وجود تاکسی های اینترنتی یکی از خدمات مطلوب برای جابجایی متقاضیان در سطح شهر محسوب می شود، اما ارائه این خدمات امروزه با چالش هایی مانند افزایش کرایه ها و کرایه ها همراه بوده و از این رو نارضایتی مسافران را با مشکل مواجه کرده است. که سرایدار دقیق این منطقه مشخص نیست. انتظار می رود در اسرع وقت تکلیف مشخص شود.
به گزارش ICTNN، امروزه فناوری بر نحوه رفت و آمد شهروندان نیز تاثیر گذاشته است، چرا که به لطف وجود خدمات تاکسی در اینترنت، مردم می توانند در هر زمان و مکانی تاکسی رزرو کنند و دیگر مجبور نیستند ساعت ها منتظر بمانند. برای اطلاعات بیشتر، اصطلاح تاکسی اینترنتی به طور کلی به استفاده از فناوری آنلاین و اینترنت برای ارائه خدمات تاکسی یا حمل و نقل اشاره دارد.
پرداخت هزینه به روش های مختلف، دسترسی 24 ساعته به تاکسی اینترنتی، اطلاع از مدت زمان سفر، همراهی و حفظ ایمنی سفر و روحیه کارآفرینی رانندگان از جمله مزایای تاکسی های اینترنتی نسبت به تاکسی های قدیمی است.
اما شاید مهم ترین ویژگی که این سرویس را از روش سنتی متمایز می کند، در دسترس بودن تاکسی های اینترنتی 24 ساعته باشد. زیرا سامانه آنلاین 24 ساعته این امکان را به رانندگان داده است که در هر ساعت از شبانه روز کار کنند و به همین ترتیب مسافران می توانند در هر زمان درخواست خودرو را ثبت کنند و در اسرع وقت به مقصد برسند. برخلاف سیستم مدرن حمل و نقل مسافر، تعداد انگشت شماری تاکسی قدیمی به صورت 24 ساعته کار می کنند.
اگرچه در ابتدای راه اندازی تاکسی های اینترنتی تا حد زیادی می توانستند تردد شهروندان را تسهیل کنند، اما وجود نارضایتی های خاص از سوی شهروندان و مسافران، فعالیت آنها را زیر ذره بین قرار داد که هشداری برای آنها محسوب می شود.
به عنوان مثال در اواخر سال گذشته به دنبال شکایت کاربران، گزینه «عجله دارم» از تاکسی های اینترنتی حذف شد و پس از آن قیمت ها و کرایه ها افزایش یافت. البته پس از این مشکل، سازمان تحریم نسبت به کاهش سرویس یا افزایش قیمت تاکسی های آنلاین که مصداق تخلف است هشدار داد و از مردم خواست در صورت مواجهه با این مشکلات با سامانه 135 تماس گرفته و شکایت کنند.
اما امروزه بخشی از نارضایتی ها به عدم تعادل قیمت ها و تعرفه ها مربوط می شود. مسافران می گویند سفر نسبتا طولانی که تا چند ماه پیش قیمت مناسبی داشت، دو سه برابر شده است. به گفته مسافران، این امر در مسیرهای نزدیک نیز صدق می کند و انتظار دارند از کرایه ها و هزینه های کمتری بهره مند شوند و معتقدند در صورت ادامه این روند، محبوبیت تاکسی های اینترنتی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
لزوم شناسایی یک عامل خاص برای تاکسی های اینترنتی
اگرچه بخشی از بروز چنین مشکلی به تاکسی های اینترنتی مربوط می شود، اما عدم شفافیت عامل در قیمت گذاری نیز در این زمینه موثر است. به عنوان مثال، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خردادماه اعلام کرد که وزارت کشور باید تدبیری بیندیشد تا اختیارات و سازوکار شهرداریهای مسئول کنترل تاکسیهای اینترنتی توسط ملی مختل نشود. عملکرد شرکت ها
وی معتقد است نظارت شورا و شهرداری بر تاکسی های اینترنتی در این دوره از مدیریت شهری امکان پذیر است. اما مشکل اینجاست که شرکت های اینترنتی در هر شهری در سراسر کشور خدمات ارائه می دهند. اگر قرار باشد نظارت بر شرکت های تاکسی اینترنتی برای هر شهر ایجاد شود، با توجه به شرایط آن شهر، مدل نظارتی متفاوتی ایجاد می شود و این سوال پیش می آید که شرکت اینترنتی باید با چه بخشی هماهنگ شود؟ همچنین در نظر گرفتن شرایط شرکت های تاکسی اینترنتی ضروری است; ما نمی گوییم که فکر نمی کنیم شهرداری ها باید بر این تاکسی ها نظارت داشته باشند اما هنوز مشخص نیست این کار چگونه انجام می شود.
در همین راستا یکی از اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی تاکید کرد: سازمان تاکسیرانی باید نظارت بر تاکسی های اینترنتی را به عهده بگیرد تا دیگر قیمت گذاری دلبخواه در این حوزه دیده نشود. باید بپذیریم که ادمین هر صنفی یک گروه است، در صورتی که سازمان تاکسیرانی در کشور داشته باشیم اما این سازمان مجوز نظارت بر تاکسی های اینترنتی را نداشته باشد، چگونه می توان تا تعیین قیمت انتظار داشت؟ به درستی؟
بر این اساس به گفته تحلیلگران، اگر بخواهیم وضعیت تاکسی های اینترنتی در سطح ملی حل شود، لازم است متولی این حوزه در سطح ملی یک آژانس واحد باشد. تاکسی اینترنتی تعریفی دارد اما طبق قوانین سازمان تاکسیرانی نمی توان آن را در قیمت گذاری این بخش قرار داد.
ناگهان این سوال پیش می آید که آیا برای ساماندهی تاکسی های اینترنتی، مسئولیت این قشر از سازمان تاکسیرانی کشور الزامی است؟ آیا نظارت فرابخشی هرج و مرج قیمت ها را برطرف کرده و از نظارت دقیق در این حوزه جلوگیری کرده است؟
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات