شبکه اجتماعی صوتی کلاب هاوس روز پنجشنبه هفته جاری از اخراج نیمی از کارکنان خود خبر داد که جای تعجب ندارد.
به گزارش ICTNN، اگر نمادی از رونق غیرمنطقی صنعت فناوری در دوران همهگیری کووید-19 وجود داشت، آن نماد کلاب هاوس است. با بسته شدن دنیای فیزیکی برای تجارت، مصرفکنندگان و همچنین افراد مشهور، مدیران فناوری و سرمایهگذاران خطرپذیر به دنبال راههای دیگری برای تجمع و سرگرمی هستند.
در آن زمان، سرمایه هنوز ارزان و فراوان بود. زمان آن فرا رسیده بود که شبکه اجتماعی بزرگ بعدی، کلاب هاوس، که به مردم اجازه می داد به بحث ها در مورد موضوعاتی مانند موسیقی، فناوری، مد، فناوری و سایر فناوری ها گوش دهند، به سرعت رشد کند. شخصیت های مشهوری مانند ام سی هامر، اپرا وینفری و مارک زاکربرگ به کلاب هاوس رفت و آمد داشته اند.
در ژانویه 2021، شرکت سرمایه گذاری Andreessen Horowitz سرمایه گذاری در این باشگاه انجام داد که ارزش آن از 100 میلیون دلار در اواسط سال 2020 به یک میلیارد دلار رسید. ارزش کلاب هاوس سه ماه بعد با سرمایه گذاری DST Global و Tiger Global به چهار میلیارد دلار افزایش یافت. طبق آمار Data.ai، تا اواسط آوریل 2021، تعداد دانلودهای اپلیکیشن Clubhouse به 14.2 میلیون بار رسیده است. اما رشد این شرکت قبل از داشتن مدل درآمدی یکنواخت شد.
اما در پایان سال 2021، رونق دوران کرونا شروع به کاهش کرد. اقتصادها دوباره باز شدند و فدرال رزرو ایالات متحده اعلام کرد که دوره نرخ بهره نزدیک به صفر به زودی به پایان خواهد رسید. سهام فناوری در نوامبر 2021 به اوج خود رسید، درست زمانی که موج عظیمی از IPO ها به بازار آمد. قیمت سهام شرکتهایی مانند زوم و پلوتو، برندگان دوران قرنطینه، کاهش یافته است.
موفقیت کلاب هاوس آنقدر سریع محو شد که وقتی روز پنجشنبه در یک پست وبلاگی اعلام کرد که 50 درصد از کارکنان خود را اخراج می کند، به نظر می رسید که باید ماه ها پیش این کار را می کرد. دیویسون، یکی از بنیانگذاران کلاب هاوس، در پایان سال 2021 به بلومبرگ گفت: ما در آغاز سال رشد بسیار سریعی داشتیم.
به گفته لینکدین، کلاب هاوس در یک پست پنجشنبه اعلام کرد که کاهش نیرو برای راه اندازی مجدد شرکت که بیش از 200 کارمند دارد، ضروری است.
پل دیویسون و روهان ست، بنیانگذاران کلاب هاوس، نوشتند: «با بازگشایی جهان در دوران پس از کرونا، دوست یابی در کلاب هاوس و ترک مکالمات طولانی در زندگی روزمره برای بسیاری از مردم دشوارتر شده است. این محصول باید تکامل یابد تا جایگاه خود را در جهان پیدا کند و این مستلزم یک دوره تغییر است. با این حال، بنیانگذاران کلاب هاوس تاکید کردند که پس از جمع آوری صدها میلیون دلار در سال 2021، سرمایه کافی برای ادامه فعالیت خود را دارند.
باشگاه هاوس اعلام کرد که با تسریع در انتقال سهام و حمایت از مشاغل، حقوق و پوشش بیمه سلامت کارکنان اخراجی را تا پایان مرداد ماه پرداخت می کند.
بنیانگذاران کلاب هاوس به نگرانی ها در مورد آینده این پلتفرم پاسخ دادند و نوشتند: برای کسانی که پشت سر مانده اند، می دانیم که این زمان برای شما نیز سخت است. نه تنها با افرادی که در اطراف خود ساخته اید خداحافظی خواهید کرد، بلکه بسیاری از شما نسبت به آینده احساس عدم اطمینان خواهید داشت. میخواهیم بدانید که ما این تغییر را انجام میدهیم تا اطمینان حاصل کنیم که آینده ما قوی است.
بنیانگذاران Clubhouse گفتند: ما در حال کار بر روی Clubhouse 2.0 هستیم تا راه بهتری برای همه ما باشد تا صدای دوستان خود را بشنویم، مکالمات معنادارتری داشته باشیم و با افراد اطراف خود احساس ارتباط داشته باشیم.
به گفته CNBC، با این حال، موفقیت آنها بعید است. شرکت های اینترنتی ابتدا باید مخاطبان زیادی را جذب کنند و پس از اینکه به مخاطبان زیادی رسیدند، می توانند از طریق ترکیبی از تبلیغات، اشتراک یا کالاهای مجازی از کاربران خود کسب درآمد کنند. اما اغلب، برنامههایی که سریعاً مورد بازدید قرار میگیرند، چون تازگی خود را از دست میدهند یا پلتفرمهای بزرگتر نسخههای مشابهی را منتشر میکنند، به سرعت از بین میروند. با این حال، زمانی که سر و صدا خاموش است، قدرت رشد به ندرت برمی گردد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات