تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
شروع تاکسی های اینترنتی با استقبال مردم مواجه شد زیرا قیمت آن ها مشمول تاکسی نیست، نرخ آن ها با توجه به هزینه بنزین، مسافت طی شده و ترافیک سنجیده می شود و قیمت گذاری منصفانه ای بین راننده و مسافر انجام می شود.
این ترفند بستری را فراهم کرده است تا برخی از رانندگان تنها سفرهایی را بپذیرند که کاربر اعلام کرده عجله دارد یا با فعال کردن گزینه های توقف، قیمت سفر را افزایش داده است. این گزینه ها گاهی اوقات تا 50٪ به کرایه پایه اضافه می کنند.
البته صاحبان این مشاغل برای رفع مشکل رانندگان خود چاره ای اندیشیده اند. به این ترتیب با افزایش کرایه سعی در جذب راننده برای پذیرش سفر دارند. یکی از مسائل دیگری که این روزها برای کاربران تاکسی های اینترنتی مشکلاتی ایجاد کرده، امکان افزایش نرخ کرایه در پاسخ به عجله کاربران است.
افزایش کرایه ها، وقوع اتفاقاتی که منجر به واکنش های اجتماعی می شود و عدم پذیرش مسافران در پیک ترافیک باعث شده تا تعدادی از مردم به روش سنتی که در گذشته استفاده می کردند روی آورند و گزینه آژانس را جایگزین حمل و نقل هوشمند کنند.
اما مدتی است که افزایش بی رویه و اعلام نرخ تاکسی های اینترنتی در ایام اوج مصرف و یا در ایام خاص، کاربرانی که از این بستر استفاده می کنند را به دردسر انداخته و دیگر اعتقادی به عادلانه بودن قیمت ها ندارند.
ابزار افزایش قیمت
سرگردانی مسافر با وجود افزایش کرایه
اما این روند عادلانه چندان مستمر نبود و از حدود 2 سال پیش تاکسی های اینترنتی فعال در کشور مانند اسنپ و تپسی با افزایش کرایه و کاهش برخی خدمات به سمتی رفتند که نارضایتی مردم را به دنبال داشت. با توجه به کرایه های نسبتاً بالایی که این تاکسی ها دریافت می کنند، گاهی اوقات مردم را در خیابان رها می کنند و تا زمانی که کرایه افزایش پیدا نکند، مسافر نمی پذیرند.
به گزارش ICTNN، تاکسی های اینترنتی که از حدود 7 سال پیش در کشور شروع به کار کردند. در سال های اولیه استفاده از این امکان جذابیت زیادی برای کاربران ایجاد می کرد. استفاده از بستر فناوری و کرایه عادلانه به تدریج هر روز بر تعداد کاربران سرویس حمل و نقل هوشمند کشور افزوده شد و به موازات این استقبال، نمایندگی های خودروسازی نیز دست به کار شدند.
نارضایتی تنها شامل حال مسافران نمی شود و رانندگان شاغل در خدمات حمل و نقل هوشمند نیز نسبت به عدم افزایش کرایه ها اعتراض دارند و همین موضوع باعث شده تا تقاضای سفر کمتر مورد پذیرش رانندگان قرار گیرد. مسئولیت یافتن مکانیزمی برای حل این مشکل دو طرفه بر عهده صاحبان مشاغلی است که نتوانسته اند بین این دو تعادل برقرار کنند.
بازگشت به آژانس های کرایه اتومبیل
تحریریه ICTNN شبکه خبری