ناسا در حال توسعه یک هلیکوپتر جدید مریخ برای بازگرداندن نمونه هایی از سیاره سرخ است.
به گزارش ICTNN و به نقل از اسپیس، در حال حاضر کار برای طراحی یک هلیکوپتر مریخ جدید ناسا در حال انجام است. به لطف نزدیک به 50 پرواز در دهانه Jezero توسط هلیکوپتر Ingenuity، محققان چیزهای زیادی برای ساختن یک فرودگر آینده نگر برای سیاره سرخ آموخته اند.
مریخ نورد استقامتی ناسا قبلاً لوله های نمونه را در یک منطقه ویژه در مریخ رها کرده است. ناسا و آژانس فضایی اروپا در حال حاضر در حال طراحی یک کمپین بازگشت نمونه مشترک از مریخ هستند که نمونه هایی از سنگ و گوشته مریخ را جمع آوری و به زمین بازگرداند. این کمپین شامل دو هلیکوپتر بازیابی نمونه مریخ است که لولههای نمونه از پیش پر شده را بازیابی میکنند و آنها را به یک موشک در انتظار تحویل میدهند، که سپس آن نمونهها را در مدار مریخ قرار میدهد.
هوارد فایرگریپ، مهندس ارشد هوانوردی در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، آزمایشگاهی که هلیکوپتر Ingenius را توسعه داده است، گفت که کار بر روی یک سیستم هوایی جدید شبیه به Ingenius برای بازگرداندن نمونه ها به مریخ در حال انجام است.
GRIP طرح هایی را برای انطباق و توسعه سیستم هدایت، ناوبری و کنترل “Genius” برای هلیکوپترهای بازیابی نمونه مریخ ارائه کرد. او گفت که طراحی “مبتکرانه” هسته سیستم جدید را تشکیل می دهد، اما برای حمایت از مفهوم بازیابی نمونه عملیاتی، عمدتاً در حوزه های هدایت و ناوبری، به ارتقاء نیاز است.
گریپ تاکید کرد که جزئیات یک هلیکوپتر رباتیک جدید برای مریخ در حال حاضر مفهومی است و جزئیات در چند سال آینده با تکامل طراحی ادامه خواهد یافت.
راه پیش رو چقدر سخت است؟
گریپ در مصاحبه ای گفت: هیچ کاری که ما انجام می دهیم آسان نیست و همچنین آسان نیست. سخت است، اما فکر می کنیم با تلاش قابل انجام است. چالش اصلی در اینجا جنایت است. هوای بسیار کمی برای کار روی مریخ داریم. این بلافاصله مقدار جرمی را که می توانیم حمل کنیم محدود می کند.
طراحی اولیه یک هلیکوپتر مریخی توسط ده ها پرواز مهندسی پشتیبانی شد. گریپ گفت، مشکل تنظیم و تطبیق چیزهای جدید برای انجام کارهای بیشتر در مریخ خواهد بود.
هر یک از این هلیکوپترها دارای چرخ و یک بازوی رباتیک کوچک خواهند بود. گریپ با بیان اینکه تصمیم برای پرواز با این ماموریت نهایی نشده است، گفت: “همه اینها مفهومی است.”
به گفته گریپ، آینده وسایل نقلیه هوابرد در مریخ و به ویژه استفاده از آنها به عنوان ابزاری برای خدمه ماموریت انسانی، روشن است.
کاوشگر مریخ ناسا نزدیک به دو سال است که در یک ماموریت بوده و از پارامترهای مأموریت خود بسیار فراتر رفته است.
در فوریه 2021، هلیکوپتر Ingenuity با مریخ نورد Perseverance ناسا به مریخ رسید. در 19 آوریل همان سال، “جنیوس” اولین پرواز کنترل شده از زمین را انجام داد.
ناسا این هلیکوپتر را طراحی کرد تا نشان دهد که پرواز کنترل شده در مریخ امکان پذیر است و نشان دهد که ماموریت های آینده می توانند از هواپیماهای پهپاد مانند برای اکتشاف منظومه شمسی استفاده کنند. ناسا در ابتدا قصد داشت این هلیکوپتر کوچک چهار پوندی (1.8 کیلوگرمی) را پنج بار پرواز کند.
با این حال، پس از چند پرواز اولیه، ناسا متوجه شد که این هلیکوپتر بسیار فراتر از انتظارات است و آژانس فضایی شروع به استفاده از آن به عنوان پیشاهنگ هوایی برای مریخ نورد Perseverance در مسیر اطراف دهانه Jezero در مریخ در جستجوی نشانه هایی از حیات میکروبی باستانی کرد.
مریخ نورد استقامت در ماموریت خود برای یافتن آثاری از حیات میکروبی در مریخ نمونه های زیادی جمع آوری کرد. این نمونهها در نهایت در منطقهای از مریخ قرار میگیرند و در دهه 2030 از طریق مأموریت بازگشت نمونه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا به زمین بازگردانده میشوند. داده های جمع آوری شده توسط Perseverance و Ingenuity به دانشمندان کمک می کند دهانه Jezero در مریخ را بهتر درک کنند.
پنجاهمین ماموریت مهندسی
این هلیکوپتر به تازگی پنجاهمین ماموریت خود را به پایان رسانده است. هلیکوپتر مریخ شگفت انگیز ناسا به تازگی پنجاهمین پرواز خود را به مریخ به پایان رساند. جنیوس در 13 آوریل پرواز کرد و مسافتی بیش از 1057.09 فوت (322.2 متر) را در 145.7 ثانیه طی کرد. این هلیکوپتر همچنین پیش از فرود در نزدیکی دهانه بلوا با عرض نیم مایل (عرض 800 متر) به رکورد ارتفاع 59 فوتی (18 متری) رسید.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات