناوری جدید از یک سو راه های خلق و انتشار بسیاری از آثار فرهنگی و هنری را دگرگون کرده و از سوی دیگر رسانه ها و اشکال جدیدی از آثار فرهنگی و هنری پدیدار شده اند که تا سال های پایانی در قرن گذشته، سرعت و گستردگی انتشار، جذابیت، تنوع و حجم محتوایی که می توانند منتشر کنند فراتر از تصور صاحب رسانه است.
– تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه ها و مراجع ذیربط و سازمان ها و نهادهای بین المللی در اجرای وظایف محوله.
تحریریه ICTNN شبکه خبری