به گزارش خبرنگار اقتصادی ICTNN، زودتر سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: شکایت برخی کاربران از حجم واقعی بسته های اینترنتی و انقضای زودهنگام آنها در کارگروهی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در حال بررسی است و نتیجه به اطلاع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات می رسد. عمومی
البته شکایت از این موضوع به امروز باز نمی گردد و از آنجایی که استفاده از فیلترشکن ها در فضای مجازی جان گرفت و حجم استفاده از اینترنت را چند برابر کرد، این گلایه مطرح می شود. علاوه بر این موضوع، به روز رسانی اپلیکیشن های متعدد در گوشی های همراه نیز می تواند منجر به استفاده از حجم بیشتر اینترنت شود که منجر به شکایت و سوال کاربران می شود.
در همین زمینه سید محمد امامی سرپرست معاونت امور پست، ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ICTNN اظهار داشت: بر اساس دستور وزیر ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام به برگزاری جلسه فنی کرد. تیم در مقر و مناطق خود. تا با کمک افراد فنی در حوزه نظارت و با تمرکز بر حفظ حقوق مصرف کننده، این مورد را مجدد بررسی کند.
وی افزود: طبق روال قبلی در اداره نظارت، این موارد رصد و پیگیری شد و به هر گونه شکایت در این زمینه پاسخگو خواهیم بود. اما با توجه به تاکید وزیر ارتباطات و مواردی که به وی ابلاغ شد، موضوع میزان استفاده از اینترنت کاربران با اولویت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است تا به این نتیجه برسیم که این استفاده واقعی است یا خیر. ?
معاون امور پست، ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات اعلام کرد: این بررسی در حوزه اینترنت ثابت و همراه در حال انجام است و نتایج بررسی ها تاکنون حاکی از تخلف اپراتورها نیست. این موضوع اگر در هر مرحله از رسیدگی به این نتیجه رسیدیم که تخلفی صورت گرفته است، قطعا با آن برخورد می کنیم و با توجه به موارد مندرج در پروانه فعالیت بهره برداران، اخطار و جریمه در نظر می گیریم.
امامی در مورد اینکه چرا تجربه کاربران در برخی موارد نشان می دهد که اینترنت آنها زودتر تمام می شود، این امکان وجود دارد که نرم افزاری به صورت دستی یا خودکار در تلفن همراه به روز شود که کاربر از آن اطلاعی نداشته باشد یا شرایطی پیش آید که کاربر یک نرم افزار پرمصرف روشن شود. همه این موارد منجر به افزایش مصرف اینترنت حتی زمانی که صفحه نمایش موبایل خاموش است، می شود.
وی ادامه داد: تعرفه ترافیک داخلی و بین المللی با یکدیگر متفاوت است. در استفاده از اپلیکیشن های بومی این اختلاف به یک سوم و یک ثانیه می رسد و اگر شخصی از ابزارهای دیگری که تعرفه اینترنت آنها به هر دلیلی بالاتر است استفاده کند، تمام حجم او بین المللی محسوب می شود. عوامل مختلفی می تواند بر تجربه کاربر تأثیر بگذارد. حساسیت وزیر ارتباطات روی این موضوع بررسی میزان واقعی مصرف اینترنت است.
این مسئول خاطرنشان کرد: در گذشته به اپراتورها ابلاغ کرده ایم که شاخص هایی را در واحد فنی خود برای ارزیابی میزان مصرف کاربران تدوین کنند. بررسی وضعیت مصرف اینترنت در پلتفرم هر یک از اپراتورها از طریق اپلیکیشن و وبسایتی که دارند امکان پذیر است و کاربران می توانند با مراجعه به آن اپلیکیشن ها میزان مصرف خود را مدیریت کنند و ببینند از حجمی که خریداری کرده اند چقدر استفاده شده است. تجهیزات داخل شبکه اپراتورها حجم بسته ها را به صورت فنی و با استانداردی مشخص محاسبه می کند.
معاون امور پست، ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات تاکید کرد: پیشخوان هایی که حجم بسته ها را در اپراتورها محاسبه می کنند دارای استاندارد مورد تایید فروشندگان معروف دنیا (تامین کننده) هستند و قابل دستکاری نیستند. وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز تاکید دارند که کاربران هر بسته ای را که خریداری کرده اند دریافت کنند و مصرف آنها واقعی باشد.
وی در پایان گفت: کاربران هرگونه شکایتی که در زمینه ارتباط دارند ابتدا با اپراتور و سپس از طریق سامانه 195 مطرح و پیگیری کنند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات