بیش از 50 درصد سیم کارت های قطع شده به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره های شخصی متعلق به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل است که یکی از دلایل اصلی آن نظارت ناکافی این اپراتور در واگذاری سیم کارت های حقیقی و حقوقی و ناقص بودن آن است. فرآیند احراز هویتاحراز هویت حضوری یکی از قوانین خرید سیم کارت است
وی افزود: همچنین اپراتورها را موظف کرده ایم تا سامانه FMS خود را راه اندازی و سیم کارت های شخصی متخلف را شناسایی و مسدود کنند. این سامانه مبتنی بر قوانین تعریف شده و سنجش رفتار فرستندگان پیامک است که بر اساس تشخیص و محدودیت ارسال پیامک انبوه و تبلیغات سیم کارت های شناسایی شده عمل می کند.
قره داغی درباره راه سوم شناسایی سیم کارت های متخلف گفت: یکی دیگر از راه های شناسایی سیم کارت های متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (195) است. مشترکین در صورت دریافت پیامک حاوی محتوای نامناسب و یا تبلیغات از شماره های شخصی می توانند شماره فرستنده پیامک را به سامانه 195 پیامک کنند. رگولاتوری پس از بررسی و بررسی موضوع، ارسال پیامک به خط تلفن متخلف را یک طرفه محدود می کند.
مدیرکل نظارت بر حمایت از حقوق مصرف کنندگان با اشاره به اینکه سیم کارت های متخلف معمولاً توسط تعداد محدودی از دفاتر پیشخوان دولت یا نمایندگی های فروش اپراتورها صادر می شود، گفت: این دفاتر در مراجع قضایی نیز توسط اپراتورها در حال پیگیری است.
قره داغی افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای اطمینان از روند صحیح احراز هویت، تمامی اپراتورها را موظف کرده است علاوه بر فرآیند احراز هویت حضوری مشترکان با استفاده از کارت ملی و شناسه عکس، نسبت به فروش سیم کارت دوم و بیشتر اقدام کنند. ” از رمز عبور یکبار مصرف (OTP) استفاده کنید.
به گزارش روز سه شنبه ICTNN از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدیرکل حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: اپراتورها موظف شدند برای مشترکان خود پیامکی مبنی بر تخلف ارسال پیامک از سیم کارت شخصی ارسال کنند. . زیرا سیم کارت های شخصی وسیله تبلیغاتی نیستند و طبق قانون مشترکی که می خواهد تبلیغات پیامکی داشته باشد باید از طریق پنل های پیامک انبوه اقدام کند.
ستاره 800 مربع، راهی برای جلوگیری از پیامک های تبلیغاتی
قره داغی با اشاره به اینکه ارسال پیامک از سرشماری تخلف نیست و حدود 75 درصد از پیامک های ارسالی در شبکه از این نوع پیامک ها است، گفت: طی 15 سال گذشته اشخاص حقیقی و حقوقی از این پیامک استفاده می کنند. سرویس پیامک انبوه برای تبلیغات و اطلاع رسانی. بنابراین رگولاتوری به منظور حفظ حقوق مشترکین و به منظور کنترل و مدیریت پیامک های تبلیغاتی ارسالی از طریق این شرکت ها توسط خود مشترک، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به راه اندازی کد دستوری (USSD) # 800 # کرد.
وی گفت: با استفاده از این کد دستوری تمامی مشترکان تلفن همراه می توانند دریافت پیامک های تبلیغاتی ارسالی از سرشماری ها را مسدود و یا رفع انسداد کنند. با راه اندازی این سامانه از مزاحمت های ناشی از دریافت پیامک ها و تبلیغات مزاحم شرکت ها و مشاغل تا حدود زیادی کاسته شده و این امر رضایت مشترکین را افزایش داده است.
قره داغی گفت: بیشترین شکایات در این حوزه مربوط به دریافت پیامک های تبلیغاتی از سرشماری های خدماتی است. برخی از شماره ها برای کسب و کارهای عضو مانند فروشگاه ها و شرکت های خدماتی و غیره در دسترس هستند که محدودیتی ندارند و می توانند برای اعضای خود پیامک ارسال کنند. اما در برخی موارد اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی برای مشترکین غیرعضو می کنند که با توجه به ثبت شکایات در سامانه 195 توسط برخی مشترکان، برخورد با این شرکت ها نیز در دستور کار اپراتورها قرار گرفته است.
مدیرکل نظارت بر حمایت از حقوق مصرف کنندگان با اشاره به آمار سامانه رسیدگی به شکایات و پاسخگویی (195) اظهار داشت: دریافت پیامک در ساعات نامناسب، دریافت محتوای نامناسب اخلاقی، خلاف واقع و اغواکننده و همچنین دریافت انبوه پیامک های تبلیغاتی و … اطلاع رسانی در طول روز یکی از عوامل نارضایتی و شکایت مشترکین در این سامانه است.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
358 هزار سیم کارت مسدود شده است
وی افزود: تا پایان دی ماه امسال در مجموع 358 هزار و 606 خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی مسدود شده است. اما با اطلاع رسانی و اقدامات پیشگیرانه رگولاتوری ها و اپراتورها، قطعی خطوط به دلیل شکایات مردمی کاهش یافته و تعداد این بخش از 51 هزار سیم کارت مسدود شده در سال 99 به 12 هزار و 800 سیم کارت تا پایان دی ماه افزایش یافته است.
مدیرکل نظارت بر حمایت از حقوق مصرف کننده تصریح کرد: بیش از 50 درصد سیم کارت های قطع شده به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره های شخصی متعلق به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل است که یکی از دلایل اصلی آن نظارت ناکافی اپراتور در واگذاری است. سیم کارت های حقیقی و حقوقی روند احراز هویت این سیم کارت ها علیرغم اخطارها و اخطارهای فراوانی که به این اپراتور داده شده است، از این رو لازم است تمامی اپراتورها به ویژه اپراتور مذکور در راستای رعایت حقوق کاربران و جلب رضایت آنان تلاش بیشتری داشته باشند.
پیمان قره داغی با اشاره به اینکه یک رگولاتوری شماره های متخلف را از سه طریق شناسایی می کند، گفت: یکی از این روش ها سامانه مدیریت تشخیص تخلفات نظارتی (FMS) است که رفتار مشترکان را به صورت مستمر رصد می کند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری