به گزارش ICTNN، پروفسور باقر ساروخانی روز یکشنبه در نشست کارگروه روابط عمومی و رسانه بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی که در قالب وبینار حضور داشت، اظهار داشت: در طول تاریخ بشر، هیچ گاه بشر تا این حد پویا نبوده است. همانطور که امروز هستند، اکنون افراد و مطالب جدیدی تولید می شوند که کاملاً متفاوت از گذشته هستند.
وی تاکید کرد: روابط عمومی در شرایط کنونی جامعه سازمان های مختلف را با دنیای جدیدی آشنا می کند و دریچه ای به جهان است که باعث می شود یک واحد و شرکت مشتریان خود را شناسایی و با سلیقه آنها آشنا شود. در واقع روابط عمومی باید ویژگی های مثبت و از سوی دیگر مشکلات فناوری و رسانه های جدید را بشناسد.
وی افزود: یک فرد روابط عمومی باید مزایا و معایب رسانه ها و تکنیک های جدید مانند هوش مصنوعی و متاورس را بشناسد تا از مزایای آنها به بهترین نحو استفاده کند چرا که فردی می تواند راننده خوبی برای خودرویی باشد که تمام امکانات آن را دارد. مزایا و معایب دانستن
ساروخانی گفت: یک روابط عمومی کیفی، هوشیار و بصیر در دنیای جدید زندگی کرده است و می تواند رسانه های جدید را به درستی شناسایی کند.
وی با بیان اینکه یک روابط عمومی نباید تفکر، انتقاد و تفکر را فراموش کند، تصریح کرد: رسانه می تواند خدمتگزار خوبی برای یک سازمان باشد به شرطی که مزیت ها و مشکلات آن شناخته شود.
وی با بیان اینکه فناوری همچنان در امتداد اندام ها و حواس انسان است، گفت: در این مسیر توان و امکانات زیادی داریم.
پدر جامعه شناسی ارتباطات ایران و استاد دانشگاه های تهران خاطرنشان کرد: مردم در طول تاریخ همیشه اسیر زمان بوده اند، به عنوان مثال در گذشته می شد سال ها برای رفتن از جایی به جای دیگر وقت گذاشت، در حالی که همیشه آرزو می کردند. تا بتوانید زمان های مختلف را ببینید و سفر کنید، مکان های مختلفی که اکنون این آرزو در دسترس است و در کمترین زمان به مکان مورد نظر می رسد.
آنها می گفتند ما باید در مرکز باشیم تا بتوانیم پیام خود را منتقل کنیم، اما اکنون می توانیم از یک روستای کوچک با دنیا صحبت کنیم.
وی افزود: می گفتند باید در مرکز باشیم تا بتوانیم پیام خود را برسانیم، اما اکنون می توانیم از یک روستای کوچک با دنیا صحبت کنیم.
وی ادامه داد: اکنون فناوری ما را به دنیای جدید و تاریخ می برد و هر روز در حال حرکت و خودمختاری است.
ساروخانی با بیان اینکه فناوری می تواند افراد را در انجام وظایف خود تضعیف کند، افزود: دانستن نحوه استفاده صحیح از آن بسیار مهم است و رسانه های جدید تمامی امکانات لازم را در اختیار انسان قرار می دهند، اما بر این اساس نباید امنیت ما خدشه دار شود. با استفاده نادرست متزلزل شوید.
وی همچنین با اشاره به لزوم توجه به مقوله امنیت شغلی و حفظ حریم خصوصی در استفاده از رسانه های جدید، گفت: جستجوی عمیق و شناسایی یکی از راه های موثر برای شناخت رسانه های جدید است و لازم است الگوریتم های جدید مناسب تدوین شود. برای سازمان ها مدام در حال طراحی است و بر این اساس یک روابط عمومی پویا می تواند یک سازمان را پویا کند.
شکاف پژوهشی در روابط عمومی
رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی نیز در این نشست اظهار داشت: روابط عمومی و رسانه یکی از خروجی ها و نقاط ارتباطی مهم در جامعه هستند اما خلأ پژوهشی در این دو بخش وجود دارد.
یوسف زندی افزود: پژوهش همواره یکی از چالش های ما بوده است به طوری که برخی از مشاغل حتی به آن اعتقادی ندارند و شاهد شکاف های بسیاری در حوزه پژوهشی هستیم و بر این اساس لازم است رسانه ها فراموش نکنند. در مورد تحقیق
حالا در این دنیای مجازی اگر نتوانیم یک روایت مناسب برای خودمان داشته باشیم، حتما دیگران برای ما روایت می کنند.
وی ادامه داد: اکنون مدل های قدیمی که در گذشته رایج بود تغییر کرده و لازم است نقشه راه جدیدی برای خود ترسیم کنیم.
زندی بیان کرد: اکنون دنیا، دنیای فضای مجازی و جنگ نیز در فضای مجازی و اذهان است، همانطور که در نمونه حوادث اخیر سوریه دیدیم چگونه توانستند نیروهای سوری را مجبور به تسلیم کنند. کمترین درگیری و 80 درصد اقتصاد آن نابود می شود
وی خاطرنشان کرد: اکنون در این دنیای مجازی اگر نتوانیم روایت مناسبی برای خود داشته باشیم، قطعا دیگران برای ما روایت می کنند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات