ˈسید ستار هاشمیˈ در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ICTNN درباره سفر به ونزوئلا گفت: در سه ماه گذشته یکی از مهمترین اقدامات وزارت ارتباطات سفر به آمریکای لاتین بود که با استقبال خوبی مواجه شد. صادرات فناوری یکی از رویکردهای این سفر بود که با قرارداد ساخت کارخانه فیبر نوری مشخص شد.
وی ادامه داد: یکی از رویکردهای وزارت ارتباطات در بحث اقتصاد دیجیتال، توسعه صادرات فناوری است زیرا می تواند منابع ارزی را برای کشور و شرکت های ایرانی به همراه داشته باشد و برای جوانان و نخبگان برای ماندن در کشور انگیزه ایجاد کند.
هاشمی با یادآوری اینکه برخی از جوانان به دلایل اقتصادی کشور را ترک می کنند، افزود: اگر بتوانیم از این روش استفاده کنیم و کمتر شاهد مهاجرت آنها باشیم، قدم خوبی برداشته ایم.
وی در پاسخ به اینکه برخی از مقصد سفر به آمریکای لاتین (کوبا و ونزوئلا) انتقاد کردند، گفت: باید در کشورهایی فعالیت کنیم که ظرفیت یا امکان رقابت داشته باشیم و تعاملات سیاسی بین دو کشور وجود داشته باشد. زیرا در این صورت اعتماد متقابل وجود دارد تا بخش خصوصی ما بتواند در آن کشورها سرمایه گذاری و فعالیت کند.
برای حضور در بازارهای بین المللی باید تجربه کسب کنید
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقدام خوبی که در سفر به ونزوئلا انجام شد، امضای قرارداد کارخانه فیبر نوری بود. معمولاً نتیجه چنین سفرهایی تفاهم نامه است، اما در این سفر توانستیم قراردادی را امضا کنیم. رئیس جمهور ونزوئلا و وزرای او برای این قرارداد زحمت زیادی کشیدند و با بازگشت ما تیم دوم هیات ایرانی دوباره برای پیشبرد مقدمات به این کشور سفر کردند.
هاشمی خاطرنشان کرد: نکته ای که نباید فراموش کنیم این است که قطعا می خواهیم در بازار کشورهای پیشرو حضور داشته باشیم. برای این کار ابتدا باید تجربه بیشتری کسب کنیم و بتوانیم بسیاری از تجربیات بین المللی را که مستلزم حضور در کشورهای دیگر است، ثبت کنیم.
این عضو کابینه دولت چهاردهم با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم در شرایط فعلی وارد بازار کشورهای توسعه یافته شویم، مزیت رقابتی با آنها نداریم، افزود: اگر بخواهیم در شرایط فعلی وارد بازار کشورهای توسعه یافته شویم، مزیت رقابتی با آنها نداریم. در بحث دیپلماسی فناوری، توسعه ارتباطات با کشورهای منطقه و شمال آفریقا در دستور کار قرار دارد و قطعا نگاهی به نحوه ورود و تعامل با کشورهای توسعه یافته خواهیم داشت.
وزیر ارتباطات درباره تعامل این وزارتخانه با کسب و کارهای اینترنتی و استارت آپ ها گفت: تقسیم کاری که قبلا انجام می شد این بود که مسائل مربوط به تجهیزات مخابراتی، زیرساخت ها و ارتباطاتی که وزارت ارتباطات با بخش خصوصی یا صنفی داشت، در این زمینه باید گفت: عمدتاً از طریق معاونت فناوری و نوآوری و ادارات مرتبط با لایه خدماتی نیز توسط سازمان فناوری اطلاعات پیگیری شد.
هاشمی ادامه داد: همچنان معتقدیم که بحث های مربوط به بومی سازی، توسعه صادرات و صادرات خدمات فنی مهندسی باید از طریق ماموریت های معاونت فناوری و نوآوری پیگیری شود.
حداقل دخالت حاکمیت و تمرکز بخش خصوصی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رویکرد این وزارتخانه در دولت چهاردهم را توجه به بخش خصوصی برشمرد و توضیح داد: در سفرهای اخیر به کشورهای منطقه و کشورهای آمریکای لاتین در نظر گرفته شد که با کمک بخش خصوصی توانمند و با تجربه، توسعه ایجاد یک بازار بین المللی.
هاشمی ادامه داد: اگرچه در ابتدای این راه هستیم، اما موفقیت های خوبی نیز حاصل شده است. البته در لایه ارائه خدمات ماموریت مشخصی را به سازمان فناوری اطلاعات داده ایم تا بتوانیم بسترهای متعددی را برای ارائه خدمات حاکمیتی با طراحی و نگاهی نو به مردم معرفی کنیم.
وی تصریح کرد: تلاش بر این است که با مشارکت حداقلی دولت و محوریت بخش خصوصی این امر محقق شود زیرا معتقدیم برای ارائه خدمات با کیفیت در قالب دولت الکترونیک، بخش خصوصی باید قدم بگذارد. بالا و کمک کنید
هاشمی تصریح کرد: اگر بخواهیم علاوه بر ماموریت های فعلی وزارت ارتباطات، وظایفی را که در برنامه هفتم برای وزارت ارتباطات پیش بینی شده است، انجام دهیم، بخش خصوصی باید برای تحقق آن اهداف در کنار دولت باشد.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات