باقی در پایان با ارائه پیشنهادی برای بهبود سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: ضمناً در صفحه هر کتاب فقط شماره تلفن هر ناشر درج می شود و اگر فردی بخواهد کتاب های دیگر را ببیند. از این انتشارات، آنها باید به صورت دستی نام آن را جستجو کنند. در حالی که بهتر است پیوندی به کتاب های ناشر دیگر در هر صفحه کتاب قرار دهید.
وی سپس گفت: بنابراین مهمترین بخش یک وب سایت نمایشگاه کتاب، بخش تحقیقاتی آن است که در صفحه اول سایت قرار دارد که بر همین موضوع تأکید دارد.
یک دانشمند داده که احساس می کند طراحی برخی از قسمت های سایت نمایشگاه کتاب مجازی عجولانه و صرفاً برای رفع تکلیف انجام شده است، از بستر این رویداد انتقاد می کند و می گوید: این سایت قرار است یک کتاب مجازی منصفانه باشد و نه نمایشگاه مجازی جلد کتاب!
وی افزود: در صفحه لینک شده به هر کتاب، خلاصه کتاب و فایل پی دی اف صفحات اول وجود دارد که در نگاه اول یک نکته مثبت است. اما وقتی به برخی از این پی دی اف ها نگاه می کنیم، می بینیم که بسیاری از آنها فقط یک اسکن بی کیفیت از دو صفحه اول کتاب هستند و حتی لیستی در آن گنجانده نشده است! این فایل باید شامل فهرست مطالب و چند صفحه از ابتدا و انتهای کتاب باشد تا تصمیم خرید را تسهیل کند. این سایت قراره نمایشگاه کتاب مجازی باشه نه نمایشگاه کتاب مجازی!
باقی در ادامه با بیان اینکه طراحی سایت کاملا ساده و بدون پیچیدگی است، ادامه داد: بنابراین این یک امتیاز مثبت برای وی محسوب می شود. اما سادگی از ارزش کار می کاهد، صرف نظر از نکات زیبایی شناختی. کاملا مشخص است که طراحی سایر قسمت های سایت با عجله و صرفا برای رفع تکلیف انجام شده است که اصلا قابل قبول نیست.
وحید باقی درباره حضور ناشران در این رویداد مجازی نیز گفت: هیچ صفحه ای به ناشران در سایت وجود ندارد. با جستجوی ساده نام ناشر، کتاب های ناشر نمایش داده می شود. شاید بهتر بود دسته بندی هایی مانند کتاب های پرفروش، جدیدترین کتاب های ناشران و غیره قرار می داد. در صفحه هر ناشر در یک بخش جداگانه برای ارائه یک تجربه کاربری لذت بخش تر.
ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
این تحلیلگر داده همچنین گفت: در فهرست ناشران تنها نام نشریات و شماره تماس آنها درج شده است. اما شاید باید لوگوی ناشر نیز در این قسمت گنجانده شود تا اگر شخصی نشریه ای را از روی لوگوی آن تشخیص داد، به راحتی آن را پیدا کند.
وحید باقی، کارشناس داده در گفت وگو با ICTNN، با توجه به آشفتگی ها و تجربیات مربوط به دوره اول این رویداد، ضمن بررسی راهکارهای بهبود سایت دومین نمایشگاه کتاب مجازی تهران گفت: زمانی که نمایشگاه کتاب برگزار شد. به صورت حضوری برگزار میشد، عموم میتوانستند غرفه ناشر و کتابهای مورد نظرشان را با گشتن در سایتهای نمایشگاه یا با پرسیدن درباره افراد مختلف بدون استفاده از راهنمای نقشه پیدا کنند، اما اکنون که رویداد به صورت مجازی اتفاق میافتد، راهنمای نقشه تبدیل میشود. به خصوص مهم است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری