بر اساس آخرین اظهارات وزیر ارتباطات، بیش از 27 میلیون نفر در پنجره خدمات ملی هوشمند دولت ثبت نام کرده اند و از بیش از 3000 خدمات دولتی ارائه شده از طریق این پنجره بهره مند می شوند.
به گزارش ICTNN، دولت الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین بسترهای ارائه خدمات دولتی به مردم، شفافیت فرآیندها و کنترل موثر، می تواند فساد را به طور جدی ریشه کن کرده و توسعه پایدار جامعه را تسهیل کند. این موضوع یکی از محورهای مورد توجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای نظارت و اجرا از ابتدای دولت سیزدهم بوده است.
به راستی همراه داشتن اصل و کپی متعدد از مدارک شناسایی و هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، اساسنامه، آگهی تغییر شرکت و وکالت نامه اداری همواره یکی از مشکلات اصلی کار اداری می باشد. به همین دلیل است که در سال های اخیر ایجاد یک فروشگاه واحد در حوزه های مختلف یکی از موضوعاتی بوده که مورد توجه مقامات دولتی قرار گرفته است.
امروزه ویترین ملی خدمات دولت هوشمند با ارائه صدها خدمت، مردم را از مبادلات کاغذی بی نیاز کرده است و پلتفرم های ملی هر روز نقش مهم تری در اقتصاد دیجیتال کشور ایفا می کنند.
به همین دلیل با توجه به اهمیت این موضوع، هفته گذشته با تصویب مجلس، وزارتخانه ها موظف به ارائه خدمات الکترونیک شدند. در واقع، وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی موظف بودند حداقل 20 درصد خدمات الکترونیکی خود را در سال به کلیه اشخاص حقوقی و افراد بالای 18 سال از طریق «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» به صورت هوشمند و بدون نقص ارائه دهند. شخص و عوامل انسانی را درگیر کرده و یا اسناد را به دست آورید و اسناد را به صورت دستی ارائه دهید.
این موضوع چندی پیش از سوی عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی مطرح شد. وی درباره اقدامات وزارت ارتباطات در راستای هوشمندسازی خدمات دولتی بیان کرد: امروز بیش از 27 میلیون نفر در پنجره خدمات ملی هوشمند دولت ثبت نام کرده اند و از بیش از 3000 خدمت دولتی که از طریق آن باب فروش ارائه می شود بهره مند می شوند.
زارع پور همچنین در این جلسه با اشاره به اینکه در قالب مواد برنامه هفتم توسعه در شورای اسلامی مصوب شد که تا پایان برنامه هفتم توسعه 100 درصد خدمات دولت به صورت هوشمند انجام شود، گفت: یعنی بدون مراجعه حضوری، بدون ارسال مدارک و بدون دخالت انسان و از طریق پنجره. خدمات دولت هوشمند ملی باید به مردم عزیز ارائه شود که با تحقق آن مردم طعم شیرین فناوری را حس کنند.
شایان ذکر است وی در بیست و ششمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه 96 درصد دستگاه ها وضعیت فعلی اجرای قانون پنجره ملی خدمات هوشمند دستگاه های اجرایی کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند. به این پورتال ملحق شده اند و 26 میلیون شهروند بالای 18 سال را احراز هویت کرده اند. 519 میلیون بازدید از پورتال، رشد عظیم 10 میلیارد تراکنش در پلتفرم پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و همچنین ارائه مجوزهای دستگاه، بازرگانی و خانگی در این بستر الکترونیکی. این پورتال به محلی برای رسیدگی به امور مردم تبدیل شده است.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات