به گزارش روز شنبه ICTNN، «محمد خوانساری» رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت و گو با خبرنگار ICTNN اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال جاری و افزایش ظرفیت زیرساختی، تعداد تراکنش ها بیش از بیش از پیش خواهد رفت. 50 درصد.”
وی ادامه داد: مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) دارای دو ایستگاه اتوبوس برای تبادل اطلاعات است که اولین اتوبوسی که در سال 1395 به بهره برداری رسید اتوبوس دوم (GSB) نام دارد که پاسخگویی به استعلام های بین دستگاهی را بر عهده دارد.
قائم مقام وزیر ارتباطات توضیح داد: «نقطهدگاریتها را میتوانیم تعیین کنیم».
خوانساری با بیان اینکه با توجه به وظایف حاکمیتی و اسناد بالادستی، مدل کسب و کار سازمان در سال های اخیر تغییر کرده است، ادامه داد: بخشی از خدمات درآمدزای سازمان به سایر بخش ها منتقل شده و سرمایه گذاری های جدید بر اساس روال منطقی انجام شده است. در طول چندین سال کاملا عملیاتی است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه بخشی از این سرمایه گذاری ها در سال جاری تکمیل می شود، تصریح کرد: بر اساس بند «ه» ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه، تمامی دستگاه های اجرایی کشور موظف به تبادل اطلاعات هستند. ارائه پاسخ الکترونیکی به استعلامات مورد نیاز سایر دستگاه های اجرایی به صورت رایگان با توجه به شرح وظایف آنها در چارچوب قوانین موضوعی و موضوعی.
وی ادامه داد: تاکنون هیچ درآمدی برای این نوع خدمات دولتی که از سوی سازمان پرداخت شده است مطالبه نشده است. در حالی که مانند سایر نهادها مانند وزارت نیرو یا شرکت مخابرات که خدمات برق، آب و تلفن خود را از دستگاه های دولتی دریافت می کنند؛ اگر برای خدمات خود هزینه دریافت کند، درآمد آن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
دکتر خوانساری تصریح کرد: سازمان فناوری اطلاعات ایران در تلاش است تا در سال جاری امور اجرایی را ساماندهی و گسترش دهد و بر اساس مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از طریق اپراتورهای بخش خصوصی، خدمات تراکنش های مرکز ملی تبادل اطلاعات به متقاضیان غیر دولتی بسط دادن.
وی افزود: این اپراتورها سال گذشته انتخاب شدند و مراحل اجرایی و عملیاتی کار آنها برای ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان و سایر موسسات و شرکت های نیازمند به این خدمات در سال جاری آغاز می شود.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به دیگر برنامه های سازمان در سال جاری گفت: معوقات تعدادی از مشتریان سازمان در حال پیگیری است که در صورت رفع آنها می توان به بسیاری از برنامه های در دست اجرا تسریع کرد. “