ابوالمعصوم افزود: برگزاری جشنواره های خرید مجازی، راه اندازی سامانه های صنفی و بازارچه های آنلاین ایجاد شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک، فضایی را برای کسب و کارهای سنتی فراهم کرده است تا به بسترهای آنلاین متصل شوند و از طریق آن به کسب و کار خود بپردازند. این یک گام بزرگ در توسعه اقتصاد دیجیتال است.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
وی گفت: استقبال از کسب و کارهای اینترنتی در شهرهای بزرگ از جمله استان های تهران، فارس، اصفهان، تبریز و خراسان رضوی بیشتر است.
مدیر توسعه تجارت الکترونیک گفت: آمارها نشان می دهد که با شیوع کرونا، مردم بیشتر به خرید خرده فروشی و سوپرمارکتی علاقه مند می شوند و نیازهای خرد مردم بیش از هر زمان دیگری با خرید اینترنتی برطرف می شود. واحد نظارت مرکز
سهم زیادی از خرید سوپرمارکت از خرید آنلاین
به گزارش روز دوشنبه ICTNN، با شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ناشی از آن، سبک زندگی مردم در سراسر جهان تغییر کرد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. استفاده از بسترهای الکترونیکی برای رفع نیازهای غذا، بهداشت، آموزش و حمل و نقل موضوعی بود که به سرعت پیشرفت کرد.
در همین راستا «فرانک ابوالمعصوم» مدیر واحد نظارت مرکز توسعه تجارت الکترونیک در گفت و گو با خبرنگار ICTNN از آخرین آمار استفاده از بسترهای مجازی برای کسب درآمد خبر داد.
وی افزود: این امر می تواند موید این واقعیت باشد که کاربران اینترنتی حداقل یک بار خرید اینترنتی را تجربه کرده اند و می توان آنها را خریدار اینترنتی به حساب آورد. این آمار می تواند نشان دهد که مردم چقدر نیازهای خود را از طریق پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی تامین می کنند.
ابوالمعصوم تاکید کرد: با توجه به اینکه ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی 75 درصد است و 54 میلیون کاربر شبکه های اجتماعی داریم، می توان گفت تقریبا به همین میزان دسترسی به گوشی های هوشمند وجود دارد.
وی در خصوص رویکرد کسب و کارهای سنتی به این تغییرات گفت: اتفاقاً این موضوع فرصت خوبی را نیز برای کسب و کارهای سنتی فراهم کرد. کسانی که علاقه ای به استفاده از بستر اینترنت نداشتند نیز با توجه به شرایط موجود به سامانه کسب و کار اینترنتی پیوستند. تشدید شیوع کرونا و محدودیتهای ایجاد شده توسط آن، کسبوکارهای سنتی را به دنبال راههای جایگزین برای فروش گذاشت و تجارت الکترونیک راهحل خوبی برای این گروه بود.
وی افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده در مرکز، هم اکنون حدود 350 هزار کسب و کار اینترنتی فعال در کشور وجود دارد که صاحبان آنها با استفاده از اینترنت کسب درآمد می کنند. البته این آمار شامل مشاغلی نمی شود که فقط در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند.
ابوالمعصوم در ادامه با بیان اینکه بر اساس آماری که از میزان تراکنش های خرید اینترنتی داریم می توان دیدی کلی داشت که مردم چقدر نیاز خود را از طریق خرید اینترنتی تامین می کنند. این در دسترس نیست، اما با آمار خریداران احتمالی اینترنت، تعداد کاربران اینترنت، شبکه های اجتماعی و ضریب نفوذ تلفن های هوشمند در کشور، می توان نمونه آماری از افرادی که از بستر اینترنت استفاده می کنند به دست آورد. خریداران بالقوه کسب و کارهای اینترنتی هستند.
ضریب نفوذ 75 درصدی شبکه های اجتماعی در زندگی مردم
مدیر واحد نظارت مرکز توسعه تجارت الکترونیک افزود: در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت در کشور 112 درصد است و 94 میلیون کاربر اینترنت داریم که نشان می دهد از نظر کاربران اینترنت دسترسی خوبی در کشور وجود دارد. کشور.”
ابوالمعصوم گفت: پیش از این افرادی که برای رفع نیازهای خود از اینترنت استفاده می کردند گروه خاصی بودند و بیشتر خریدهای اینترنتی در زمینه خرید سوپرمارکتی و نیازهای خرد اولیه نبود، بلکه طبق آمار و آمار جهانی در ما کشور، مردم اکنون کوچ کرده اند تا مایحتاج روزانه خود را از طریق اینترنت تامین کنند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری