هدف سامانه و مرکز تماس 1649 برقراری ارتباط با شرکتهای فعال در اقتصاد دیجیتال و اطلاعرسانی آخرین مصوبات و بخشنامههای نهادهای ذیربط در چارچوب مقررات حمایت از پلتفرمها و کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال است. و ثبت شکایات از دستگاه ها و پلتفرم های آسیب دیده و پیگیری آنها از دیگر اهدافی است که این پایگاه و مرکز پیگیری می شوند.
به گزارش ICTNN، مهرماه سال گذشته بود که بر اساس تصمیمات مراجع ذیصلاح محدودیت هایی برای برخی پلتفرم های خارجی اعمال شد و در نتیجه این اقدام مشکلاتی برای مردم و شرکت های اقتصاد دیجیتال به وجود آمد.
به منظور کاهش این مشکلات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان رئیس کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت با همکاری اعضای این کارگروه سعی در ایجاد نوعی همدلی در این شرایط داشت. از نزدیک با پلتفرم ها و دستگاه های اجرایی که دارای اختیارات قانونی هستند و مردم می توانند کسب و کارهای آسیب دیده خود را در فضای مجازی بازیابی کنند.
به این ترتیب از مهر ماه 1401 تلاش های زیادی در داخل دبیرخانه کارگروه اقتصاد دیجیتال و نمایندگان اعضای این کارگروه انجام شد که نتیجه آن تدوین آیین نامه ای با 14 ماده و 30 نوع حمایت و این بود. آییننامهای که با توجه به تاکید رئیسجمهور، پرسرعت و خارج از بوروکراسی، تشریفات اداری است و این آییننامه پس از تصویب رئیسجمهور در اواسط آبان ماه توسط معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد.
در ادامه این برنامه، سامانه پشتیبانی و مرکز تماس شرکت های اقتصاد دیجیتال اواخر پاییز رونمایی شد. این سامانه قرار است از یک سو ظرفیت های پلتفرم های داخلی را بیان کند و از سوی دیگر بازخورد شرکت ها از دستگاه ها و پلتفرم ها را منعکس کند و چالش را در قالب یک فروشگاه حل کند. امیدواریم با ظرفیتی که ایجاد شده و با پیوند تنگاتنگی که بین دستگاه های اجرایی، پلتفرم ها و شرکت ها در حوزه فضای مجازی ایجاد می شود، فضا برای مردم و کسب و کارها در اقتصاد دیجیتال آسان تر و امیدوارکننده تر شود.
سامانه ۱۶۴۹ علاوه بر ارائه اخبار در قالب پایگاه الکترونیکی «منشور حمایت از بسترهای اقتصاد دیجیتال و بنگاه ها» مصوب کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، در قالب مرکز تماس با همین شماره، آماده ارائه خدمات و پیگیری درخواست های پلتفرم ها و شرکت ها می باشد همچنین دارای ماموریت هایی می باشد. اما در هنگام ورود به این سامانه ابتدا پلتفرم هایی که تاکنون تایید شده اند دیده می شوند. در قسمت دیگر این سایت دو عنوان دستگاه و پلتفرم پشتیبانی قابل مشاهده است. قسمت پشتیبانی پلتفرم پشتیبانی هایی است که پلتفرم ها باید از کسب و کارهای اینترنتی ارائه کنند و می توان به مواردی مانند بازار الکترونیک خرید و فروش، ارائه خدمات مالی و زیرساخت های پرداخت و همچنین تبلیغات و اطلاع رسانی اشاره کرد.
در بخش بازار الکترونیک، پلتفرمها علاوه بر ارائه تسهیلات بازار الکترونیک برای خرید و فروش و نمایش کالا و خدمات و سایر امکانات بازار در رقابت با یکدیگر، موظفند بستههای تبلیغاتی ویژه شرکتهایی را که تعداد مشترکان آنها نصف است، ارائه کنند. زمانی که در سکوهای خارجی حضور داشتند. رسیدن
همچنین در بخش ارائه خدمات مالی و زیرساخت پرداخت اعلام شد که پلتفرمها موظف به ارائه خدمات پرداخت آنلاین از جمله حساب امانی، خرید اعتبار، پسپرداخت و پرداخت مدت دار به شرکتها هستند. در رده سوم یعنی تبلیغات و اطلاع رسانی، پلتفرم ها موظفند بسته تبلیغاتی رایگان را به شرکت ها ارائه دهند تا زمانی که تعداد فالوورهایشان به نصف در شرایط یکسان نسبت به پلتفرم های خارجی برسد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات