بازی Dispatch یکی از سورپرایزهای سال 2025 بود.این عنوان کمدی با محوریت محیط کار ابرقهرمانی که به صورت سریالی منتشر شد توانست نقدهای بسیار مثبتی از سوی منتقدان و بازیکنان دریافت کند.

به نظر می رسد دیسپچ دقیقا همان چیزی است که مخاطبان برای غلبه بر «خستگی ابرقهرمانی» به آن نیاز داشتند. این اصطلاح به شرایطی اطلاق می شود که مخاطبان و گیمرها پس از سال ها تماشای فیلم ها و بازی های ابرقهرمانی، در برابر آثار تکراری و متوسط مقاوم می شوند.
پس از انتشار Dispatch در اکتبر 2025، بازی های قدیمی مارول و دی سی دوباره راه اندازی شدند. به عنوان مثال، Marvel’s Spider-Man و Marvel’s Midnight Suns شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد بازیکنان بودند و به کانون توجه بازگشتند. جالبتر اینکه حتی برخی از بازیهای قدیمی Telltale Games مانند سری The Walking Dead یا The Wolf Among Us نیز از این موج استقبال بهرهمند شدند و بازیکنان به سراغ آنها بازگشتند. این روند نشان می دهد که موفقیت Dispatch به خودش محدود نمی شود، بلکه توانسته است علاقه به بازی های ابرقهرمانی و حتی آثار قدیمی داستان محور را دوباره زنده کند.

پدیده “خستگی ابرقهرمانی” واقعی است. پس از سالها اکران بیوقفه فیلمهای MCU و انتشار پراکنده DC در دهههای 2010 و اوایل دهه 2020، مخاطبان از عناوین متوسط کتابهای مصور ناامید شدند و رتبهبندی، فروش باکس آفیس و بیننده تلویزیونی کاهش یافت. Dispatch اکنون فراتر از همه انتظارات بوده و تنها در یک ماه دو میلیون نسخه فروخته است و این موفقیت حتی بر بازی های ویدیویی ابرقهرمانی نیز تاثیر مثبت داشته است.
طبق دادههای SteamDB، شش بازی با محوریت قهرمانان Marvel و DC از زمان انتشار Dispatch شاهد افزایش تعداد بازیکنان بودهاند. بیشترین رشد مربوط به Marvel’s Spider-Man: Miles Morales بود که شاهد افزایش 263 درصدی در بازیکنان اوج و افزایش 39 درصدی در بازیکنان متوسط بود. علاوه بر این، سه بازی Spider-Man که توسط استودیو Insomniac، Marvel’s Midnight Suns، Batman Arkham Origins و Suicide Squad: Kill The Justice League ساخته شده اند نیز توسعه یافته اند.
جالب اینجاست که Guardians of the Galaxy مارول تحت تاثیر این موج قرار نگرفت و حتی شاهد کاهش بازیکنان بود. اگرچه از نظر لحن و سبک بسیار شبیه به Dispatch است.
اطلاعات رشد بازیکن پس از انتشار Dispatch:
- مرد عنکبوتی مارول → اوج: 206٪ / میانگین: 49٪
- Marvel’s Spider-Man 2 → اوج: 15٪ / میانگین: 24٪
- Marvel’s Spider-Man: Miles Morales → Peak: 263% / میانگین: 39%
- Marvel’s Midnight Suns → اوج: 25٪ / میانگین: 40٪
- Marvel’s Guardians of the Galaxy → اوج: -5٪ / میانگین: -8٪
- Batman Arkham Origins → Peak: 31% / میانگین: 14%
- Batman Arkham Knight → Peak: -6٪ / میانگین: -6٪
- Batman Arkham City → Peak: -2٪ / میانگین: -1٪
- Suicide Squad: Kill The Justice League → پیک: 12٪ / میانگین: 26٪
موفقیت Dispatch به آثار Marvel و DC محدود نمی شود. این عنوان توسط AdHoc Studio ایجاد شده است. استودیویی که اعضای آن در Telltale Games کار می کردند و به همین دلیل ردپای سبک و ویژگی های آثار Telltale در Dispatch به وضوح قابل مشاهده است.

اگرچه Dispatch فضای سبک تر و طنز آمیزی داشت، شخصیت پردازی دقیق و انتخاب های معنادار در طول داستان، ژانر ماجراجویی تعاملی را احیا کرد و بازیکنان را به بازی های مشابه در این سبک علاقه مند کرد.
هشت بازی محبوب Telltale از زمان انتشار Dispatch شاهد رشد قابل توجهی از بازیکنان بوده اند. هر سه بازی Walking Dead هر کدام شاهد اوج رشد بازیکنان بیش از 200 درصد از سپتامبر بودند. علاوه بر این، بازیهای The Wolf Among Us و The Expanse رشد مشابهی داشتند. Telltale Batman و Tales from the Borderlands نیز شاهد رشد بازیکنان بودند.
- Batman – The Telltale Series → Peak: +94% / میانگین: +59%
- Batman: The Enemy Within → اوج: +45٪ / میانگین: +26٪
- The Expanse: A Telltale Series → Peak: +210٪ / میانگین: +92٪
- The Walking Dead: The Telltale Series → Peak: +698٪ / میانگین: +519٪
- The Walking Dead: Season 2 → Peak: +201٪ / میانگین: +138٪
- The Walking Dead: The Final Season → Peak: +204٪ / میانگین: +138٪
- Tales from the Borderlands → اوج: +14٪ / میانگین: + 7٪
- گرگ در میان ما → اوج: +229٪ / میانگین: + 200٪
این مثال یک بار دیگر نشان می دهد که برای موفقیت لازم نیست روندها را دنبال کنید و اگر شرکت ها روی نقاط قوت خود تمرکز کنند، بازیکنان به سمت آنها باز خواهند گشت.






































