4. حضور گسترده ربات ها و حساب های جعلی
بحث حضور ربات ها یکی دیگر از باگ های مهم توییتر است که در پلتفرم های دیگر از جمله اینستاگرام با این شدت و فراوانی دیده نمی شود. اگرچه نمی توان فعالیت ربات ها را به طور دقیق شناسایی و کشف کرد، اما دلایل زیادی برای وجود این حساب ها وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:
جهت گیری سیاسی این کاربران تنها محدود به مخالفان نظام نیست و طیف های مختلفی از روزنامه نویسان و سایر کاربران را در بر می گیرد.
این نوع فعالیت گسترده در توییتر فارسی و در بین کاربران روزمره و سیاسی آن چندان دیده نمی شود و به همین دلیل با محاسبه تعداد کاربران و تعداد هشتگ ها حاکی از پشتیبانی رباتیک است.
این اکانت از شهریور 1391 همزمان با درگذشت مهسا امینی در توییتر شروع به کار کرد و یکی از اکانت های تازه تاسیس توییتر به زبان فارسی محسوب می شود که عمدتا در صفحه تایم لاین ریتوییت های اکانت های توییتر مانند سیما ثابت، سامان رسول پور و ایران اینترنشنال. .
بازنشر کنندگان این حساب عمدتاً افراد ناشناس هستند که مشکوک به فعالیت مشکوک و حساب نامعتبر را بیشتر آشکار می کند.
هشتگ های دیگری هم زمان با هشتگ مهسا امینی در توییتر ترند شده اند، از جمله هشتگ های اعتصابات سراسری، دانشگاه شریف، نیکشاکرمی، زن زنده آزادی و هشتگ های انگلیسی mahsaamini، iranprotest2022 و opiran. :
نتیجه
نتایج تحقیقات گروه داده کاوی ICTNN نشان می دهد که در شهریور 1401 هشتگ «مهسمینی» محلی برای ابراز نارضایتی و اعتراض کاربران فارسی توییتر شد و از نظر کمی تعداد بسیار بالایی را به خود اختصاص داد که به گفته. برخی منابع، رکوردی در تاریخ توئیتر فارسی است که پیش از آن مربوط به هشتگ «اجرای نکن» بود، شکست خورد.
تحلیل داده های ICTNN از فعال ترین رسانه هایی که در ارتباط با هشتگ مهسا امینی فعال بودند نشان از حضور گسترده ربات ها در افزایش این هشتگ در توییتر فارسی دارد. نتیجه این نظرسنجی که در بازه زمانی یک ماهه از 4 شهریور لغایت 4 مهرماه انجام شده است به شرح زیر است:
وجود بدافزارها و اکانت های توئیتر ناشناس، جعلی و بات یکی از عوامل اصلی بدبینی و عدم اعتماد به این پلتفرم است که در ترند شدن هشتگ مهسا امینی قابل مشاهده است. اگرچه این هشتگ در سایر پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام طرفداران زیادی داشت، اما اعلام تعداد صدها میلیونی و تحریک و تشویق کاربران برای درج هشتگ مهسا امینی تنها در توییتر انجام شد!
با توجه به ضریب نفوذ بالای شبکه های اجتماعی، چنین آمار و ارقامی می تواند در تحریک افکار عمومی تاثیر بسزایی داشته باشد. اگرچه این آمار قابل توجه و قابل تامل است، اما به گفته بسیاری از کارشناسان داده کاوی، غیرطبیعی است و بالاتر از سطح واقعی خود به تصویر کشیده می شود.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
هومان با شناسه کاربری bluefairyplease با ۱۳۸۰۰ توییت دومین کاربر فعال توییتر در انتشار محتوا است و فعالیت مشکوک او در انتشار این هشتگ قابل رصد و تحلیل است.
محتویات این حساب کاربری که منبع توییت آن Human1stApi است و از دستگاهی غیر از تلفن همراه و برنامه کامپیوتری منتشر می شود، توییت های خود را با زمان بندی مشخص یک دقیقه و هشتگ مهسا امینی منتشر می کند که استفاده از آن به شدت مشکوک است. یک برنامه نرم افزاری یا ربات را در انتشار محتوا آشکار می کند. اکثر توییت های این اکانت بدون لایک و ریتوییت یا با لایک و ریتوییت بسیار کم منتشر شده اند.
2. کمپین هماهنگ با تشویق و متن های تکراری و بی معنی
کمپین هماهنگ شده در توییتر به کمپینی اطلاق می شود که “به طور مصنوعی استفاده از خدمات توییتر را تشدید یا سرکوب می کند یا بر تجربه سایر کاربران تأثیر منفی می گذارد.” در ترند هشتگ مهسا امینی، یکی از اقدامات طرفداران این هشتگ برای تبلیغ و بیشتر دیده شدن این هشتگ، انتشار توییت های تکراری، بی معنی و نامرتبط بود که تنها با هدف افزایش اندکی این هشتگ انجام شد. هشتگ در توییتر، و عمدتاً این توییتها عبارت بودند از: آنها با استقبال سردی در توییتر مواجه شدند و تعداد بسیار کمی لایک و بازنشر کمی داشتند:
سورنا سومین اکانت فعال در افزودن هشتگ مهسا امینی در توییتر است که از دیگر اکانت های نامعتبر و مشکوک با شناسه کاربری سورناسلینا و 9202 توییت است. در توضیحات (بیو) این اکانت آمده است: “اول هشتگ #مهسا_امینی، دوم و بعد هر چیزی که بخواهید✌️”
هشتگ مهسا امینی که در روزهای اعتراضات شهریورماه ایران به هشتگ جهانی تبدیل شد، مورد حمایت چهره های مختلف ایرانی و خارجی قرار گرفت، چرا که تحلیل داده های توییتر نشان می دهد بیشترین لایک و بازتوئیت های مرتبط با این هشتگ مربوط به علی کریمی است. ، حامد اسماعیلیون، مهرداد پولادی و اکانت توییتر. ایران بین المللی بوده است.
هشتگ #مهسا_امینی که با نام انگلیسی مهساامینی# نیز بازنشر میشود، برجستهترین هشتگ فضای مجازی بهویژه توییتر فارسی است که علاوه بر محلی برای مخالفان و حامیان نظام، تبدیل شده است. اقدامی برای تحلیل کمی جمعیت معترضان و براندازان داخلی و خارجی. تبدیل شده است.
1. پلتفرم توییتر فارسی باگ و باگ
توییتر فارسی با وجود اینکه به عنوان بستری برای خبرنگاران و نخبگان در افکار عمومی شناخته می شود، از نظر نرم افزاری یکی از باگ ترین و پرخطاترین بسترهای شبکه های اجتماعی است که احتمال خطا و نقص در محاسبات کمی و کیفی را به شدت افزایش می دهد. شاید یکی از دلایل اصلی تعویق و کناره گیری ایلان ماسک از خرید توییتر، ایرادات عمده و آشکار نرم افزار توییتر بود.
5. تشخیص پشتیبانی رباتیک با تجزیه و تحلیل نسبت تعداد ریتوییت ها به لایک ها
از آنجایی که ربات ها عمدتاً به بازنشر یا بازنشر مطالب دیگران می پردازند، تجزیه و تحلیل نسبت تعداد ریتوئیت به لایک در ارتباط با هشتگ مهسا امینی می تواند راه حل مهمی برای فعالیت این هشتگ باشد زیرا نسبت ریتوییت به لایک بیشتر می شود. ، احتمال پشتیبانی رباتیک بیشتر است. .
اگر تعداد هشتگ های مهسا امینی را 300 میلیون و تعداد کاربران فارسی زبان را 5 میلیون فرض کنیم، می توان میانگین هشتگ های هر کاربر را محاسبه کرد; برای محاسبه دقیق تر باید این نکات را در نظر بگیریم که در ابتدا همه 5 میلیون کاربر فارسی زبان توییتر فعال نیستند و علاوه بر این همه آنها حاضر به تولید محتوا با این هشتگ نبودند. نکته دوم اینکه تمامی هشتگ های مهسا امینی مربوط به اکانت های فارسی زبان نیست و برخی از آنها از خارج از ایران منتشر می شود.
فعالیت ربات ها عمدتاً مربوط به بازنشر و بازنشر مطالب منتشر شده است و به ندرت پیش می آید که رباتی اقدام به تولید محتوا و توییت کند. علاوه بر این شناسه کاربری، آواتار، عکس پروفایل و نام کاربری نیز می تواند در شناسایی ربات ها موثر باشد.
6. نسبت تعداد کاربران فارسی توییتر به مقدار اعلام شده هشتگ
یکی دیگر از روش های تحلیل کمی هشتگ مهسا امینی که برخی منابع ادعا می کنند بیش از 300 میلیون توییت، ریتوئیت و پاسخ با عنوان این هشتگ در توییتر فارسی دارد، مقایسه تعداد هشتگ ها و تعداد توییتر فارسی است. کاربران طبق آمار سایت مانیتورینگ شبکه های اجتماعی، 4 میلیون و 746 هزار و 689 حساب فارسی زبان در توییتر وجود دارد که قطعا همه این حساب ها فعال نیستند.
با تحلیل داده های مربوط به هشتگ مهسا امینی در 7 شهریور، انتشار 820 هزار لایک و 590 هزار ریتوییت را نشان می دهد که نسبت هفدهم (0.7) است. در حالی که در روزهای دیگر این نسبت کوچکتر می شود و امکان پشتیبانی رباتیک را بیشتر می کند.
اما بحث و تلاش این گزارش این است که نشان دهد در ترند این هشتگ علاوه بر کاربران عادی و معمولی فارسی توییتر، پشتیبانی های غیرواقعی از جمله ربات ها و بدافزارهای دیگر نیز وجود داشته است، به طوری که شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در روز خود گزارش های این هشتگ، آمار آن بیش از 314 میلیون نفر بوده است.
این هشتگ که همزمان با دستگیری و فوت مرحوم مهسا امینی در بیست و پنجم شهریور ماه ایجاد شد، از زمان معرفی این قابلیت در شبکه های اجتماعی رکورد استفاده از هشتگ را شکسته است. اما نکته مهم این است که این حجم از داده ها که با سایر هشتگ های رایج در توییتر و سایر پلتفرم ها بسیار متفاوت است، تا چه حد طبیعی است؟
شایان ذکر است که حضور کیفی این حسابها نه تنها مورد توجه این گزارش است، بلکه میزان کمی حسابهای نامشخص نیز مورد تحلیل قرار گرفته است. همانطور که تجزیه و تحلیل داده های ما نشان می دهد، از یک نمونه 25000 حساب کاربری که از این هشتگ استفاده می کنند، بیش از یک پنجم آنها یعنی حدود 5000 حساب کاربری تازه تاسیس توییتر هستند و در روزهای منتهی به درگذشت مهسا امینی در توییتر ایجاد شده اند.
نکته مهم در این نمودار مربوط به آنالیز این اکانت هاست به گونه ای که اکانت فیستشکی توییتر با 17663 توییت بیشترین فعالیت را در افزایش آمار هشتگ مهسا امینی دارد. مربوط به اشعار ادبیات کلاسیک است که هیچ ربطی به محتوای مهسا امینی ندارد و با کمترین لایک و بازپست فقط بر تعداد این هشتگ افزوده است.
3. حساب های جدید و ناشناس
ظهور اکانت های جدید و نامعتبر توییتر که همزمان با درگذشت مهسا امینی در توییتر ایجاد شده بودند، یکی دیگر از مشکلاتی بود که می توان در تبلیغ و حمایت از هشتگ مهسا امینی در این پلتفرم مد نظر قرار داد، زیرا حمایت از یک کمپین مجازی یا واقعی. مربوط به اعتبار حامیان آن است. و حساب های تازه تاسیس و نه چندان قابل اعتماد قطعا از اعتبار و اعتماد یک کمپین جهانی می کاهد.
بر اساس نتایج ارائه شده توسط «ترندزمپ»، 43 درصد از این محتوا از داخل کشور تهیه شده است که شامل حدود 130 میلیون هشتگ مهسا امینی است. اگر نیمی از کاربران فارسی توییتر را فعال بدانیم (به ویژه با توجه به تشدید فیلترینگ)، یعنی 2.5 میلیون کاربر فعال با هشتگ مهسا امینی، 130 میلیون توییت منتشر کرده اند، یعنی هر کاربر به طور میانگین باید 52 توییت منتشر می کرد. آن هم در حدود یک ماه.
سایر اکانت های توییتری که در انتشار این هشتگ از 4000 تا 6000 توییت فعال بودند نیز دارای رفتارهای مشکوکی مانند پشتیبانی رباتیک و حساب های کاربری نامعتبر و نامعتبر از جمله فعالیت تازه تاسیس، چشمگیر و غیرعادی، انتشار مطالب نامربوط و تکراری و غیره هستند.
گروه داده کاوی ICTNN به منظور بررسی دقیق تر روند ترند هشتگ مهسا امینی در توییتر فارسی، تحلیل کمی از این هشتگ در این پلتفرم و دلایل افزایش عجیب و غیرطبیعی این هشتگ در توییتر انجام داد:
تحریریه ICTNN شبکه خبری