طبق آخرین اظهارات مسئولان، پنجره واحد دولت هوشمند (my.gov.ir) که اکثر دستگاههای دولتی را گرد هم میآورد، با حداقل یک بار استفاده بیش از 52.7 میلیون کاربر دارد.
به گزارش ICTNN، دولت هوشمند استفاده از فناوری و نوآوری برای تسهیل و حمایت از تصمیم گیری و برنامه ریزی پیشرفته در نهادهای دولتی است. مفهومی که ارتباط نزدیکی با حکمرانی هوشمند و دولت الکترونیک دارد. از این رو پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یکی از اقداماتی است که طی سالیان گذشته برای تسهیل فعالیت شهروندان و رفع نیاز به مبادلات کاغذی مورد توجه قرار گرفته است.
برای آشنایی بیشتر با این پنجره باید گفت که خدمات دولتی را در زمان آماده سازی و بهره برداری به صورت یکپارچه، سریع و ساده در اختیار عموم مردم قرار می دهد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه های اجرایی به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت شامل اولویت ها، اصول راهنما و ضوابط سازمانی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور در سال های اخیر تهیه و ارائه شده است. به شورای اجرایی فناوری اطلاعات برای تصویب نهایی طبق قانون.
چندین مزیت برای پنجره خدمات ملی هوشمند دولت از جمله امکان ایجاد شهرهای هوشمند، افزایش کیفیت زندگی شهروندان، ارائه خدمات آنلاین در هر زمان و مکان و همچنین دسترسی آزاد به اطلاعات و بهبود تعاملات ذکر شد، اما کارشناسان و مسئولان مهم ترین فایده را مبارزه با فساد می دانند، زیرا زمانی که تمام امور نهادها، سازمان ها و وزارتخانه ها به دولت الکترونیک پیوند خورده و در دسترس مردم قرار گیرد، از فساد جلوگیری می شود و یکی از این موارد است. اشکال عدالت
علاوه بر این، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای کاربران کم بینا نیز مناسب سازی شد، این سامانه با رعایت استانداردهای دسترسی، امکان استفاده آسان و مستقل از خدمات را برای این گروه کاربری فراهم کرد.
از جمله سامانه هایی که بیشترین استفاده کاربران از پنجره ملی خدمات هوشمند دولت را دارند، به ترتیب ویترین وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ، فروشگاه یکپارچه وزارت راه و شهرسازی، فروشگاه یک طرفه سازمان تامین اجتماعی، پورتال ملی تاییدیه های وزارت اقتصاد و دارایی و سامانه پشتیبانی وزارت تعاون، کار و حمایت اجتماعی.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده در پایان دولت سیزدهم وزارت دادگستری و دستگاه های اداری و خدمات عمومی، استانداردها، برنامه ها و بودجه ها، انرژی اتمی و کمیته امداد، 100 درصد خدمات آنها به صورت الکترونیکی و بیش از 30 مورد ارائه می شود. % هوشمندانه در پلتفرم فروشگاهی یکجا.
همچنین در همین مدت، وزارت نیرو با راهاندازی فروشگاه تکنظامی، بیش از ۹۷ درصد خدمات خود از قبیل پرداخت قبوض، دریافت آب و برق و … را از طریق my.gov.ir وزارت نیرو ارائه کرد. ارتباطات ، وزارت نفت و سازمان حفاظت از نفت. بنابراین محیط زیست نزدیک به 95 درصد از خدمات خود را ارائه می دهد.
در همین راستا، محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، اخیراً در گزارشی از آخرین وضعیت پنجره خدمات ملی هوشمند دولت خبر داد: فروشگاه تک مرحله ای دولت هوشمند، شامل اکثر دستگاه های دولتی، بالغ بر 52.7 میلیون کاربر دارد. با حداقل یک بار استفاده
به طور خلاصه، دولت الکترونیک به دنبال استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات و دیجیتالیسازی برای ارائه خدمات به شهروندان و حذف مبادلات کاغذی از فرآیندهای ارائه خدمات است، در حالی که دولت هوشمند در سطح بالاتر به دنبال طراحی یک معماری یکپارچه برای ارائه خدمات به صورت کلی است. به طوری که کلیه ارجاعات حضوری، مداخلات انسانی و ارائه اسناد و مدارک بین دستگاه ها و بین کاربر و دستگاه سرویس دهنده حذف شود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات