بهترین روش های ارتباط با مشتری بعد از خرید
تا حالا شده بعد از خرید از یه فروشگاه یا استفاده از یه خدمات، حس کنید دیگه کسی به فکر شما نیست؟ انگار که فقط پولتونو میخواستنو بعدم بوم! خدافظ! خب، این دقیقا همون چیزیه که اگه شما صاحب یک کسبوکار هستین نباید بزارین که مشتری حسش کنه! ارتباط با مشتری بعد از خرید، یعنی نشون بدیم که فقط دنبال فروش نیستیم، بلکه یه رابطهی دوطرفه و موندگار برامون مهمه. حالا چطوری این کارو کنیم؟ با ما همراه باشین تا یکی از بهترین روشهایی که میتونین توی این زمینه ازش استفاده کنین رو معرفی کنیم.
چرا ارتباط با مشتری بعد از خرید مهمه؟ 🔍
تا حالا شده از یه فروشگاه خرید کنی و بعدش انگار دیگه اصلا وجود نداری؟ نه یه پیامی، نه یه پیشنهاد جذابی، نه حتی یه تشکر ساده! خب، این دقیقا همون جاییه که خیلی از کسبوکارها اشتباه میکنن. ارتباط با مشتری فقط موقع فروش مهم نیست؛ بعد از خرید هم باید حواست بهش باشه، چون این کار حس اعتماد و ارزشمند بودن رو تو دل مشتری میکاره.
وقتی یه کسبوکار بعد از خرید هم پیگیر مشتریهاش باشه، نهتنها اونها دوباره ازش خرید میکنن، بلکه به بقیه هم پیشنهادش میدن. این یعنی تبلیغ رایگان و یه عالمه مشتری وفادار! اما چطوری این ارتباط رو حفظ کنیم؟
اینجاست که سیستم سازی کسب و کار اهمیت پیدا میکنه. اگه یه سیستم درستوحسابی برای ارتباط با مشتری داشته باشی، دیگه لازم نیست همیشه دستی پیام بدی یا تخفیف پیشنهاد کنی. یه دستگاه پوز باشگاه مشتریان، یه پیامک خودکار بعد از خرید، یا حتی یه پیشنهاد ویژه برای خرید بعدی، میتونه معجزه کنه.
پس اگه میخوای مشتریهات فقط یهبار ازت خرید نکنن و برای همیشه کنار کسبوکارت بمونن، ارتباط بعد از خرید رو جدی بگیر. این همون چیزیه که برندهای موفق رو از بقیه جدا میکنه!
روشهای سنتی vs روشهای مدرن ارتباط با مشتری 📞💬
قدیما اگه میخواستیم با مشتریها ارتباط بگیریم، راه اصلی تماس تلفنی بود. شرکتها زنگ میزدن، نظرسنجی میکردن، تخفیف میدادن و خلاصه همهچی توی یه مکالمه حل میشد. البته یه سریها هم نامه یا فکس میفرستادن، ولی خب، کی حوصله داشت منتظر جواب بمونه؟!
اما الان دنیای ارتباطات کلی تغییر کرده. دیگه لازم نیست برای یه سؤال ساده حتما زنگ بزنیم. پیامک، ایمیل، چت آنلاین و حتی شبکههای اجتماعی این کار رو راحتتر کردن. مثلا شرکتها با یه پیامک هم میتونن تخفیفهای ویژه رو اطلاع بدن، هم مشتری رو توی جریان محصولات جدید بذارن. تازه، باشگاه مشتریان هم که یه جور رابطهی دوطرفهی جذاب درست کرده؛ جایی که مشتریها امتیاز میگیرن، پیشنهادات شخصیشده دریافت میکنن و حس مهم بودن دارن.
در کل، روشهای مدرن سریعتر، شخصیسازیشدهتر و کمهزینهترن. ولی خب، هنوزم بعضی وقتا یه تماس تلفنی گرم و صمیمی، حس بهتری میده. پس ترکیب هوشمندانهی این روشها میتونه بهترین راه برای ارتباط با مشتریها باشه!
باشگاه مشتریان چیه و چه کمکی میکنه؟ 🎯
باشگاه مشتریان یه جور سیستم هوشمنده که کسبوکارها برای حفظ و وفادار کردن مشتریها راه انداختن. به زبون ساده، یعنی یه فضایی که توش مشتریا بهخاطر خریدهاشون امتیاز میگیرن، تخفیفای ویژه نصیبشون میشه و کلی مزایای دیگه هم دارن.
حالا چرا یه کسبوکار باید باشگاه مشتریان داشته باشه؟ چون باعث میشه مشتریا حس کنن ارزشمند و خاصن! وقتی ببینن با هر خرید امتیاز میگیرن و بعدا میتونن ازش برای تخفیف یا جایزه استفاده کنن، احتمال اینکه دوباره از همون برند خرید کنن، خیلی بیشتر میشه. این یعنی افزایش فروش، مشتریای وفادارتر و تبلیغ دهانبهدهان رایگان!
از اون طرف، این باشگاه یه عالمه داده و اطلاعات از رفتار مشتریا به کسبوکار میده. اینکه چی میخرن، چقدر خرج میکنن، به چه محصولاتی بیشتر علاقه دارن و… این اطلاعات کمک میکنه کسبوکارها پیشنهادای بهتری بدن و تجربهی خرید رو شخصیسازی کنن.
در کل، باشگاه مشتریان یه برد-برد خفن برای همهست؛ مشتریا سود میکنن و برندها هم قویتر و موفقتر میشن!
4دستگاه پوز باشگاه مشتریان؛ یه تیر و دو نشون! 💳🎁
اگه صاحب کسبوکار باشی، حتما برات پیش اومده که دنبال یه راهکار خوب برای نگه داشتن مشتریات باشی. خب، یه خبر خوب برات دارم! با یه دستگاه پوز هوشمند مثل «تارگت» هم پرداختا رو انجام بده، هم مشتریاتو حفظ کن! یعنی چی؟ یعنی کارت بانکی مشتری، خودش میشه کارت عضویتش تو باشگاه مشتریان تو!
چطوری کار میکنه؟
خیلی راحت! مشتری هزینه رو با دستگاه «تارگت» پرداخت میکنه و همون موقع شماره موبایلش ثبت میشه. بعد از اون، هر بار که خرید کنه، دیگه نیازی نیست دوباره شماره بده، چون سیستم خودش تشخیص میده. تازه، خود تارگت بعد از هر خرید یه پیامک براش میفرسته و از تخفیفها و امتیازایی که گرفته، باخبرش میکنه.
چرا باید ازش استفاده کنی؟
🔹 مشتریات رو به خرید بیشتر تشویق میکنی! مثل میتونی تعیین کنی که بعد از چند خرید، یه تخفیف خاص بگیره. یا هر چقدر بیشتر خرج کنه، امتیاز بیشتری بگیره و تخفیفهای بهتری نصیبش بشه.
🔹 تخفیف روی خرید بعدی؛ هر خرید یعنی یه تخفیف برای دفعه بعد، که یعنی مشتری بهونه داره که دوباره برگرده
🔹 تبریک تولد با تخفیف ویژه؛ بهجای پیام تبریک خالی، بهش یه هدیهی واقعی بده که دوباره بیاد خرید کنه
🔹 همهی تراکنشها و آمار فروش رو تو یه اپلیکیشن ببین؛ یعنی از خونه هم میتونی کسبوکارتو مدیریت کنی و ببینی اوضاع چطوره!
🔹 پروفایل اختصاصی برای مشتریات بساز؛ بفهمی کی چی خریده، چقدر خرج کرده و حتی چند وقت یهبار سر میزنه.
🔹 با پیامکهای گروهی، همیشه در ارتباط باش و تخفیفها و اخبار مهمو راحت بهشون برسون.
پس با «تارگت» یه تیر و دو نشون بزن؛ هم پرداختاتو مدیریت کن، هم مشتریاتو راضی نگهدار!
چطور مشتری رو به مشتری وفادار تبدیل کنیم؟ 🔄💎
جذب مشتری یه چیزه، نگه داشتنش یه چیز دیگه! برای اینکه مشتری بارها و بارها برگرده، باید یه حس تعلق به برندت ایجاد کنی. چجوری؟
- باشگاه مشتریان راه بنداز؛ با تخفیف، امتیاز و پیشنهادای ویژه، بهش دلیل بده که باز هم ازت خرید کنه.
- ارتباط مستمر داشته باش؛ با پیامک، ایمیل یا شبکههای اجتماعی، همیشه در دسترس باش و مشتری رو در جریان تخفیفها و اخبار جدید قرار بده.
- تجربه خرید رو شخصیسازی کن؛ پیشنهادایی بده که متناسب با سلیقه و خریدای قبلیشه.
- بهش احساس خاص بودن بده؛ تبریک تولد، تخفیفهای اختصاصی یا حتی یه پیام تشکر ساده، معجزه میکنه!
با این روشها، مشتری نهتنها میمونه، بلکه خودش برات تبلیغ هم میکنه!
نتیجهگیری؛ وقتشه که مشتریهات رو نگه داری! ⏳
جذب مشتری مهمه، ولی نگه داشتنش از اون مهمتره! اگه میخوای فروشتو بالا ببری و مشتریای فعلیت رو به مشتریای وفادار تبدیل کنی، باید یه استراتژی هوشمند داشته باشی. دستگاه پوز باشگاه مشتریان یه راهکار عالیه که هم پرداختا رو سادهتر میکنه، هم تعاملت رو با مشتری قویتر. با یه تیر دو نشون بزن؛ هم خریدای بعدی مشتری رو تضمین کن، هم با تخفیفها و امتیازای جذاب، اونارو تشویق کن که دوباره سراغت بیان. وقتشه که کسبوکارتو حرفهایتر مدیریت کنی و مشتریاتو برای همیشه نگه داری!
تحریریه ICTNN شبکه خبری