وی در پایان گفت: چنین پلتفرمی مزیت ارائه داده های تمیز و آماده برای تجزیه و تحلیل را دارد. من فکر میکنم پلتفرمی مانند آمازون که با کتاب شروع به کار کرد، دادههای زیادی در مورد آن دارد و آنها حتی میتوانند بفهمند کدام کشورها کدام ژانر را دوست دارند. شاید حتی قصد دارند بر اساس این تحلیل ها فیلمی بسازند. اما فکر می کنم اولین پلتفرمی در ایران است که در این بعد داده ها را جمع آوری می کند.
وی در عین حال گفت: اگر نظرات را جمع آوری کنند می توانند آن ها را هم تحلیل کنند تا ببینند نظرات مردم چیست. نحوه خرید مردم همچنین می تواند نشان دهد که آیا زمان رویداد کافی است یا خیر. اگر بیشتر باشد، باز هم مردم از آن استقبال خواهند کرد یا خیر؟ یا اینکه یکی دو روز اول، یک موج غیرقابل کنترل از هیجان وجود دارد که همه برای خرید و رفتن می آیند و تمام می شود و بهتر است بعد از سه یا چهار روز رویداد تمام شود. یا برعکس آیا تا روز آخر نرخ فروش بالایی دارد یا خیر؟
ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
گلشن راد سپس با بیان اینکه پلتفرم بازیگر اصلی این حوزه است، اظهار کرد: کیفیتی که توانسته کالاهای موجود را به نمایش بگذارد نیز مهم است. به عنوان مثال، اگر من به دنبال کتابی هستم، قدرت جستجوی پلتفرم چقدر بوده و آیا توانسته کتاب مورد نظر من را پیدا کند. یا مثلاً چیزی که در صفحه اول نمایش داده می شود. مسئله بزرگ دیگر این است که در برخی ژانرها یک هم افزایی ایجاد می کند که من دوباره روی آن ژانر کلیک می کنم و کتاب های آنچنانی را می آورم و در یک حلقه می افتم و نمی توانم ابعاد خاصی از داستان را نشان دهم. این مسائل به شدت روی این فروشگاه ها تاثیر می گذارد.
پوریا گلشن راد ادامه داد: «علاوه بر این، ممکن است بررسی داده هایی که به عنوان مثال نشان می دهد چقدر مصرف سوخت کاهش یافته و از طرف دیگر هزینه ارسال پستی چقدر افزایش یافته است، مهم باشد.
این دانشمند داده همچنین به جنبه های تجاری تحلیل داده های نمایشگاه کتاب مجازی اشاره کرد و گفت: انتقادی که همواره به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران وارد بوده این است که حضور علاقه مندان از شهرستان ها و استان های دیگر به این نمایشگاه سخت است. رویداد.” با تجزیه و تحلیل داده های پلت فرم فعلی، آنها می توانند نتایج تعداد مشتریان از هر شهر را دریافت کنند. این می تواند کمک کند، اگر بعداً بخواهند نمایشگاه حضوری برگزار کنند، یک رویداد در تهران و رویدادی دیگر در دیگری. شهری که از نظر موقعیت مکانی برای ساکنین استان های دیگر راحت تر است.
یک متخصص هوش مصنوعی بر اهمیت داده های جمع آوری شده توسط پلتفرم نمایشگاه کتاب مجازی و ایده هایی برای تجزیه و تحلیل آن تاکید می کند.
وی افزود: این دادهها حتی ممکن است به کسانی که برنامهریزی فرهنگی انجام میدهند هشدار دهد که مردم به حوزههای خاصی علاقه کمتری دارند و باید به مردم نیز هشدار داد که به آن مناطق بیایند.
پوریا گلشن راد، دانشمند داده و متخصص هوش مصنوعی در گفت وگو با ICTNN، درباره اهمیت تحلیل داده های دومین نمایشگاه کتاب مجازی تهران و نحوه استفاده از نتایج آن توضیح داد: به نظر من داده های جمع آوری شده در این بستر هم بسیار جذاب است و هم می توان موارد مختلف را از ابعاد مختلف بررسی کرد. ساده ترین چیزی که به ذهن آنها می رسد این است که می توانند تجزیه و تحلیل کنند که مشتریان به طور کلی چند سال دارند، هر گروه سنی چگونه به نظر می رسد، چه نوع کتاب های پرفروش است، چه جنسیتی مورد ظلم قرار می گیرند. اینها فقط برخی از ابزارهای اشتراک گذاری هدف گذاری هستند که می توانید برای افزایش دانش خود از آنها استفاده کنید.
این کارشناس هوش مصنوعی در ادامه به اهمیت تجزیه و تحلیل جستجوی دومین نمایشگاه کتاب مجازی اشاره کرد و گفت: «به عنوان مثال، در دیجی کالا، جستجوها با کالاهایی که خارج از «کسب و کار هستند اما در دیجی کالا نیستند» تطبیق داده می شود تا ببینیم مردم چه کالاهایی دارند. به دنبال آن هستیم اما نداریم.از این طریق می توانید ببینید که مردم به دنبال چه کتاب هایی بودند و در نمایشگاه پیدا نکردند.
وی با تحلیل دقیق تری از اطلاعات نمایشگاه مجازی کتاب درباره قیمت کتاب گفت: یکی از انتقادات دیگر به نمایشگاه این بود که قیمت برخی کتاب ها بسیار بالاست. در این، می توانید جستجوهایی را که منجر به خرید نشده اند بررسی کنید. البته این تحلیل جای بحث دارد. با این حال، ممکن است نشان دهد که چه نسبتی از مخاطبان این کتاب ها را جستجو کرده اند اما آن ها را نخریده اند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری