مشکلات مالی یا تجهیزات؟
موضوع دیگر حرکت به سمت فناوری هایی است که دسترسی به اینترنت پرسرعت را فراهم می کند. فناوری های قدیمی مانند ADSL می توانند حداکثر سرعت 16 مگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربر قرار دهند، برای دستیابی به سرعت های بالا باید به سمت جایگزینی ADSL با VDSL و همه حرکت کنیم. دستگاه هایی برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
در اوایل دهه 1990، تنها چهار میلیون نفر در ایران به اینترنت دسترسی داشتند که 80000 نفر از آنها کاربران فعال اینترنت موبایل بودند. در سال 93 تعداد مشترکین ADSL (خط مشترک دیجیتال نامتقارن) در کل کشور حدود چهار میلیون نفر بود و ظرفیت سرویس ایجاد شده برای اینترنت همراه در مجموع 300000 نفر را پوشش می داد که از این تعداد تنها 80000 نفر کاربر فعال بودند. و فقط نسل سوم اینترنت موبایل.
با توجه به اینکه نگرانی هایی از سوی مسئولان در خصوص تعرفه اینترنت موبایل و موبایل وجود دارد، هیچ گاه به جزئیات افزایش تعرفه نمی پردازند، اما واقعیت این است که سال هاست تعرفه اینترنت افزایش پیدا نکرده و تجهیزات با تکنولوژی قدیمی دیگر این قابلیت را ندارند. آنها مجبور نیستند کاربر را راضی کنند. اصلاح تعرفه و اعطای تسهیلات به بهره برداران از مواردی است که می تواند فرصت های سرمایه گذاری در این حوزه را فراهم کند.
با توجه به عقب ماندگی در حوزه اینترنت ثابت، تمامی بار ترافیکی کاربران به شبکه موبایل رفته است. این امر نیاز به سرمایه گذاری چند برابری در توسعه فناوری اینترنت همراه را در پی داشته است، زیرا در چند سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی، تحریم ها، افزایش نرخ ارز و تصمیم دولت مبنی بر عدم افزایش تعرفه اینترنت در سال 1400 و ثابت نگه داشتن قیمت ها. اینترنت برای مدت طولانی در این بخش سرمایه گذاری خوبی نداشته است.
پاسخ وزیر ارتباطات به گلایه کاربران از کندی اینترنت این است که برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای توسعه اینترنت برای افزایش سرعت اینترنت در حال انجام است. اما واقعیت این است که تجربه کاربری این روزها خوشایند نیست. اختلال، کندی، قطع و قطع ارتباط از محتمل ترین اتفاقاتی است که هنگام اتصال به اینترنت برای کاربر رخ می دهد.
اپراتورها هم اکنون در حال تهیه تجهیزات هستند و برخی از تجهیزات در مکان هایی با ترافیک بالاتر نصب شده است و در برخی جاها کیفیت اینترنت بهبود یافته است اما کافی نیست.
اقدامات انجام شده، اما کافی نیست
اینترنت کند است
آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور از تعداد شکایات اینترنتی در یک ماه گذشته نیز نشان می دهد که میزان نارضایتی کاربران از سرعت اینترنت کم نیست. در بازه زمانی یک ماهه بیش از پنج هزار و 400 شکایت در حوزه اینترنت ثبت شده است که 72 درصد آن بسته شده است.
به گزارش ICTNN، طی تماس هایی که با تحریریه ICTNN داشت، مدتی است که مردم از نارضایتی در حوزه دسترسی به اینترنت صحبت می کنند.
در آن زمان دسترسی محدود به اینترنت در سطح وبگردی و عضویت در نسل اول پیام رسان ها می توانست پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد، اما چند سال پیش که توسعه اینترنت در کشور شدت گرفت، کاربران آن نسل اولیه دیگر کاربران اینترنت نبودند و به زیرساخت نیاز داشتند. تا بتوان از دیگر قابلیت های فضای مجازی نیز استفاده کرد.
این زیرساخت در اینترنت موبایل فراهم شد و ورود نسل های سوم، چهارم و پنجم اینترنت، کاربران را به سمت استفاده از این فناوری سوق داد. چند سالی است که بار ترافیکی اینترنت همراه به همین دلیل افزایش یافته و حتی اختصاص باند فرکانسی 2300 به اپراتورهای تلفن همراه نیز نتوانسته مشکل کندی اینترنت را حل کند.
بیش از پنج هزار شکایت از سرعت اینترنت در یک ماه
تحریریه ICTNN شبکه خبری