پیش از این در اکتبر سال جاری در تصویب خدمات دولتی از اتاق تهاتر ملی که مسئول پاسخگویی به درخواست های بین سازمانی است، گفته شد. تعداد دستگاه های خدمات رسانی از 71 دستگاه به 73 دستگاه و تعداد دستگاه های دریافت کننده از 311 دستگاه به 313 دستگاه و تعداد سرویس ها و روش های اجرا شده به 1516 دستگاه رسید.
به گفته وی، درگاه عمومی خدمات الکترونیک این اداره دارای 357 سرویس است. در این راستا 665 شرکت مشتری و 44 دستگاه کارفرما در این گذرگاه فعالیت می کنند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: از آغاز به کار PGSB (درگاه خدمات آنلاین عمومی) در سال 1397 تا آذر 1401 بیش از 3 میلیارد و 604 میلیون تراکنش به ثبت رسیده است که برابر با کل تراکنش های ثبت شده است. در پورتال خدمات دولت الکترونیک ثبت بیش از 10 میلیون و 500 میلیون تراکنش در مهلت های اعلام شده منتج می شود.
خوانساری در این نشست، سامانه احراز هویت و بررسی هویت ملی یا سماوا را به عنوان واحدی برای احراز هویت در فضای مجازی دانست و هدف از راهاندازی آن را دسترسی یکپارچه، کنترل شده و مدیریت شده به هویت اصلی دانست. اطلاعات
ادغام اطلاعات و خدمات برای تحقق نسل بعدی توسعه دولت الکترونیک (2EGOV) نیازمند بستری برای تبادل و به اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات و خدمات است. دستیابی به اهداف متعالی توسعه دولت الکترونیک با ایجاد زیرساختی تعاملی، پویا و یکپارچه برای تبادل اطلاعات و خدمات دولتی ضروری است که در ادبیات این حوزه به عنوان مرکز تبادل اطلاعات (NIX) یا مرکز تبادل اطلاعات شناخته می شود. پل خدمات دولتی (GSB).
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: از ابتدای راه اندازی سامانه سماوا تا آذرماه سال جاری حدود 13 میلیون نفر از طریق این سامانه احراز هویت شده اند و 98 موسسه به سامانه سماوا متکی هستند.
در همین رابطه محمد خوانساری – معاون وزیر ارتباطات کارگروه تعاملی دولت الکترونیک کشور – به اشتراک گذاری اطلاعات، استعلام و خدمات الکترونیکی بین موسسات و بنگاه های اقتصادی را یکی از اهداف اصلی ستاد تهاتر ملی اطلاعات اعلام کرد. عملکرد این مرکز گفت: درگاه خدمات الکترونیک دولتی (GSB) که خدمات تحقیقی بین سازمانهای دولتی ارائه میکند، از ابتدای فعالیت خود در سال 1395 حدود 7 میلیارد تراکنش ثبت کرده است. این درگاه دارای 319 دستگاه مشتری و 73 دستگاه سرور است. که باعث تشکیل و تبادل درخواست های دولتی شد.
در بخشی دیگر از جلسه این کارگروه، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به تشریح عملکرد پورتال خدمات عمومی دولت الکترونیک (PGSB) پرداخت و گفت: وظیفه اصلی پورتال عمومی خدمات دولت الکترونیک این است که ارائه خدمات ارگان های دولتی و بخش خصوصی به یکدیگر. در این راستا از زمان شروع فعالیت PGSB در سال 1397 تا دی ماه 1401، بیش از 3 میلیارد و 604 میلیون تراکنش به ثبت رسیده است که به همراه تعداد کل تراکنش های ثبت شده در پورتال خدماتی دولت الکترونیک، تعداد بیشتری تراکنش ثبت شده است. بیش از 10.5 میلیون تراکنش ثبت شد. ثبت شده در فواصل زمانی مشخص شده خواهد رسید.
سازمان فناوری اطلاعات ایران بر اساس تعهدات مقرر در برنامه پنجم توسعه و آیین نامه اجرایی آن و همچنین بر اساس استانداردهای فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات، با ایجاد تهاتر ملی اطلاعات برای اشتراک گذاری خدمات الکترونیکی بین دستگاهی بر اساس شبکه ملی اطلاعات بستری را ایجاد کرد. نتیجه این اقدام، انجام تعاملات الکترونیکی بین دستگاهها (G2G) است که زیرساخت ارائه خدمات دولتی به مشاغل (C2G) و ارائه خدمات دولتی به شهروندان (B2G) را فراهم میکند.
از سوی دیگر، تا پایان مهرماه از میان دستگاه های متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات، به ترتیب وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از خدمات GSB استفاده می کردند. اکثر. همچنین در میان پرکاربردترین خدمات، بیشترین تراکنش مربوط به استعلام هویت سازمان آمار حیاتی، سرویس شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سرویس بررسی سرویس ایمن سازی و سرویس بررسی واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است. . در مجموع تعداد تراکنش های انجام شده طی هفت ماه گذشته به بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون تراکنش رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 80 درصد رشد داشته است.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
بستر تبادل داده ها، اطلاعات و خدمات بین دستگاه های اجرایی، زیرساخت جستجوی الکترونیکی اطلاعات بین دستگاه های اجرایی، امکان توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاه های اجرایی مستقل از هر گونه سامانه ماهیت داخلی و مکان فیزیکی واحدهای اجرایی دولت، امنیت و انتقال سریع اطلاعات بین سیستم های مختلف در چارچوب سازمان های دولتی از طریق سرویس دهی و تمرکز تبادل اطلاعات در قالب خدمات در بستری واحد که امکان توسعه در سطح ملی و حتی فراملی را فراهم می کند، یکی از مهمترین اهداف اتاق تهاتر ملی
به گزارش ICTNN، یکی از مهمترین اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در راستای اجرای دولت الکترونیک، تسویه وجوه ملی یا درگاه خدمات دولت است که برای اجرای تعهدات مقرر در برنامه پنجم و آیین نامه اجرایی آن مصوب شده است. و همچنین بر اساس ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک که توسط شورای عالی فناوری اطلاعات انجام شده است.
در بین دستگاه های خدمات رسان سازمان وضعیت کشور با بیش از 80 میلیون تراکنش (حدود 34 درصد تراکنش ها) طبق روال گذشته دستگاه های خدمات رسان را هدایت کرد و پس از آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت بهداشت، … درمان و آموزش پزشکی در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری