البته می توان گفت مقدمات اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی به طور رسمی از اسفندماه 1396 آغاز شد. سازمان بیمه سلامت ایران نیز در آبان ماه 1397، همزمان با شیوع ویروس کرونا، طرح نسخهنویسی الکترونیکی را در 235 شهر اجرا کرد که روند اجرای این طرح را تسریع کرد و از این رو نسخه الکترونیکی و الزام حذف نسخههای چاپی در کشور اجرایی شد. کشور از ابتدای ژانویه 1400. تبدیل شد.
یکی از تغییرات بزرگ در صنعت بهداشت و درمان در سال های اخیر لغو دفترچه بیمه و نسخه و نسخه الکترونیکی بوده است. این طرح مزایای مختلفی از جمله صرفه جویی در هزینه کاغذ، دسترسی بیماران به خدمات بیمه ای در هر نقطه از کشور تنها با کد ملی و درج کلیه خدمات و داروها با اطمینان را به همراه داشته است.
بر این اساس سازمان بیمه سلامت نیز موظف به رعایت اهداف برنامه ششم توسعه و همچنین تکالیف قانونی مندرج در آن به ویژه ماده 67، ماده 67 و 70 ماده ج و همچنین تبصره 17 بود. ، 2018، و سیاست های اعلام شده توسط اعلیحضرت رهبری سلامت باید برنامه نسخه نویسی الکترونیکی را برای پزشکان اجرا کند و دفترچه های کاغذی را حذف کند. پخشی که به تدریج از تیرماه 1400 آغاز شد.
مزایای تعویض نسخه الکترونیکی
از سوی دیگر، این مضمون نیز نقش مهمی در جلوگیری از سوء استفاده های خاص از بحث های پاراکلینیکی و دارویی داشته است. اما علاوه بر مزیت های ذکر شده، این طرح مشکلات و چالش هایی را نیز به همراه دارد که از جمله می توان به در دسترس نبودن موقت سرورهای سازمان های بیمه گر، عدم دسترسی برخی مراکز و داروخانه های پاراکلینیکی به نسخه های ثبت شده و تجویز شده توسط پزشک، اشاره کرد. کاربران و پزشکان را با چالش هایی مواجه می کند.
علاوه بر موارد ذکر شده، وضعیت زیرساختهای ارتباطی و پشتیبانی، از دیگر چالشهای طرح نسخهنویسی الکترونیکی ذکر شد و بیان شد که کندی و از کار افتادن اینترنت باعث تأخیر و نارضایتی بیماران در داروخانهها بهویژه در روستاها شده است. مناطق. علی سالاری – معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور – چندی پیش با بیان اینکه به دلیل قطعی اینترنت در برخی نقاط کشور مشکلاتی در امر نسخه نویسی الکترونیکی وجود دارد، اظهار داشت: گزارش های پراکنده ای در این زمینه وجود دارد. البته سازمان نظام پزشکی گزارش مکتوب و مشخصی ندارد که بر اساس آن بتوان گفت چند درصد پزشکان به دلیل مشکلات اینترنتی در نوشتن نسخه الکترونیکی دچار مشکل شده اند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
به گزارش ICTNN، الزامات قانونی اجرای طرح نسخه الکترونیک در برنامه پنجم و ششم توسعه مطرح شد و در ماده 74 برنامه ششم توسعه خاطرنشان شد که وزارت بهداشت به منظور تامین خدمات بهداشتی و درمانی موظف به اجرای قانون برنامه در دو سال اول می باشد. راه اندازی سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان و سامانه های اطلاعاتی مراکز بهداشتی درمانی با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال ایران. کشورها با حفظ حریم خصوصی، مشروط به مجوز آنها، محرمانه بودن داده ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع. علاوه بر این، نسخه الکترونیکی در طرح تحول سلامت برجسته شده است.
بر اساس پیشبینیهای صورت گرفته، وزارت بهداشت دستورالعملی را تدوین کرده است که در صورت اختلال در زیرساختها یا شبکههای ارتباطی، میتوان از مسیر جایگزین نسخه را دنبال کرد. در شرایط اخیر اعلام شده است که هر جا قطعی شبکه یا اینترنت وجود داشته باشد، پذیرش هارد کپی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
جستوجو در فضای مجازی و بررسی برخی از سایتهای خبری نشان میدهد که همچنان برخی از پزشکان از نقاط مختلف کشور از این مشکل گلایه دارند و فکر میکنند گاهی با کندی و از کار افتادن سیستمها مواجه میشوند و باید منتظر بازگشت آنها به حالت عادی باشند. زیرساخت ها در مناطق فقرا ضعیف هستند و حتی با اینترنت ملی گاهی اوقات با مشکل مواجه می شوند. البته این پزشکان معتقدند تغییراتی صورت گرفته و وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است اما مشکلات مربوط به کندی کماکان وجود دارد.
به گفته وی، با توجه به مشکلات اخیر اینترنت، محدودیت تعداد نسخه کاغذ برداشته شده است و با دستورالعمل های ارائه شده، در مدتی که شبکه ارتباطی قطع است، نسخه کاغذی به طور کامل برقرار می شود زیرا خدمات در مردم نباید مزاحم شوند
اما در سراسر کشور گلایه هایی از این بابت وجود دارد که در برخی موارد مشکلات نسخه الکترونیکی افزایش یافته و امکان ارائه خدمات در قالب نسخه الکترونیکی وجود ندارد و یا سرعت کاهش یافته است.
اقدامی که اعلام شده می تواند به یکپارچگی اطلاعات، جلوگیری از تجویز داروهای اشتباه، محدود کردن ارائه خدمات، جلوگیری از همپوشانی بیمه ها، صرفه جویی در مصرف کاغذ و غیره کمک کند. در اجرای نسخه الکترونیکی با چالش های زیادی مواجه شد. چالش هایی مانند مشکلات زیرساخت های ارتباطی و پشتیبانی، عدم توجه برخی پزشکان به نسخه های الکترونیکی و … که رفع آن در دستور کار متولیان نظام سلامت قرار گرفت.
کامپیوتری شدن نسخه ها یکی از تغییرات عمده و مهم در حوزه سلامت است که مزیت هایی از جمله حذف کاغذ و امکان دسترسی بیماران به خدمات بیمه ای در همه جای کشور را به همراه دارد.در کشور فقط با کد ملی گاهی اوقات با چالش هایی مانند قطع موقت سرورهای سازمان بیمه گر و یا عدم دسترسی برخی مراکز و داروخانه های پاراکلینیکی به نسخه تجویز شده توسط پزشک.
سالاری می گوید پیشنهاد ما این است که در این موارد سازمان های بیمه گر اعلام کنند که درصدی از پزشکان به صورت دستی پذیرش می شوند. اگر به هر دلیلی اینترنت قطع می شود، حداقل باید تمهیداتی اندیشیده شود تا در ارائه خدمات سلامت مشکلی پیش نیاید و این مشکلات پیش بینی شود.
اما پس از محدودیت های ایجاد شده برای برخی پلتفرم های خارجی در ماه های اخیر و کندی سرعت اینترنت در برخی نقاط، به نظر می رسد این مشکل برای نسخه های الکترونیکی همچنان پابرجا باشد، بنابراین مهدی رضایی – معاون بیمه و خدمات بیمه سلامت – در تاریخ 15 آبان ماه سال جاری. وی این مشکل را برجسته کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت نسبتا خوبی داریم و قانون همچنان در حال اجراست و به طور متوسط 98 درصد نسخه هایی که برای ما ارسال می شود به صورت الکترونیکی است. البته در یک ماه گذشته به دلیل شرایط خاص کشور و مشکلات کند اینترنت، تعداد نسخه های الکترونیکی آن 20 درصد کاهش داشته است، اما خدمات ما به دو صورت چاپی و الکترونیکی ادامه دارد.
همانطور که گفته شد، وضعیت مناطق و روستاهای مختلف کشور از نظر دسترسی به اینترنت بهتر شده است، زیرا وزارت ارتباطات از ابتدای دولت سوم مصمم به اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات بوده است. به گونه ای که روستاها و سکونتگاه ها به دنبال یکدیگر بیایند، دیگران به اینترنت دسترسی داشته باشند و دولت نیز نگاه ویژه ای در این زمینه داشته باشد، بنابراین می توان امیدوار بود با اقدامات انجام شده در حوزه شبکه ملی اطلاعات، این چالش به زودی برطرف شود. و اتصال روستاها به این شبکه.
تحریریه ICTNN شبکه خبری