مدیرکل دفتر کیفیت و مشتریان پست ملی گفت: تعهد به جبران خسارت زمانی اعمال می شود که محموله آسیب ببیند، مفقود شود، کسر شود یا دیر به دست گیرنده برسد و در این شرایط پست ملی پس از بررسی ارزش. اعلام شده توسط صاحب محموله غرامت پرداخت می کند.
کاوه دوالی در گفت وگو با ICTNN، درباره بیمه کالاهای پستی گفت: در اداره پست نه تنها در پست ایران، بلکه در پست جهانی هم عنوان بیمه را اعلام نمی کنیم متفاوت از کاری که ما انجام می دهیم »
وی افزود: بیمه یک کار تخصصی است که توسط بیمهگران و شرکتهای بیمه انجام میشود، اما تعهد غرامت را بر اساس شرح خدمات و SLA که با مشتریان داریم پرداخت میکنیم، به همین دلیل به آن تعهد خسارت میگوییم که معنای خاص خود را دارد.
مدیرکل دفتر کیفیت و مشتریان پست ملی در تشریح شرایطی که تعهد به جبران خسارت ایجاد می شود، بیان کرد: این تعهد زمانی استفاده می شود که مرسوله آسیب دیده، مفقود شده، کسر شود یا دیر به دست گیرنده برسد. زمان تحویل نیز بسته به خدماتی که به مشتری ارائه می دهیم متفاوت است. به عنوان مثال، خدمات تحویل ویژه ما به شرح زیر است: در روز تحویل، باید توزیع شود و روز بعد به دست گیرنده برسد. سرویس پست پیشتاز نیز به همین صورت است: از روز تحویل پست، بسته ظرف مدت سه روز به دست گیرنده می رسد.
دولی ادامه داد: «خدمات شخصیشده ما کمی پیچیدهتر از آن چیزی است که او در کلمات ذکر کرد. چون بسته به زمان و محل تحویل فرق می کند یعنی بین روز تحویل بسته تا روز توزیع هفت روز فاصله است.
به گفته وی، غرامت مذکور به دو صورت انجام می شود: اگر فرستنده مرسوله ای را به ارزش کمتر از دو میلیون تومان به پست تحویل دهد، در این صورت گیرنده می تواند در صورت آسیب دیدن محموله تا سقف دو میلیون تومان غرامت دریافت کند. . اما اگر بسته ای که از طریق پست ارسال می شود مانند تلفن همراه بیش از دو میلیون تومان ارزش داشته باشد، گیرنده یا فرستنده ارزش کالا را اعلام کند، دو دهم ارزش کالا به عنوان غرامت دریافت می شود. و وقتی اتفاقی بیفتد همان مبلغ به عنوان غرامت پرداخت می شود.
وی در پایان تصریح کرد: مسیرهای مختلفی در نظر گرفته شد تا ارباب رجوع این مشکل را اعلام کند. یکی از راه حل ها این است که مشتری متضرر به نزدیکترین اداره پست مراجعه و مدارک را تحویل دهد و شرکت پست به مدت یک هفته از زمان اعلام بررسی و پس از این مدت مبلغ را به شهروند عزیز پرداخت خواهد کرد. شهروندان همچنین می توانند از طریق پورتال و برنامه های شرکت ملی پست ردیابی کنند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات