حل و فصل اختلافات در این سامانه بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی و از طریق فرآیند داوری حداکثر ظرف مدت سه هفته منجر به صدور رأی معتبر می شود. قوه قضائیه هم خواهد داشت.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
در این سامانه پس از ثبت شکایت توسط مصرف کننده، در صورت عدم رفع شکایت از طریق مذاکره با کسبه، مصرف کننده می تواند داوطلبانه از طریق دو مراجعه به «مقامات اداری» و «هیئت داوری» نسبت به شکایت خود اقدام کند.
همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا آدرس ایمیل در تمامی درگاه های پرداخت اینترنتی به صورت اختیاری وجود دارد و در صورت تکمیل، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل ارسال می شود. در صورت پرداخت به هنگام تحویل (CoD) کافی است که رسید دستگاه کارتخوان یا تصویر آن توسط مصرف کنندگان حفظ شود.
بدین منظور در هنگام ثبت شکایت در سامانه، درج موارد اطلاعات تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره پایانه، شماره مرجع تراکنش و … توسط مصرف کننده الزامی است.
تمامی کاربران تجارت الکترونیک باید هنگام خرید از کسب و کارهای اینترنتی اطلاعات تراکنش پرداخت را به صورت دقیق ذخیره کنند تا در صورت بروز مشکل از طریق سامانه اینماد شکایت و پیگیری کنند.
به گزارش گروه علم و آموزش ICTNN از مرکز توسعه تجارت الکترونیک (مرکز تتا)، در پی اعلام لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش های پرداخت در هنگام خرید از کسب و کارهای اینترنتی و رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات کسب و کارهای اینترنتی و داوری آنلاین، از ابتدا در اردیبهشت 1401، به منظور جلوگیری از ثبت شکایات رسمی و بی اساس از تحصیل کسب و کارهای اینترنتی که هزینه و مزاحمتی را بر این مشاغل تحمیل می کند، ثبت شکایت فقط بر اساس پرداخت امکان پذیر خواهد بود. اطلاعات تراکنش و استعلام از بانک مرکزی
لازم به تاکید است که در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات مربوط به کسب مشاغل اینترنتی، تنها در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت کشور و در صورت واریز از طریق کارت به کارت یا سایر روش ها، امکان ثبت شکایت وجود دارد. امکان ثبت شکایت و پیگیری وجود دارد. هیچ خریدی از طریق سامانه اینماد انجام نخواهد شد.
در صورت پرداخت اینترنتی کافی است از صفحه تایید خرید که در درگاه پرداخت اینترنتی نمایش داده می شود عکس بگیرید و دکمه پرداخت را بزنید و روی صفحه یا موبایل خود عکس بگیرید و یا تصویر صفحه را کپی کنید. با فشار دادن دکمه PrintScreen روی صفحه کلید. و با تعبیه آن در نرم افزارهایی مانند Paint، MS Word یا پیام رسانی رسانه صرفه جویی کنید.
مصرف کنندگان می توانند از درخواست داوری در سیستم برای تسریع نتیجه نهایی استفاده کنند. فرآیند داوری در سامانه آنلاین حل اختلاف جمعی، اولین سامانه داوری آنلاین در کشور است که بخشی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری