قبل از خواندن این مقاله باید اشاره کنم که در نهایت همانطور که حدس می زنید پلی استیشن 5 برنده شد.
در همان ابتدا باید بگویم که دلیل قرار نگرفتن کنسول سوییچ در این مقایسه، عدم محبوبیت آن یا مسائلی از این دست نیست. برعکس، نبود این پلتفرم در میدان نبرد کنسول های نسل نهم یعنی Xbox Series X/S و PlayStation 5 آن را از بحث مقاله امروز ما جدا کرد. بله، نینتندو سوییچ در راه تبدیل شدن به یکی از پرفروش ترین کنسول های تمام دوران است، با عرضه بازی های درجه یک، پشتیبانی شخص ثالث، و فروش باورنکردنی که نزدیک به شش سال متوالی به طول انجامیده است، و در هر هفته از انواع مختلف این کنسول ها بالاتر است. . لیست های فروش
امیدوارم با تمام این تعاریف طرفداران سوییچ راضی باشند و حالا با خیال راحت به سراغ دو کنسول دیگر که قابل مقایسه هستند و سفری مشابه دارند برویم.
هر سال، ما در مورد سیستمی صحبت می کنیم که در پایان سال بهترین عملکرد را داشته است. حالا این امکان هم وجود دارد که در هزار کلمه بعدی این مقاله، بحث کنیم که ایکس باکس سال بهتری داشته است یا پلی استیشن، اما چه فایده؟! احتمالاً همه ما قبلاً طرف برنده را حدس زدهایم. مطمئناً 2022 یک طرفه ترین نبرد بین پلی استیشن و ایکس باکس خواهد بود. در واقع از یک طرف پلتفرمی داریم که چندین عنوان انحصاری دریافت کرده است، محدودیت های انتشار آن به پایان رسیده و فروش به اوج خود رسیده است، چندین عنوان مهم رونمایی شده است (از جمله انحصاری های بخش تجاری بزرگ!) و مدام در حال حرکت است. با سرعت به جلو بالا ادامه داد که بالاخره پس از حدود دو سال از عرضه این کنسول، دلیل وجود پلی استیشن 5 را توجیه می کند. از سوی دیگر، ما Xbox Series X/S را داریم.
سوال اصلی این است که امسال چه اتفاقی برای Xbox Series X/S افتاد؟ عناوین اصلی آن که برای سال 2022 در نظر گرفته شده بودند، به سال 2023 بازگردانده شدند (به یاد داشته باشید که Starfield قرار بود در ماه نوامبر عرضه شود؟) تقریباً چیزی از خود باقی نگذاشته است. فرصت های مایکروسافت از سال 2021 کاملاً هدر رفته است. زیرا با بازی هایی مانند هاله بی نهایت که در حوالی انتشار جزو مدعیان جایزه بهترین بازی سال بود، با از دست دادن فرصت ها و ضرب الاجل ها، عدم انتشار محتوای جدید پس از انتشار و لغو ویژگی هایی که طرفداران را از حضورشان مطمئن کرده بود، موفق شدند غیرممکن ها را انجام دهند. بازی، آن هم بعد از اشتباهاتشان با بازی Halo 5: Guardians, گرفتن شکست از دریای عمیق پیروزی (بازی سلام بی نهایت این پتانسیل آنقدر زیاد است که علیرغم رایگان بودن بازی چندنفره اش، در جدول عناوین ایکس باکس یا استیم که بیشترین بازی را دارد، رتبه ای ندارد.
اعلام مایکروسافت مبنی بر خرید اکتیویژن بلیزارد سر و صدای زیادی به پا کرد، اما موانعی که رگولاتورهای مختلف در سراسر جهان بر سر راه این خرید قرار داده اند باعث شده است که این خرید به آرامی از بین برود (در حال حاضر مشخص نیست که آیا این پیشنهاد خرید انجام خواهد شد یا خیر. رسیده یا نه، اما منطقی نیست که آن را به این زودی دور انداخته تلقی کنیم). آنها به طور کامل صاحب رویداد E3 بودند و سونی تصمیم گرفت در این مدت از رویدادهای بزرگ فاصله بگیرد و به سمت رویدادهای کوچکتر برود. با این حال، طرفداران ایکس باکس هنوز یک سال داشتند که فقط محتوای کمتر یا کمتر در دسترس آنها بود. Xbox Series S با قیمت ارزان، ارائه خدمات Game Pass عالی و تخفیف های عمیق، حتی نتوانست جایگاه دوم ایکس باکس را به خود اختصاص دهد و پلی استیشن 5 و نینتندو شش ساله در جایگاه های داغ قرار گرفتند. علاوه بر این، مایکروسافت تصمیم گرفت سال را با قیمتی بسیار پایین به پایان برساند و اعلام کرد که نه تنها در The Game Awards 2022 نمایش داده نمی شود، بلکه قیمت بازی های نسل نهم ایکس باکس در سال 2023 به 70 دلار کاهش می یابد.
بحث Game Pass برگزار شد. این خدمات یک پیشنهاد عالی است و نمی توان آن را رد کرد. اما با تأخیرهای مختلف، متأسفانه بازی پرچمداری از مایکروسافت را ندیدیم که جای خالی را پر کند. البته بازی های تخته ای ترد و عناوین فوق العاده ای مانند داستان طاعون: مرثیه آنها از روز اول در دسترس مشترکین این سرویس بودند.
Game Pass دقیقاً همان حوزه ای است که ایکس باکس در آن از پلی استیشن بهتر عمل کرده است که امسال نیز سرویس اشتراک خود را راه اندازی کرد. مطمئناً، سرویس میانرده PS Plus به خوبی کار میکند، اما برای گرانترین سطح سرویس که بر روی محتوای قدیمی فروخته میشود، چندان کار نمیکند. برای ماهها، سونی چیزی را برای سطح خدمات رده بالای خود (که بیش از 100 دلار در سال هزینه دارد) منتشر نکرده است و حتی چند نسخه مربوطه نیز بحثبرانگیز بوده است. این به دلیل تصمیم عجیب برای استفاده از نسخههای PAL 50 هرتزی است. با این حال، آنها نیز به دنبال حل این مشکل بودند.
یکی دیگر از جاهایی که سونی کاملاً با خود شوخی کرد (اگرچه مایکروسافت در این موضوع خیلی بهتر عمل نکرد) نارضایتی اش در مورد احتمال عناوین آینده بود. ندای وظیفه در روز انتشار در Game Pass بود. به نظر می رسد که امکان انحصاری شدن این امتیاز پس از تصاحب اکتیویژن مایکروسافت تنها دغدغه سونی نیست. به گفته این شرکت، انتشار روز عرضه در Game Pass به تنهایی برای تضعیف کامل جایگاه پلی استیشن در بازار کافی است، زیرا جیم رایان واقعاً فکر می کند که پلی استیشن برای این بازی کراس پلتفرم (که بزرگترین بازی است) زیر رادار است. بازی همچنین یک پلی استیشن کراس پلتفرم نیست) فرض بر این است که اگر در روز اول روی Game Pass باشد، پلی استیشن حذف خواهد شد. اظهارات سونی علیه این معامله خنده دار است، اما آنها تا کنون رگولاتورها را متقاعد کرده اند.
اما با در نظر گرفتن این دو گام اشتباه، سونی سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشت. رونمایی از بازی های شخص ثالث انحصاری پلی استیشن 5 (Rise of the Ronin، Final Fantasy VII Rebirth و Silent Hill 2) و همچنین معرفی عناوین مهم کراس پلتفرم با همکاری شرکت های مختلف مانند Capcom (Street Fighter VI) بود. بخشی از برنامه سونی برای سالهای آینده، در سال 2022 رونمایی شد. همچنین شاهد انتشار آثاری مانند Horizon: Forbidden West بودیم که علیرغم انتشار در همان چارچوب زمانی به عنوان یکی از بهترین بازیهای گذشته دهه، یعنی Elden Ring، موفق به تجربه فروش خوبی شد.
Gran Turismo 7 که به دلیل ارز وحشتناکش (که خوشبختانه با به روز رسانی های متعدد متعادل تر شده است) شروع بدی داشت، در مجموع یک شبیه ساز مسابقه عالی است و God of War Ragnarok در سه ماهه آخر سال 2022 منتشر شد. توانست هواداران و بازیکنان زیادی را تحت تاثیر قرار دهد. بازی The Last of Us Part 1 را نیز نمی توان نادیده گرفت. اگرچه سونی با قیمت بد جنجال به پا کرد و نگذاشت عملکرد عالی این بازسازی در تیتر اخبار بماند، اما همچنان با یک بازسازی عالی مواجه بودیم.
همچنین باید به فروش پلی استیشن 5 اشاره کرد. در پایان سال 2022، سونی بالاخره توانست مشکل کمبود دستگاه های پلی استیشن 5 را در فروشگاه های خرده فروشی تقریباً حل کند و فروش این کنسول به میزان قابل توجهی افزایش یافت و حتی در چند مورد از نینتندو سوییچ نیز پیشی گرفت. ماه ها. فاصله بین ارقام فروش این کنسول و ایکس باکس به دلیل دسترسی بیشتر به PS5 افزایش یافته است. این در حالی رخ داد که سونی دو سال پس از عرضه، قیمت کل کنسول خود را به طرز وقیحانه ای افزایش داد. در نظر بگیرید که همه بازی های کراس پلتفرم در پلی استیشن بیشتر از ایکس باکس فروخته اند. سونی همچنین در سال 2022 خرید بزرگی انجام داد و Bungie Studio را خریداری کرد.
بدون شک، پلی استیشن سال کاملی را پشت سر نگذاشته است. اما رقیب این پلتفرم نتوانست از کاستی های آن استفاده کند. مایکروسافت سال بسیار خشکی داشت. از نظر عرضهها و عناوین آتی، جدای از Marvel’s Spider-Man 2، سونی تقریباً هیچ یک از عناوین بعدی استودیو پلیاستیشن را معرفی نکرده است، عمدتاً به این دلیل که در سال 2022 رویدادی وجود نخواهد داشت (اگرچه مهمانیهای زیادی وجود دارد- محتوای انحصاری). کیف دارد). از سوی دیگر، مایکروسافت آینده روشن تری دارد. اگر آینده را کنار بگذاریم و به سال گذشته نگاه کنیم، جدای از محتوای کوچک مانند Pentiment، در سال 2022 مایکروسافت و تیم Xbox تقریباً هیچ بازی برای ارائه نداشتند. در حال حاضر، بدون تاخیر غیرمنتظره، سال 2023 برای ایکس باکس روشن تر و امیدوارکننده تر به نظر می رسد، و سونی در حال برنامه ریزی رویدادی برای اوایل سال 2023 است.
امیدواریم سال 2023 سال رقابتی تری باشد. ایکس باکس سال ها اعتماد کاربران را به خود جلب کرده و حسن نیت زیادی از خود نشان داده است، اما این حسن نیت در نهایت باید با محتوای خوب پشتیبان گیری شود و فکر می کنم هر گیمری در سال 2023 ایکس باکس و عرضه استودیوهای آن را تماشا خواهد کرد. چیزهای زیادی برای اثبات وجود دارد. مایکروسافت باید محتوا و بازی های زیادی را به ما نشان دهد و آثار زیادی ارائه دهد. ما میخواهیم استارفیلد و ردفال را تجربه کنیم در حالی که میخواهیم نمایش فیلمهای Avowed و Hellblade 2 را ببینیم.
به نظر شما ایکس باکس در سال 2023 چگونه برنده خواهد شد؟