در ادامه این گزارش، جزئیات مربوط به سهم ترافیک و حجم بازار اینستاگرام مورد تحلیل قرار گرفته است. به این ترتیب سهم ترافیک اینستاگرام از کل حجم بازار فروش ترافیک اپراتورهای ارتباطی ثابت و سیار 50 درصد، 30 هزار میلیارد تومان در سال است.
اندازه تخمینی بازار اینستاگرام در لایه دوم اقتصاد دیجیتال که محصول فعالیت های خدماتی مانند تبلیغات، پشتیبانی مشتری و تدارکات است نیز سالانه 15 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
تلاش برای افزایش مشارکت کسب و کارهای حرفه ای و محتوایی و ایجاد امکان شبکه سازی
برخی رسانه ها با بی توجهی به تاکید رئیس مرکز ملی سایبری مبنی بر کسب و کارهای کوچک، با حذف کلمه کوچک، این آمار را به اشتباه به همه مشاغل تعمیم داده اند. کسب و کارهای کوچک شرکت ها و مجموعه های مستقل و خصوصی هستند که نسبت به شرکت های بزرگ و متوسط دارای کارکنان کمتر و درآمد کمتری هستند. کسب و کارهای آنلاینی که در بستر فضای مجازی شکل گرفته و توسعه یافته اند، عموماً از این دسته از کسب و کارها محسوب می شوند.
در این گزارش آمده است که اقتصاد دیجیتال به سه لایه «هسته»، «اقتصاد دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتالی شده» تقسیم میشود و اقتصاد اینستاگرام نیز در این سه بخش مورد بررسی قرار گرفته است. از مجموع گزارش های آماری، حجم بازار اینستاگرام در ایران 70 هزار میلیارد تومان است که اگر قطعات بدون آمار را به عنوان تخمین به آن اضافه کنیم، حداکثر 7.3 درصد از اقتصاد دیجیتال کشور را تشکیل می دهد.
بر اساس گزارش تفصیلی منتشر شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی، 10 پلتفرم داخلی در کشور فعال هستند که از نظر امکانات کاربردی و تجاری مشابه نمونه خارجی (اینستاگرام) هستند. مرکز ملی فضای مجازی در این گزارش به مقایسه امکانات کاربردی این پلتفرم ها پرداخته است.
به گزارش ICTNN، چندی پیش «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی در مصاحبه ای در خصوص مهاجرت کسب و کارهای کوچک به بسترهای داخلی اعلام کرد که بسترهای داخلی قابلیت میزبانی از کسب و کارهای کوچک را دارند و می توانند. بستر مناسبی برای خرید و فروش و حمایت از صنوف و مشاغل مختلف باشد.
حجم تخمینی بازار «اقتصاد دیجیتالی» با اینستاگرام در صفحات فروش پوشاک، هنرهای تجسمی، لوازم آرایشی و بهداشتی، جواهرات و خدمات آموزشی ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال برآورد شده است.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
در این مقایسه امکانات کاربردی مانند امکان تعامل، بازخورد، فروش و شبکه سازی برای صاحبان مشاغل فراهم شده است و امکانات تجاری مانند ایجاد ترافیک، مشارکت صنفی تجاری، خرد و محتوا مقایسه شده است.
جزئیات اقتصاد سالانه اینستاگرام در ایران
مرکز ملی فضای مجازی تاکید می کند که 7.3 درصد از حجم بازار اینستاگرام به نسبت کل اقتصاد دیجیتال کشور است و سهم اقتصاد اینستاگرام نسبت به تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از این مقدار است.
جدول مقایسه منتشر شده توسط شورای عالی فضای مجازی نشان میدهد که شبکههای اجتماعی محلی از نظر ویژگیهای کاربردی مانند امکانات تعاملی، تجاری و بازخورد نسبت به شبکه، توسعه مناسبتری داشتهاند. در بخش تسهیلات تجاری، ایجاد ترافیک و مشارکت مشاغل کوچک در مقایسه با نمونه خارجی در وضعیت خوبی قرار دارد. اما باید در بخش هایی مانند مشارکت مشاغل صنفی و مشارکت کسب و کارهای محتوایی تلاش بیشتری صورت گیرد.
تحریریه ICTNN شبکه خبری