وزارت دادگستری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم نفت از جمله آژانس هایی است که جایگاه مناسبی در توسعه الکترونیکی ندارد.
اولین دوره ارزیابی دولت الکترونیک در سال 95 آغاز شد و در دور اول 573 خدمت ارائه شده توسط 60 دستگاه اجرایی بررسی شد. در دور بعد تعداد دستگاه های اجرایی به 83 دستگاه رسید و 1778 خدمت مورد ارزیابی قرار گرفت. دوره های ارزشیابی تا آخرین دوره ارزشیابی دولت الکترونیک به همین منوال ادامه داشت.
به گزارش روز پنجشنبه ICTNN، کارنامه دولت الکترونیک برای هشتمین دوره متوالی در شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی 168 دستگاه اجرایی و حدود 6000 خدمت نشان می دهد که هنوز راه زیادی تا استقرار کامل دولت الکترونیک باقی مانده است.
وضعیت دستگاه های اجرایی نیز در این دوره ارزیابی مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس آخرین ارزیابی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان حج و زیارت، شهید و امور ایثارگران بنیاد امور، استاندارد سازمان ملی، ستاد وزارت اقتصاد و دارایی و پژوهشکده ارتباطات در رتبه های یک تا دهم برترین دستگاه ها در حوزه خدمات الکترونیک قرار دارند.
از ضریب 100% وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 69.87%; وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 69.73%; وزارت ورزش و جوانان 65 درصد; وزارت میراث و فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری 64.81%; وزارت امور اقتصادی و دارایی 56.52%; سازمان اداری و استخدامی کشور 68/52 درصد; سازمان برنامه و بودجه 28/51 درصد; وزارت راه و کشاورزی 41.96 درصد; وزارت کشور 41.6 درصد; وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 40.88; بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 37.46; وزارت نفت 35.21 درصد; وزارت صنعت، معدن و تجارت 35.11%; وزارت جهاد کشاورزی 34.28; وزارت نیرو 32.28 درصد; وزارت آموزش و پرورش 31.87%; وزارت امور خارجه 31.31 درصد; وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 21.85 درصد و وزارت دادگستری 19.88 درصد است.
بر اساس اعلام دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در این دوره ارزیابی، 168 دستگاه اجرایی و 5 هزار و 989 خدمات دولتی مورد بررسی قرار گرفته است. در این دوره ارزیابی 6 دستگاه به دلیل نداشتن شاخص های مورد نیاز از فرآیند ارزیابی حذف شدند. 17 دستگاه اصلاً در ارزیابی شرکت نکردند، 145 دستگاه به طور فعال در فرآیند ارزیابی شرکت کردند. در این مدت توسعه دولت الکترونیک به 40 درصد رسید در حالی که در ارزیابی اولیه انجام شده در سال 95، 30/19 درصد مربوط به خدمات الکترونیکی بوده است.
1352
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
همچنین از میان حدود 6000 خدمت ارائه شده به شهروندان توسط دستگاه ها، تنها 161 خدمت وجود دارد که 90 درصد از شاخص های دولت الکترونیک را کسب کرده اند.
یکی از آمارهای اعلام شده از سوی دبیرخانه شورا مربوط به میانگین سررسید الکترونیکی دستگاه های اجرایی کشور است. از 160 دستگاه اجرایی، 53 درصد از نظر کاربر محوری بالغ، 29 درصد شفاف، 31 درصد خدمات یکپارچه ارائه می کنند و 36 درصد به صورت مشارکتی فعال هستند.
2238 دستگاه بین 50 تا 90 درصد در توسعه دولت الکترونیک پیشرفت داشته اند و 3309 سرویس نیز از صفر تا 50 درصد در ارائه خدمات دولت الکترونیک موفق بوده اند. همچنین 260 دستگاه تاکنون هیچ اقدامی برای الکترونیکی شدن خدمات خود انجام نداده اند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری