در طول انتخابات ریاست جمهوری، ستادهای نامزدها و کاربران حاضر به استفاده از ظرفیت پیام رسان های داخلی بودند که به مرکز ملی فضای مجازی اجازه داد تا خدمات ارائه شده به نامزدها را در تعامل با بسترهای داخلی تسهیل و متنوع کند.
به گزارش ICTNN، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که سهم فضای مجازی در عرصه تبلیغات و فعالیت کاندیداها و کرسی های انتخاباتی بیش از سایر دوره ها نمایان شد. یکی از تفاوت های این دوره انتخاباتی نسبت به سایر دوره ها این است که نشان داد توسعه استفاده از پیام رسان های داخلی و شبکه های اجتماعی تاثیر بسزایی در افزایش مشارکت و تقویت توان داخلی در حوزه فضای مجازی داشته است.
در این انتخابات، تریبون های ملی توانستند چند نکته مهم را برجسته کنند. علاوه بر ارائه خدمات مختلف نامزد و قابلیت های منحصر به فرد مانند ردیابی اخبار جعلی و پردازش اخبار جعلی، حذف و نفی دوقطبی بین کاربران داخلی و خارجی پلت فرم.
پیش از انتخابات برخی مدعی بودند که گروه های مذهبی و حامی دولت در تریبون های ملی حضور دارند و بخشی دیگر از کاربران به ویژه گروه خاکستری همگی در تریبون های خارجی فعال هستند، اما بر اساس نظرسنجی های انجام شده در نظرسنجی ها و به ویژه در دوره انتخابات، این به طور گسترده انکار می شود. با افزایش تعداد کاربران این پلتفرم، به واقعیت جامعه نزدیکتر می شود.
بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی، این امر برای پلتفرمهای پیامرسانی مانند روبیکا با بیش از ۴۳ میلیون کاربر فعال ماهانه صدق میکند و کاربران آن را میتوان نماینده واقعی جامعه ایرانی دانست. نمونه آن تعداد بینندگان کانال های ام مدیکالز و جلیلی تا روبیکا است که به نظرسنجی میدانی و تحلیل محتوا بسیار نزدیک است.
علاوه بر روبیکا، ادعا شده است که تمامی کاربران آن متدین و انقلابی هستند، اما این گفته در مورد تعداد کاربران این پیام رسان صحت ندارد. در زمان برگزاری انتخابات بخشی از قدرت در فضای مجازی ستادهای انتخاباتی در تریبون های داخلی از جمله ایتا متمرکز بود.
این مشکل در سایر پیام رسان های سراسری به ویژه «بله» نیز مشهود بود که شاهد رقابت میان نامزدها از جمله آقایان مزیکیان و جلیلی برای جلب نظر مردم بودیم.
مزیت نسبی پلتفرم های ملی؛ عاملی که داوطلبان را برای استفاده از این توانایی ترغیب می کند
همانطور که گفته شد یکی از مزیت های بسترهای ملی نسبت به خارجی، ارائه خدمات متنوع و در دسترس بود که با جلسات متعدد ستاد انتخاباتی مرکز ملی فضای مجازی کشور با مدیران کشوری، روند دسترسی به آن تضمین شد. بستر، زمینه. برخی از این ویژگی ها عبارتند از تیک آبی (علامت ویژه ای که کانال را از سایر کانال ها متمایز می کند)، پین چت، تبلیغات کانال، رشد سریع مشترکین و غیره که به طور منصفانه به همه کاندیداها خدمت می کند.
بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی، پلتفرمهای داخلی بر خلاف بسترهای خارجی که برای جلوگیری از انتشار اخبار کذب از همکاری خودداری میکنند، علاوه بر ارائه خدمات قابل دسترسی، اقداماتی در این راستا از جمله معرفی شناسه (شناسه) انجام دادهاند. ) هدف دریافت گزارش تخلفات انتخاباتی بوده است تا کاربران بتوانند هرگونه محتوای مشکوک به تخلفات انتخاباتی را جهت بررسی بیشتر توسط مراجع ذیربط به شناسه مذکور ارسال کنند و گزارش های خوبی نیز از این طریق دریافت شده است.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات