6.4 درصد از شهروندان در اینستاگرام خرید می کنند
به گزارش ICTNN، چندی پیش «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص مهاجرت کسب و کارهای کوچک به بسترهای داخلی اعلام کرده بود که بسترهای داخلی می توانند میزبانی کنند. کار و کسب های خرد و می تواند بستر مناسبی برای خرید و فروش و حمایت از صنایع و مشاغل مختلف باشد.
انواع مشاغل فعال در اینستاگرام
مرکز ملی فضای مجازی گزارش مفصلی منتشر کرد و اعلام کرد کسب و کارهایی که در بستر اینستاگرام شکل گرفته یا توسعه یافته اند را می توان به سه بخش اصلی تقسیم کرد. دسته اول مشاغل صنفی است. این دسته از کسب و کارها دارای مجوز فعالیت از دسته های مختلف هستند و از شبکه های اجتماعی به عنوان بستری برای بازاریابی استفاده می کنند. فروش اصلی این دسته از کسب و کارها خارج از اینستاگرام با استفاده از درگاه های پرداخت اختصاصی و یا حضوری انجام می شود.
برخی رسانه ها تاکید رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور مبنی بر کسب و کارهای کوچک را نادیده گرفته و با حذف کلمه کوچک، این آمار را به اشتباه به همه مشاغل تعمیم داده اند. «کسب و کار کوچک» شرکت ها و مجموعه های مستقل و خصوصی هستند که نسبت به شرکت های بزرگ و متوسط، کارکنان کمتر و درآمد کمتری دارند. کسب و کارهای آنلاینی که در فضای مجازی شکل گرفته و توسعه یافته اند و عموما جزو این دسته از کسب و کارها محسوب می شوند.
نکته جالب دیگر در این گزارش این است که هم اکنون بیش از یک میلیون کسب و کار کوچک در 10 بستر داخلی فعال هستند. پس از عبور و حذف اقلام رایج، مشخص شد که بیش از 60 درصد از مشاغل کوچک در پلتفرم های داخلی فعال هستند.
دلایلی مانند بی اعتمادی به فروشنده و تحویل کالا (39 درصد)، تحویل کالا با مشخصات متفاوت (11 درصد)، تاخیر در تحویل کالا (3 درصد) و عدم امکان شکایت و پیگیری تخلف (8 درصد) مهمترین دلایل عدم اعتماد به خرید اینستاگرام هستند. ذکر شده.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
«شغل های محتوایی» شامل مشاغل دسته سوم می شود. درآمدزایی این دسته از کسب و کارها بر اساس فروش کالا یا خدمات نیست، بلکه از طریق مدیریت صفحات اینستاگرام و جذب مخاطب، جذب تبلیغات و درآمدزایی می شوند. اگرچه حدود 60 درصد از مشاغل ایجاد شده در اینستاگرام در این بخش است. اما حجم بازار این گروه 7.5 درصد از کل است.
در این گزارش به آمار کاربران فعال در شبکه های اجتماعی نیز اشاره شده است. اکنون 41.8 درصد از جامعه کاربران شبکه های اجتماعی (معادل 23 میلیون کاربر منحصر به فرد) به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی پیوسته و به کاربران فعال این پلتفرم ها تبدیل شده اند.
پلتفرم های داخلی دارای امکانات لازم برای خدمت رسانی به کسب و کارهای خرد هستند
به گفته فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، بسترهای داخلی هم اکنون از امکانات لازم برای خدمت رسانی به کسب و کارهای کوچک برخوردار هستند و مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال تسهیلات مناسبی برای این دسته از خدمات در نظر گرفته است. آنها می توانند با افزایش اعتماد عمومی نرخ فروش کسب و کارهای کوچک را تا حد زیادی افزایش دهند.
در گزارش تفصیلی مرکز ملی فضای مجازی تاکید شده است که بر اساس نظرسنجی ملی انجام شده در شهریور ماه سال جاری، تنها 6.4 درصد از شهروندان خرید در اینستاگرام را ترجیح می دهند.
دسته دوم مشاغل کوچک هستند. این دسته از مشاغل به صورت صنفی فعالیت نمی کنند و علاوه بر بازاریابی از اینستاگرام و سایر پیام رسان ها به عنوان ابزار ارتباطی با مشتریان خود استفاده می کنند.
طبق بررسی های انجام شده، حدود 415 هزار صفحه اینستاگرام متعلق به مشاغل کوچک است که مشاغل خانگی و مشاغل زیر پله را شامل می شود. پرداخت این دسته از مشاغل عمدتا به صورت کارت به کارت و یا پرداخت در محل انجام می شود.
تحریریه ICTNN شبکه خبری