به گفته مدیرعامل شرکت ملی پست، وقتی مرسوله در اداره پست ثبت می شود، بیمه آن مشخص می شود. یعنی ارزش بسته را تعیین می کنند و در صورت تمایل می توانند آن را بیمه کنند و پس از این موضوع پست در صورت آسیب دیدن بسته موظف به پرداخت غرامت است.
به گزارش ICTNN، با افزایش خریدهای اینترنتی، نقش خدمات پستی در زندگی مردم بیش از پیش اهمیت یافته است و از سوی دیگر با شیوع همه گیر کرونا در ایران، بسیاری از مردم ترجیح می دهند به جستجوی کالا و کالا بپردازند. ابزار مورد نیاز آنها در اینترنت و سفارش آنلاین آنها و تمایل کمتری نسبت به گذشته برای مراجعه حضوری به فروشگاه ها و خرید حضوری. اما در کنار تمامی موارد ذکر شده مانند اعتماد به فروشگاه انتخابی و تایید اصالت کالا و کالا، نحوه حمل و نقل کالا نیز بسیار حائز اهمیت است.
در شرایطی که شرکت ملی پست در اکثر مواقع وظیفه حمل کالا را بر عهده داشت، خدمات پستی از نامه های کاغذی و فاکتور به سمت بسته ها و کالاها منتقل شد و همزمان شرکت های خصوصی نیز وارد عرصه رقابت شدند. زمانی که این شرکت همچنان گسترده ترین سیستم حمل و نقل را در اختیار دارد و با وجود اینکه مناطقی در کشور وجود دارد که شرکت های خصوصی کالا را به این مناطق منتقل نمی کنند، اما این شرکت اعلام کرد به دلیل ملی بودن خود متعهد می شود که کالا را به بیشترین میزان حمل و نقل کند. مناطق دوردست کشور را وظیفه خود می داند.
اما مواردی مانند تاخیر در ارسال، آسیب دیدن کالا، سرقت و حتی ضرر و زیان ناشی از افزایش حجم مرسولات پستی، انتقاد و حتی اعتراض به خدمات این شرکت را در پی داشته است. Société Nationale des Postes عددی را به عنوان بیمه برای پرداخت غرامت به صاحب بسته در صورتی که بسته به دست گیرنده نرسد در نظر می گیرد.
برای مطالبه غرامت، شخص می تواند ارزش محموله را هنگام تحویل در پیشخوان اعلام کند و آن محموله بیمه شود و مبلغ مذکور مبنای ضرر و زیان باشد و این سیستم جبران خسارت نیز داده می شود. .
توجه به این نکته ضروری است که در صورت تحویل بسته در پشت باجه پست، مسئولیت پرداخت غرامت آن بر عهده اداره پست می باشد. این شرکت نرم افزارهایی را تحت عنوان جهانی می پذیرد که در سراسر کشور برای فروش آنلاین و یا بدون نسخه می باشد. اگر فرستنده نرم افزار پذیرش کامل، وزن و بیمه را وارد کند و همه چیز مشخص باشد، اما در این چرخه لحاظ نشده باشد، اداره پست هیچ مسئولیتی ندارد.
علاوه بر این، اگر مرسوله ای که از طریق اینترنت و اینستاگرام خریداری شده است آسیب ببیند یا گم شود، در صورتی که مرسوله از طریق پست ارسال شده باشد و فرستنده کالا را بیمه کرده باشد، خسارت به عهده اداره پست است. بنابراین فروشنده محموله باید مطمئن باشد زیرا پست فقط انتقال را انجام می دهد.
چند نکته در مورد بیمه نامه پستی
بیمه تحت بیمه اجباری وجود دارد که کالاهای تا سقف 800 هزار تومان را با 800 تومان پوشش می دهد، اما بیمه مذکور بسته به ارزش محتویات محموله تا سقف 20 میلیون تومان در نظر گرفته می شود. فعال سازی بیمه مذکور بستگی به شرکت طرف قرارداد دارد، به عنوان مثال افرادی که از صفحه اینستاگرام خرید می کنند باید موظف به بیمه محصول باشند تا در صورت آسیب دیدن کالا از طریق پست شرکت غرامت پرداخت شود. طبق اعلام شرکت ملی پست به ازای هر میلیون تومان بیمه باید دو هزار تومان پرداخت شود یعنی سقف بیمه تا سقف 20 میلیون تومان 40 هزار تومان حق بیمه دارد.
در همین راستا محمود لیایی، مدیرعامل شرکت ملی پست نیز اخیرا در این باره گفت: زمانی که مرسوله در اداره پست ثبت شود، بیمه آن مشخص می شود. یعنی مثلاً ارزش مرسوله را تعیین می کنند و در صورت تمایل بیمه می کنند و پس از آن شرکت ملی پست نیز موظف به پرداخت غرامت در صورت آسیب دیدن مرسوله است.
به گفته وی، این مشکل طبیعی است و دو درصد از محموله های جهانی شامل تاخیر یا جبران خسارت است. بنابراین اگر بر اساس SLA نباشد و رعایت نشود، موظف به پرداخت غرامت هستیم. همه این موارد سیستم دارند و هنگام ثبت و ارسال مرسوله مشخص می شود و می پرسند که آیا نیاز به بیمه و محدودیت زمانی خاصی دارد یا خیر؟ همه این موارد بر اساس کد رهگیری نظارت می شود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات