یکی از مهمترین اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در چارچوب اجرای دولت الکترونیک، مرکز ملی تبادل اطلاعات یا درگاه خدمات دولت است که در راستای اجرای تعهدات تعیین شده در برنامه پنجم و آیین نامه اجرایی آن و همچنین استانداردهای فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک.
به گزارش ICTNN، ادغام اطلاعات و خدمات به منظور دستیابی به نسل بعدی توسعه دولت الکترونیک (2EGOV) نیازمند بستری برای تبادل و به اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات و خدمات است. دستیابی به اهداف متعالی توسعه دولت الکترونیک با ایجاد زیرساختی تعاملی، پویا و یکپارچه برای تبادل اطلاعات و خدمات دولتی ضروری است که در ادبیات این حوزه به عنوان مرکز تبادل اطلاعات (NIX) یا مرکز تبادل اطلاعات شناخته می شود. پل خدمات دولتی (GSB).
سازمان فناوری اطلاعات ایران بر اساس تعهدات مقرر در برنامه پنجم توسعه و آیین نامه اجرایی آن و همچنین بر اساس استانداردهای فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات، با ایجاد تهاتر ملی اطلاعات برای اشتراک گذاری خدمات الکترونیکی بین دستگاهی بر اساس شبکه ملی اطلاعات بستری را ایجاد کرد. نتیجه این اقدام، انجام تعاملات الکترونیکی بین دستگاهها (G2G) است که زیرساخت ارائه خدمات دولتی به مشاغل (C2G) و ارائه خدمات دولتی به شهروندان (B2G) را فراهم میکند.
بستر تبادل دادهها، اطلاعات و خدمات بین دستگاههای اجرایی، زیرساختهای جستجوی الکترونیکی اطلاعات بین دستگاههای اجرایی، امکان توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاههای اجرایی مستقل از هر گونه سیستم ماهیت داخلی و مکان فیزیکی واحدهای اجرایی دولت. امنیت و انتقال سریع اطلاعات بین سیستم های مختلف در چارچوب سازمان های دولتی از طریق سرویس دهی و تمرکز تبادل اطلاعات در قالب خدمات در بستری واحد که امکان توسعه در سطح ملی و حتی فراملی را فراهم می کند، یکی از مهمترین اهداف اتاق تهاتر ملی
محمد خوانساری – معاون وزیر ارتباطات کارگروه تعاملی دولت الکترونیک کشور – در زمستان سال گذشته، هدف اصلی این مرکز، به اشتراک گذاری اطلاعات، استعلام و خدمات الکترونیکی بین مؤسسات و مشاغل بود. وی گفت: دروازه خدمات دولت الکترونیک (GSB) که خدمات تحقیقاتی بین سازمانهای دولتی را ارائه میکند، از زمان آغاز به کار در سال 2015 شروع به کار کرده است. حدود هفت میلیارد تراکنش دارد شرق. این درگاه دارای 319 دستگاه مشتری و 73 دستگاه سرور است که باعث تشکیل و تبادل درخواست های دولتی شده است.
بر اساس گزارش منتشر شده توسط سازمان فناوری اطلاعات از عملکرد سالانه خود در فروردین. از پرکاربردترین خدمات این پاساژ می توان به خدمات درخواست اطلاعات هویتی از سازمان ثبت احوال، سرویس تطبیق کد ملی با شماره تلفن همراه (شاهکار)، سرویس استعلام ویروس کرونا، سرویس دایرکتوری ملی ایران، سرویس دریافت آدرس با مدارک ثبت نام و فارغ التحصیلی کد پستی، خدمات استعلام سازمان هویت شخص حقوقی.
آشنایی با خدمات دولتی
دروازه خدمات عمومی دولتی یا به اختصار (PGSB) بستری برای ارائه خدمات سازمان های دولتی و شرکت های بخش خصوصی به یکدیگر برای اینترنت است. در سال 1397 بود که سازمان فناوری اطلاعات ایران پورتال خدمات عمومی دولت را بر اساس مواد 67 و 68 قانون برنامه ششم توسعه راه اندازی کرد. سازمان فناوری اطلاعات کشور به منظور برون سپاری و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی، پروژه PGSB را با مشارکت بخش خصوصی در قالب پروژه (PPP) و در قالب (BOT) اجرا کرده است. .
بیشتر بدانید:
از خدمات عمومی دولت چه می دانید؟
اهداف اصلی این پروژه تسهیل خدمات دولتی و عمومی به مشاغل و مشاغل است. همچنین هدف آن ارائه خدمات دولتی به شهروندان در قالب یکپارچه و گسترش این استفاده از طریق ایجاد یک بازار الکترونیکی برای خدمات دولتی است. به گفته متولیان پروژه، در شش ماهه اول سال 1401، هدف اصلی این شرکت طراحی، تدوین و نهایی کردن معماری مورد نیاز در این پروژه (PGSB) و البته تامین زیرساخت و سخت افزار مورد نیاز بوده است. جهت نصب در مرکز داده فناوری اطلاعات سازمان.
این پروژه که در سال 2018 با چهار دستگاه سرور و 68 شرکت و دستگاه مشتری آغاز شد، کمی بیش از یک و نیم میلیون تراکنش ثبت کرد، در سال 2019 با 16 دستگاه سرور و 272 شرکت و دستگاه، مشتری به رقم چشمگیر 193 میلیون رسید. معاملات از سوی دیگر، تعداد معاملات این گذرگاه طی دو سال گذشته 394 میلیون تراکنش اعلام شده و پیشبینی میشود تا پایان سال 1401 این رقم از مرز 550 میلیون تراکنش عبور کند که نشان از رشد روزافزون دارد. تعداد تراکنش های دیجیتال اکوسیستم اقتصادی کشور به این خدمات و توسعه آن.
این پروژه در هفته دولت 1401 با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و جمعی دیگر از مسئولان افتتاح شد و محمد خوانساری در همین راستا از راه اندازی اپراتورهای خدمات تجاری خبر داد. (PGSB) پروژه ای است که هم اکنون با توجه به اهمیت اشتغال زایی، نیاز به افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به مردم و در نهایت توسعه سهم اقتصاد دیجیتال در کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد.
به گفته وی، وظیفه اصلی درگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک ارائه خدمات سازمان های دولتی و بخش خصوصی به یکدیگر است. در این راستا از زمان شروع فعالیت PGSB در سال 1397 تا دی ماه 1401 بیش از 3 میلیارد و 604 میلیون تراکنش به ثبت رسیده است که به همراه تعداد کل تراکنش های ثبت شده در پورتال خدماتی دولت الکترونیک، بیشتر بیش از 10.5 میلیون تراکنش ثبت شد. ثبت شده در فواصل زمانی مشخص شده خواهد رسید. پورتال عمومی خدمات الکترونیک دولتی دارای 357 سرویس است. در این راستا 665 شرکت مشتری و 44 دستگاه کارفرما در این گذرگاه فعالیت می کنند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات