به گزارش ICTNN، گفته می شود سرویس هوشمند بدون مراجعه حضوری و بدون ارسال مدارک به صورت آنلاین قابل دریافت است که کار سختی است و مستلزم اتصال بانک های اطلاعاتی تمامی دستگاه های دولتی با یکدیگر است تا اطلاعات آنها در کنار هم به اشتراک گذاشته شود. برای به اشتراک گذاشتن
سازمان فناوری اطلاعات طی چند روز گذشته در گزارشی که منتشر کرد، خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه را در پنجره خدمات ملی هوشمند دولت معرفی کرد. اجرای قوانین کار، حل مشکلات جامعه کارگری، هدفمندی یارانه ها و برنامه ریزی نظام تعاونی کشور از وظایف اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه است. در حال حاضر پنج زیرمجموعه بدنه اصلی وزارت تعاون، خدمات الکترونیکی خود را از طریق پنجره خدمات ملی هوشمند دولت به نشانی https://my.gov.ir/ ارائه می کنند.
بر اساس این گزارش، علی بهادری جهرمی – سخنگوی دولت – چندی پیش گفت: 83 درصد دستگاه ها به سامانه تک فروشگاهی متصل هستند و بیش از 8 میلیون نفر توانسته اند از خدمات تک فروشگاهی بهره مند شوند. 17 درصد باقیمانده دستگاه ها متصل می شوند یا مشکلات فنی دارند که باید حل شوند.
در همین راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از دستگاههای دولتی و وزارتخانهها و سازمانهای زیرمجموعه آنها خواست تا پنجره خدمات ملی هوشمند دولت خود را در اسرع وقت راهاندازی کنند.
لازم به ذکر است پیش از این مدیرکل دفتر نظارت و نظارت بر اجرای مدیریت الکترونیکی اعلام کرده بود که تعداد دستگاه های متصل به پنجره ملی خدمات هوشمند این اداره با اتصال به سامانه هوشمند از مرز 100 دستگاه عبور کرده است. سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز ملی آمار ایران.
عدم همکاری برخی از دستگاه های پیشرو برای اتصال به پنجره خدمات ملی هوشمند دولت به دلیل نبود پنجره واحد خدمات، نبود سیستم متمرکز با امکان احراز هویت الکترونیکی، عدم تحویل از مهمترین مسائل است. خدمات خاص توسط دستگاهها و نقص دادهها در پایگاههای اطلاعاتی پایه ملی خاص. وی در این زمینه ابراز امیدواری کرد که این مشکلات هر چه زودتر برطرف شود.
بر این اساس برای دستیابی به دولت هوشمند واحد، در لایحه بودجه 1401 پیشنهادی وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرای این موضوع مطرح شد که با کمک مجلس به قانون تبدیل شد. بر اساس بند و تبصره هفت قانون دارایی کشور، کلیه دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی موظفند پنجره خدمات هوشمند خود را تا پایان شهریور ماه سال جاری راه اندازی و حداقل 30 درصد از پرکاربردترین خدمات خود را به طور کامل در اختیار مردم قرار دهند. آفلاین و آنلاین.
پنجره ملی خدمات دولتی هوشمند خدمات دولتی یکپارچه، سریع و آسان را به عموم مردم ارائه می دهد که اکنون آماده و در حال اجراست. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه های اجرایی به «پنجره واحد خدمات هوشمند دولت» شامل اولویت ها، اصول راهنما و ضوابط سازمانی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به شورای اجرایی فناوری اطلاعات برای تصویب نهایی طبق قانون. همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولویت را اتصال و راه اندازی این پنجره با دستگاه های دولتی دانست و خاطرنشان کرد: وزارتخانه ها و سازمان های مختلف زیرمجموعه این دستگاه ها ابتدا باید فروشگاه یکپارچه خود را راه اندازی کنند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
به گفته سخنگوی دولت، بیش از 8 میلیون نفر توانسته اند از خدمات واحد تک پله بهره مند شوند و 17 درصد باقیمانده دستگاه ها در حال وصل هستند یا مشکل فنی دارند که برطرف می شود.
به گفته وی، مرحله اول اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت در حال تکمیل است و در مرحله بعدی به دنبال افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در این پرتال هستند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری