کارشناسان می گویند پس از حکم دادگاه عالی بریتانیا، ممکن است مدل کسب و کار در شرکت های اقتصاد گیگ تغییر کند. طبیعتاً فشار بر اوبر برای اصلاح قراردادهایش با رانندگانش در سایر کشورهای اروپایی و در ایالات متحده افزایش یافته است. در برخی از ایالت های آمریکا مانند کالیفرنیا، فشارها بیشتر است. در نیویورک نیز اتحادیه کارگران حمل و نقل اصرار دارد که شرکت هایی مانند Uber و Lift که بخشی از اقتصاد Gig Taxi هستند، رانندگان را به عنوان کارمندان خود بشناسند.
تلاش برای ایجاد اتحادیه شرکت های ایرانی در حوزه فناوری هنوز به اندازه شرکت های خارجی جدی نبوده است، اما در سال های اخیر زمزمه های انجمنی در حوزه تاکسی های اینترنتی به گوش می رسد.
سیاست گذاران می توانند قوانینی را برای تسهیل توسعه شرکت ها و افراد مختلف بخش خصوصی در جهتی روشن با حمایت قوانین مربوطه تصویب کنند.
تجربیات برای ایران
اما داستان اتحادیه استاتن آیلند در نیویورک متفاوت بود. دو سال پیش، یکی از کارمندان سابق آمازون به نام کریس اسمالز شروع به تلاش برای تشکیل اتحادیه کرد. اسمالز به عنوان یک کارگر ساده در انبار آمازون شروع به کار کرد و به مدت چهار سال در این شرکت کار کرد. در اوج شیوع ویروس کرونا که تجارت آمازون را متزلزل کرده بود، اسمالز دید که شرایط کاری کارمندان آمازون بسیار بد است و وقتی سر کار آمدند بیمار و مجروح شدند. او تصمیم به تشکیل اتحادیه گرفت اما اخراج شد و در فروردین ماه پس از رای گیری در بین کارکنان، اکثریت با تشکیل اتحادیه موافقت کردند.
اپل هیچ اتحادیه کارگری را در ایالات متحده به رسمیت نمی شناسد، اما چندین اتحادیه از جمله کارمندان خود در اروپا و یکی در ژاپن را پذیرفته است. اپل به دلیل شرایط کاری کارگرانش شناخته شده نیست و گزارش هایی مبنی بر نقض قوانین کار وجود دارد. به ویژه کارگران این شرکت در چین که طبق قرارداد با فاکسکان، آیفون تولید می کنند، در شرایط سختی به سر می برند.
اکنون که بسیاری از شرکت های دانش بنیان بستر گسترده ای را برای فعالیت مجازی ایجاد کرده اند، داشتن قوانین معتبر و حمایتی می تواند فعالیت این شرکت ها و کارکنان آن ها را تقویت کرده و افق های تجاری این شرکت ها را روشن کند.
اگرچه وکلا و اتحادیه ها از این تصمیم خرسند بودند، اما این اصلاحات تغییری در دستمزد رانندگان اوبر در بریتانیا ایجاد نکرد و دادگاه عالی حکم داد که برخی از فریلنسرها در Uber Itz غذا حمل می کردند. نتوانست. بنابراین هیچ تضمینی وجود نداشت که سایر شرکت های فعال در اقتصاد Gig از اوبر پیروی کنند.
در اول آوریل سال جاری (2022) آمازون شاهد موفقیت کارمندان خود در منطقه استیتن آیلند نیویورک بود. برای تشکیل اتحادیه، کارمندان باید به ایجاد اتحادیه رای دهند و آمازون تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این اتفاق انجام داده است. این شرکت به دنبال نفوذ در کارکنان و بدبین ساختن آنها نسبت به توانایی اتحادیه برای بهبود شرایط کاری است. با همین تلاش ها بود که در رای گیری سال گذشته در آلاباما، کارمندان شرکت به تشکیل اتحادیه در آن منطقه رای ندادند.
در حال حاضر که بسیاری از شرکت های دانش بنیان راه را برای گستره وسیعی از فعالیت های مجازی هموار کرده اند، داشتن قوانین معتبر و حمایتی می تواند فعالیت این شرکت ها و کارکنان آنها را تقویت کرده و افق فعالیت های تجاری آنها را روشن کند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
اوبر در حال حاضر در یک کشور تسلیم می شود
سیاست گذاران اقتصادی و تجاری در ایران در دو دهه اخیر بر توسعه شرکت های فناور تاکید زیادی داشته اند و در عمل تلاش مستمری برای تقویت این شرکت ها داشته اند. اکنون انواع شرکت های فناوری از تجارت الکترونیک و فناوری های مالی گرفته تا روترها و پیام رسان ها در تلاش هستند تا سهمی از بازار ایران را به خود اختصاص دهند.
یکی از شناخته شده ترین شرکت ها در زمینه اقتصاد گیگ، شرکت اشتراک گذاری اوبر است که رانندگان از طریق آن می توانند مسافران را پیدا کنند. در ایران نیز شرکت هایی مشابه اوبر ایجاد شده و از همان مدل اقتصاد گیگ استفاده می کنند.
تلاشها برای تشکیل اتحادیه شرکتهای فناوری به شرکتهایی که با اقتصاد Gig کار میکنند محدود نمیشود و زمزمههای اتحادیهسازی در شرکتهای فناوری که با مدلهای مختلف تجاری کار میکنند بالا گرفته است. یکی از بزرگترین این شرکت ها آمازون است که دومین کارفرمای بزرگ در ایالات متحده است.
تجربه کشورهای مختلف نشان میدهد که گسترش اقتصاد «گیگ» در جهان به مرحلهای رسیده است که اکنون نیازمند بسترهای قانونی قوی است تا میلیونها انسان مختلف و هزاران شرکت و مؤسسه مختلف فعال در فضای مجازی بتوانند تجارت را توسعه دهند. در این تخت با گام های محکم و رو به جلو حرکت کنید.
اگرچه حتی موفق ترین این شرکت ها بسیار شبیه به شرکت های خارجی رقیب هستند و بسیاری از آنها در غیاب برنامه های خارجی رقیب توانسته اند رشد خوبی داشته باشند، اما اکنون در نقطه ای هستیم که مدل های بومی آمازون و اوبر را می توان در بازار. منظره.
تحول در اقتصاد گیگ؟
مخالفت اپل و فیسبوک با اتحادیه ها
تشکیل اتحادیه کارمندان آمازون خبر خوبی برای کارمندان سایر شرکت های فناوری بود. به نظر می رسد از سال گذشته، بزرگترین شرکت های فناوری جهان به ناچار شاهد اتحادیه های خود بوده اند. در کمال تعجب در سال هایی که این شرکت ها اینقدر بزرگ شدند، اتحادیه نداشتند.
اوبر سرانجام برای اولین بار در اوایل سال 2021 اتحادیه کارمندان خود را به رسمیت شناخت. این شرکت اعلام کرد رانندگانی را که با آن قرارداد می بندند به عنوان “کارگر” دسته بندی می کند. با این طبقه بندی حداقل دستمزد و مرخصی را با حقوق و مستمری در اختیار آنها قرار می دهد. این خبر را دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر در اسفندماه ۱۳۹۰ در مقاله ای در روزنامه «ایونینگ استاندارد» اعلام کرد.
انتقال به سایر شرکت های فناوری
داستان فیس بوک در تلاش برای ایجاد اختلال در اتحادیه کارمندان ممکن است حتی عجیب تر باشد. کارکنان این شرکت مانند سایر شرکت های فناوری در تلاش برای تشکیل اتحادیه بودند و این تلاش در زمان شیوع ویروس کرونا دنبال شد. در همین روند بود که اتحادیه بین المللی کارگران صنایع غذایی و بازرگانی اعلام کرد که در شبکه داخلی فیس بوک که به ارتباط مجازی بین کارکنان این شرکت اختصاص دارد، مدیران فیس بوک با ایجاد نوعی سانسور کلیدواژه های مربوط به تاسیس اتحادیه را مسدود کردند. . به عنوان مثال کلمه ایجاد اتحادیه در چت های داخلی شرکت حذف کاملا حذف شده است.
در واقع، پلتفرمهایی که از اقتصاد Gig بهره میبرند و حوزههای خدماتی مختلفی را پوشش میدهند، ادعا میکنند که مشتریان را برای فریلنسرها مناسب میکنند و در مقابل، سهمی از درآمد آنها را میگیرند.
اوبر پنج سال را صرف مبارزه با رانندگان برای به رسمیت شناختن حقوق آنها تحت قوانین کار کرد. هنوز هم هست، اما به نظر می رسد در انگلیس عقب مانده است. این شرکت نگرانیهای مربوط به محدودیتهای اقتصاد GIG و تمایل رانندگان به مزایای اشتغال سنتی را نادیده گرفت.
اما مدت کوتاهی پس از راه اندازی شرکت ها، افرادی که به عنوان فریلنسر با پلتفرم ها کار می کردند به این نتیجه رسیدند که باید نوعی اتحاد جمعی تشکیل دهند و خواسته های خود را به استارت آپ ها منتقل کنند. نحوه انتقال این مطالبات جمعی در شرکت های عادی دنیا اتحادیه ها و اتحادیه های کارگری است. اما شرکت های گیگ اکونومی مانع از تشکیل اتحادیه های کارگری شدند.
آلفابت، اولین اتحادیه کارکنان آلفابت، شرکت مادر گوگل، در فوریه 2021 با 400 عضو تشکیل شد. در حال حاضر 800 کارمند آلفابت در این شرکت عضو هستند، در حالی که این شرکت 150000 کارمند دارد.
در همان شرکت اوبر، رانندگان تلاش می کردند اتحادیه تشکیل دهند، اما مدیران شرکت کارشکنی می کردند. در نهایت، اولین انجمن رانندگان Uber در ماه می 2021، نه در ایالات متحده، بلکه در بریتانیا، یکی از بزرگترین بازارهای این شرکت در خارج از ایالات متحده، تأسیس شد. بیش از 70000 عضو در سراسر بریتانیا دارد.
تلاشها برای تشکیل اتحادیه شرکتهای فناوری به شرکتهایی که با اقتصاد GIG کار میکنند محدود نمیشود و زمزمههای اتحادیهسازی در شرکتهای فناوری که با مدلهای تجاری مختلف کار میکنند، بلند شده است.وقتی افرادی که در یک شرکت کار می کنند می توانند آنها را متقاعد کنند که آنها را به عنوان کارمند بشناسند، قدم دوم این است که آنها را انجام دهند، یعنی اتحادیه های کارگری و اتحادیه های کارکنان آن شرکت ها را تشکیل دهند. دو ماه پس از اینکه گفته شد اوبر کارمندان خود را بر اساس قانون کار بریتانیا تحت پوشش قرار می دهد، بزرگترین اتحادیه این کشور با اوبر موافقت کرد که رانندگان این شرکت اولین اتحادیه خود را تشکیل دهند.
البته او و دیگر مدیران اوبر به راحتی با این موضوع کنار نیامدند. قبل از آن مقاله، رانندگان اوبر در بریتانیا به مدت پنج سال برای حقوق کارگران عادی تلاش می کردند. آنها به دیوان عالی کشور اعتراض کردند و دادگاه به نفع آنها رای داد و اعلام کرد که رانندگان باید به عنوان کارمند طبقه بندی شوند نه پیمانکاران مستقل. کارمندان تحت پوشش قانون کار انگلیس هستند، اما نه به همان روشی که به عنوان “کارمند” نامیده می شود.
ظهور «اقتصاد گیگ» یکی از شاخصه های عصر جدید است، عصری که در آن شرکت های فناوری پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از محرک های اقتصاد جهانی هستند. در این اقتصاد، کارکنانی با مهارت های متفاوت در قرارداد با شرکت ها در نقش پیمانکاران فردی ظاهر می شوند تا به مشتریان شرکت خدمات ارائه دهند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری