فیل اسپنسر در مصاحبه ای جدید تایید کرده است که کنسول ها ستون اصلی برند ایکس باکس هستند و مایکروسافت برای موفقیت در این رقابت باید بر بازارهای گسترده تری تمرکز کند.
فیل اسپنسر، رئیس بخش بازی های مایکروسافت، اخیراً در پادکست بازی های خنده دار Kinda مصاحبه ای انجام داده و در مورد برنامه های خود برای موفقیت آینده ایکس باکس صحبت کرده است. به گفته اسپنسر، کنسول های Xbox Series X/S همچنان پایه اصلی تجارت و برنامه نویسی برند Xbox هستند.
هنگامی که از اسپنسر پرسیده شد که آیا ایکس باکس با تمرکز بیش از حد روی پلتفرم رایانه شخصی توجه خود را از بازار کنسول منحرف کرده است، گفت که این یک اشتباه از سوی مایکروسافت است. در واقع، اسپنسر معتقد است که بدون برنامه ریزی و صرف هزینه برای توسعه عناوین انحصاری کنسول های با کیفیت، نمی توان انتظار داشت که فروش بیشتری از پلتفرم های سونی و نینتندو داشته باشد.
به گفته اسپنسر، مایکروسافت در عوض استراتژی متفاوتی را نسبت به شرکت های ژاپنی دنبال می کند تا به رقابت با آنها ادامه دهد. هدف این استراتژی تحقق چشم انداز توسعه دهندگانی است که می خواهند محصولاتشان توسط مشتریان مختلف در هر دستگاهی تجربه شود.
رئیس بخش بازی های مایکروسافت افزود:
ما انتظار نداریم که از نظر فروش کنسول سونی و نینتندو را شکست دهیم. واقعاً هیچ راه حل یا شانس موفقیت زیادی برای ما در این زمینه وجود ندارد. می دانم که این خیلی از گیمرها را ناامید می کند، اما حقیقت این است که ما در بازار کنسول سوم هستیم و پلتفرم های اول و دوم بسیار قدرتمند هستند و در برخی موارد تمرکز زیادی روی تراکنش ها و بازی ها دارند. چیزهای دیگر که در نهایت کار ما را به عنوان تیم ایکس باکس سخت کرد. لازم به ذکر است که این مورد مربوط به ماست و ربطی به دیگران ندارد.
من تحلیل هایی را می بینم که می گویند اگر بازی های عالی بسازیم، برعکس است. این ایده که اگر دست به کار شویم و بازی های عالی بسازیم، ناگهان شاهد تغییر شدید سهم خود در بازار کنسول خواهیم بود، اشتباه است.
ما در بدترین نسل خود از زمان Xbox One شکست خوردیم. این زمانی بود که رقبای ما لیست محصولات و بازی های دیجیتال خود را گسترش می دادند. بنابراین وقتی شروع کردیم و میخواستیم برند ایکسباکس را بازسازی کنیم، به این ایده رسیدیم تا حس خوبی به مخاطبانمان بدهیم. من این ایده را تصور میکنم که اگر ما فقط بر روی توسعه بازیهای عالی و عالی تمرکز کنیم تا رقبای کنسول را به این شکل شکست دهیم، برای بسیاری از افراد واقعا غیرممکن است.
اسپنسر در ادامه توضیح داد که 90 درصد افرادی که هر سال یک کنسول میخرند، قبلاً دارای کنسول پلیاستیشن، نینتندو یا ایکسباکس هستند و کتابخانه بازیهای دیجیتال آنها در همان اکوسیستم قرار دارد. وی در این خصوص خاطرنشان کرد:
این اولین نسلی است که در آن بازی های عالی عرضه شده در نسل هشتم تجربه می شوند. وقتی به محبوبیت مداوم Fortnite، Roblox و Minecraft فکر می کنید، تداوم نسل بسیار قوی به نظر می رسد. من بسیاری از کارشناسان را می بینم که می خواهند به روزهایی برگردند که همه ما از کارتریج و دیسک استفاده می کردیم و هر نسل جدید یک دوره کامل بود و شما می توانستید سهم خود را از بازار کنسول تغییر دهید. این دنیای امروزی نیست که ما در آن زندگی می کنیم. هیچ دنیایی وجود ندارد که حتی اگر استارفیلد امتیاز 11 از 10 را دریافت کند، گیمرها به همین دلیل شروع به فروش کنسول های پلی استیشن 5 خود کنند. اتفاق نخواهد افتاد.
در نوامبر گذشته، اسپنسر در پادکست The Verge ظاهر شد و گفت که ایکس باکس نمی تواند برای ادامه به عنوان یک شرکت جهانی نسبت به بازار بازی های موبایل بی تفاوت بماند و اگر این اتفاق بیفتد، با مشکل مواجه خواهد شد. اسپنسر در این باره توضیح داد:
کوچکترین صفحهای که روی آن پخش میشود، در واقع بزرگترین میدانی است که بازیهای نصب شده بیشماری را اشغال میکند. این بازاری است که به عنوان یک برند بازی، اگر نتوانیم آن را تصاحب کنیم، به مرور زمان کسب و کار خود را در معرض خطر قرار داده ایم. اگر در گوشیهای هوشمند یا هر صفحهای که کسی میخواهد روی آن بازی کند مشتری پیدا نکنیم، سهم بازار بازیهای ویدیویی ما به حدی کاهش مییابد که اداره یک تجارت جهانی بسیار دشوار خواهد بود. به عنوان بخشی از تجارت کلی بازی های ویدیویی، سهم بازار کنسول ها رو به کاهش است. از آنجا که با رشد کلی فعالیت صنعت، سهم کنسولها تقریباً مانند رایانههای شخصی باقی میماند.
اسپنسر در ادامه به Kinda Funny گفت که توسعهدهندگان میخواهند بازیهایشان تا حد امکان بین دستگاهی باشد:
ما این دیدگاه منحصر به فرد را داریم. زیرا می بینیم که توسعه دهندگان بازی می خواهند چه کار کنند. آنها تمایل به ایجاد بازی هایی دارند که می توانند گیمرها را در هر صفحه ای جذب کنند و افراد بدون توجه به اینکه از چه دستگاهی استفاده می کنند می توانند با دوستان خود بازی کنند. با این حال، شکی نیست که کنسول قلب برند Xbox است. بنابراین ما بر روی توسعه آن تمرکز می کنیم تا مطمئن شویم که تجربه ای عالی از بازی کنسول ارائه می دهیم.
اما می دانم که برخی از طرفداران می خواهند که ما به عنوان تیم سبز (ایکس باکس) بهتر از بچه های آبی (پلی استیشن) عمل کنیم. فقط می خواهم بگویم فایده ای برای دنبال کردن دیگران برای xbox وجود ندارد. ما باید با سرویس Game Pass و کارهایی که با xCloud انجام میدهیم و نحوه ساخت بازیهایمان به کار خود ادامه دهیم و کارهای خود را انجام دهیم.
در بخشی دیگر از مصاحبه، اسپنسر از طرفداران بابت وضعیت عرضه Redfall به عنوان آخرین نسخه انحصاری ایکس باکس عذرخواهی کرد و گفت که انتظار عملکرد بهتری از این عنوان دارد. اسپنسر در ادامه اعتراف کرد که مایکروسافت نتوانست آنچه را که در نمایشگاه Xbox سال گذشته نشان داده بود ارائه دهد. با این حال، رئیس بخش بازی های مایکروسافت از نمایشگاه آینده این شرکت در ماه ژوئن بسیار هیجان زده است.