در انتخابات اخیر، مرکز ملی سایبری و نهادهای مختلف تلاش مشترکی برای مبارزه با اخبار جعلی انجام دادند که نتایج خوبی در ایجاد بستر سالم برای رقابت انتخاباتی به همراه داشت.
به گزارش ICTNN، پیشرفتها در عرصه دیجیتال و بسترهای مجازی منجر به انتقال اقدامات انتخاباتی تا حد زیادی به فضای مجازی شده است و نامزدها در تلاش هستند تا صدای خود را از طریق تریبونها بهویژه جوانان به گوش مردم برسانند.
نامزدهای انتخاباتی در سالهای اخیر با استفاده از فضای مجازی با مردم درگیر شده و برنامههای خود را برای علاقهمندان توضیح دادهاند، تا جایی که این گفتگوها بیش از برنامهها و مناظرههای تلویزیونی مخاطب پیدا کرده است.
گرچه فعالیت دیجیتالی در عرصه انتخابات مزایای زیادی از جمله دسترسی به اطلاعات به روز و دقیق، افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی، افزایش پاسخگویی نامزدها و ارتباط مستقیم با آنها دارد، اما یکی از مشکلاتی است که همه انتخابات را تحت تأثیر قرار می دهد. چه در ایران و چه در سراسر جهان، این نشریه، اخبار جعلی یا فعالیت اخبار جعلی است.
از آنجایی که شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای جهانی با یکدیگر همکاری میکنند تا از این اتفاق در کشور ما جلوگیری کنند، مبارزه با جعلیهایی که در کانالهای بدون شناسه یا هدایتشده از خارج از کشور منتشر میشوند تقریبا غیرممکن است.
در انتخابات 1403 با توجه به رشد تریبون های داخلی با مواردی از انتشار اخبار کذب و شایعات در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی مواجه شدیم.
همکاری متقابل مرکز ملی فضای مجازی و بسترها در مبارزه با اخبار جعلی
مرکز ملی با درک اهمیت این موضوع در دو مرحله به مقابله با اخبار جعلی پرداخت: مرحله اول رسیدگی به اخبار جعلی پس از وقوع و سپس مقابله با اخبار جعلی پیشاپیش. این دو هدف در سه جهت «خدمت به داوطلبان»، «آموزش پیش دبستانی» و «تنظیم مقررات» دنبال شد.
یکی از وظایف ویژه ستاد انتخاباتی مرکز ملی به عنوان رابط مرکز و نامزدهای انتخابات، رسیدگی به تخلفات انتخاباتی بود و هرگونه اخبار کذب که در فضای مجازی از سوی رسانه های رسمی علیه نامزدهای انتخاباتی منتشر می شد، به این مرکز ارسال می شد. نهادهای قضایی توسط کمیته نظارت ستاد انتخابات مرکز ملی. با متخلفان برابر قانون (اخطار، تکذیب و…) برخورد شد.
سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی همچنین در آن زمان اعلام کرد که تعداد زیادی از کاربرانی که در شبکه های اجتماعی به ویژه توییتر به نامزدهای انتخاباتی توهین می کنند، ربات هستند و نامزدها و حامیان آنها باید هوشیار باشند زیرا هدف ربات های توییتر برانگیختن واکنش نامزدها و واکنش های نامزدها است. حامیان آنها با خشونت
از سوی دیگر، با توجه به مسئولیت پلتفرم در قبال اخبار کذب و اطلاعات گمراه کننده در هر پیام رسانه ای، برای دریافت گزارش تخلفات انتخاباتی، همان شناسه (ID) در نظر گرفته شد تا کاربران بتوانند هر محتوای مشکوک به تخلفات انتخاباتی را گزارش کنند. شناسنامه مذکور جهت بررسی بیشتر توسط مراجع ذیربط و گزارش های خوبی نیز از این طریق دریافت شده است.
بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی، همچنین از آنجایی که در حال حاضر امکان علامت گذاری اطلاعات توسط تریبون ها برنامه ریزی نشده بود، بسترهای داخلی مجبور به افشای صفحات رسمی کاندیداها و کانال های هواداری در مدت تبلیغات انتخاباتی شدند. برای جلوگیری از ایجاد کانال های جعلی و غیر رسمی سازماندهی شده و سودجویان نمی توانند از طرف نامزدهای محترم محتوا تولید و منتشر کنند.
یکی از موضوعات مهم حفظ بی طرفی رهبران تریبون های ملی نسبت به نامزدهای انتخاباتی بود و برای اولین بار شاهد تعلیق برخی کانال های دروغین منتسب به انقلاب تریبون های ملی در مرحله دوم بودیم. از انتخابات اگرچه اقدامات انجام شده حداقل بوده است، اما سنگ بنای مناسبی برای کنترل شایعات و اطلاعات نادرست در فضای مجازی است و با گسترش فرآیندها و اقدامات راستی آزمایی میتوان اعتماد کاربران را به پلتفرمهای داخلی افزایش داد و فضایی سالم برای آن ایجاد کرد. رقابت. همه نامزدهای ایجاد شده در آن.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات