مالزی با اشاره به افزایش شکایات عمومی در مورد محتوای ناخواسته و مضر در رسانه های اجتماعی، از متا و تیک تاک خواسته است تا نظارت بر محتوا را در پلتفرم های خود افزایش دهند.
به گزارش ICTNN، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مالزی و پلیس مالزی در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: در سه ماه نخست سال 2024، دولت 51 هزار و 638 مورد را برای اقدامات تکمیلی به شبکه های اجتماعی از جمله متا و تیک تاک ارجاع داده است در حالی که این تعداد 42 مورد بوده است. 1904 مورد ثبت شده در طول سال گذشته افزایش یافته است.
این آژانسها مشخص نکردند که چه نوع محتوایی پرچمگذاری شده است، اما گفتند که این اقدام بخشی از تلاشها برای محدود کردن انتشار محتوای مضر آنلاین، بهویژه محتوای مربوط به نژاد، مذهب و خانواده سلطنتی است.
رگولاتور ارتباطات و پلیس مالزی گفته است که از متا و تیک تاک خواسته شده است محتوایی را که نشان دهنده رفتار غیراخلاقی است، هماهنگ یا مرتبط با کلاهبرداری مالی و قمار آنلاین غیرقانونی محدود کنند.
نژاد و مذهب موضوعات حساسی در مالزی است که اکثریت مسلمان مالایی در کنار اقلیت های قومی چینی و هندی دارد. این کشور همچنین قوانینی دارد که بیانیه های فتنه انگیز یا توهین به سلطنت را ممنوع می کند.
مالزی در ماههای اخیر نظارت بر محتوای آنلاین را تشدید کرده است و دولت انور ابراهیم، نخستوزیر، متهم به عقبنشینی از وعدههای خود برای حفاظت از آزادی بیان شده است. دولت مالزی اتهامات مربوط به سرکوب عقاید مختلف را رد کرده و گفته است که باید از کاربران در برابر آسیب های آنلاین محافظت کند.
براساس گزارش رویترز، دادههای منتشر شده توسط متا و تیک تاک در سال گذشته نشان داد که این شرکتها تعداد زیادی پست و حسابهای کاربری در رسانههای اجتماعی در مالزی را در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ به درخواست دولت این کشور حذف کردند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات