بر اساس آخرین اظهارات مسئولان، نگرانی رفع فیلتر و پیام رسان های داخلی وجود داشت که در صورت رفع محدودیت ها متضرر خواهند شد، اما باید گفت دولت و وزارت ارتباطات حمایت را در دستور کار خود دارند. پیام رسان های داخلی با رفع فیلتر پلتفرم های خارجی. کاربران پیام رسان های داخلی رخ ندادند.
به گزارش ICTNN، هفته دوم آذرماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام ارائه ۷۷ درصد خدمات بر اساس پنجره ملی خدمات هوشمند دولت آغاز شد.
اولین نشست کارشناسان مدیریت و نظارت بر استقرار دولت هوشمند با حضور احسان کیان خواه – دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات – رضا باقری عسل – رئیس مرکز تحول دیجیتال و برنامه فناوری اطلاعات و … برگزار شد. نمایندگانی از نهادهای مختلف مدیرکل توسعه و نظارت بر کیفیت خدمات دولت هوشمند سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: تاکنون 137 دستگاه در پنجره خدمات ملی هوشمند دولت متصل شده است. پیشخوان و بیش از 77 درصد خدمات دولتی از طریق این پیشخوان ارائه می شود. همچنین 14 درصد از خدمات دستگاه های اجرایی هوشمندسازی شده است.
وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی به منظور هوشمند و عملی شدن دولت الکترونیک موظف شده اند هر ساله 20 درصد خدمات خود را به صورت آنلاین و ایمن ارائه کنند و تا پایان برنامه هفتم توسعه به طور کامل هوشمند باشند.
این هفته چهارمین گزارش از کیفیت اینترنت در ایران منتشر شد. نیما قاضی رئیس انجمن تجارت الکترونیک در این خصوص گفت: به نظر می رسد دولت با آنچه اعلام کرده موافق است و به دنبال ارتقای کیفیت اینترنت در کشور است که مایه دلگرمی است. وی افزود: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اینترنت بستر اصلی فعالیت ماست و کیفیت خوبی ندارد و وظیفه خود می دانیم که این موضوع را پیگیری کنیم.
در ادامه حمیدرضا احمدی، نایب رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک، درباره فیلترشکن ها توضیح داد: منبع برخی فیلترشکن ها خارجی است و بخشی دیگر شامل فیلترشکن های پولی است و ممکن است این موضوع منجر به انتشار شود اطلاعات از طریق آن؛ فیلترهای رایگان نیز می توانند IP های ما را آلوده کنند. اخیرا موضوعاتی مانند مافیای فیلترشکن مطرح شده است که باید گفت طبق بررسی های انجام شده مهمترین و بهترین راه مقابله با آن رفع فیلترینگ است. زیرا یک قسمت فیلترشکن دارای منبع خارجی و قسمت دیگر شامل فیلترشکن های پولی است و می تواند منجر به انتشار اطلاعات از طریق آن شود.
کاهش شکایات شرکت مخابرات ایران در سامانه 195
باید گفت؛ طی هفته گذشته خبری از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده است. معاون اداره کل تنظیم مقررات حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: بر اساس گزارش مقایسه ای سامانه ثبت و پاسخگویی 195 شکایت در 9 ماهه امسال نسبت به 9 ماهه سال 1402، سهم 72.53 درصدی از کل شکایات را به خود اختصاص داده است. ثبت شده توسط شرکت مخابرات ایران 46.85 درصد بوده است. مهدی قلیچ خانی با اشاره به کاهش 18 درصدی شکایات از این شرکت افزود: طی 9 ماهه سال 1402، 83 هزار و 352 شکایت در سامانه 195 شرکت مخابرات ایران به ثبت رسیده که این رقم در سال 96 به 68 هزار و 481 مورد افزایش می یابد. سیستم 9 ماه امسال شکایات دریافت شده و میانگین زمان پاسخگویی به این شکایات از 9 روز پارسال به تقریبا 7 روز در سال جاری افزایش یافته است.
در ادامه این سازمان تاکید کرد که تامین یک شبکه ارتباطی پایدار یکی از اولویت ها در شرایط بحرانی است.
دبیر کمیته مدیریت بحران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه گفت: تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای استفاده حداکثری از قوانین و مقررات به منظور برنامه ریزی برای ایجاد زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات پایدار است. . ارتباطات، صوتی و تصویری، بی سیم (رادیو، تلفن و ماهواره) و بسیم در کشور و در مواقع اضطراری.
وی تاکید کرد: بر این اساس تدوین تفاهم نامه بین وزارت ارتباطات و سازمان مدیریت بحران، نوسازی ایستگاه ها و دکل های مخابراتی، استقرار بالون های متصل مخابراتی، تست عملیاتی پایداری شبکه های ارتباطی، ارزیابی است. وضعیت فعلی باتری های پشتیبان ادامه نوسازی ساختمان ها در حوزه ارتباطی، ایجاد هماهنگی بین تیم های مختلف عملیاتی و نظارت بر اجرای پیامک های انبوه در مواقع اضطراری از جمله اقدامات پیگیری شده در کمیته مدیریت بحران وزارت ارتباطات است.
با نزدیک شدن به پایان هفته اعلام شد که امکان شکایت در خصوص تماس صوتی با ارزش افزوده تبلیغاتی وجود دارد.
سید محمد امامی – سرپرست معاونت امور پستی، ارتباطات و فناوری اطلاعات رگولاتوری – گفت: بر اساس مصوبه 3-357 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارائه سرویس محتوایی تماس صوتی با ارزش افزوده تبلیغاتی و ارتباطی ممنوع است. دارندگان مجوز فناوری اطلاعات ملزم به اجتناب از چنین دسترسی هستند. مطابق با اجرای این مصوبه امکان ثبت شکایات در خصوص این تماس ها فراهم شده است و مشترکین خدمات ارتباطی می توانند در صورت دریافت پیام های مزاحم و ناخواسته شکایات خود را در سامانه 195 به نشانی https://195.cra.ir ثبت کنند. تماس های صوتی با ارزش افزوده را تبلیغ کنید.
آیا وزارت ارتباطات با اینترنت کلاس مخالف است؟
علاوه بر موارد ذکر شده، حسین سیمای صراف – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری – مدتی پیش در گفتگو با یک رسانه از رایزنی برای رفع انسداد یوتیوب برای معلمان و دانشجویان مقاطع عالی خبر داد. او گفت استفاده از یوتیوب در درجه اول آموزشی است. ما یک گزارش کاملاً استدلال شده و مفصل در مورد سهم YouTube در تحقیق، تحقیق و آموزش تهیه کردیم و آن را به کمیته مسئول تعیین پرونده های جنایی ارسال کردیم.
وی تاکید کرد که پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم موفق باشد. خوشبختانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه پیش قدم است و از ما حمایت می کند و مطمئن هستیم که این اتفاق خواهد افتاد.
این اظهارات در حالی منتشر شد که علیرضا عبداللهی نژاد – مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – تاکید کرد که این توافق بین وزارت علوم و دادستانی بر اساس آیین نامه کارگروه تعیین مصادیق است. و اینکه مرتبط است این مورد مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست.
وی اعلام کرد: این دسترسی برای محافل دانشگاهی و مراکز پژوهشی محفوظ است. احتمالا جناب آقای دکتر سیمای صراف وزیر محترم علوم با ذکر نام وزارت ارتباطات از رایگان شدن اینترنت در دانشگاه ها صحبت می کنند. نظر وزارت ارتباطات قبلا به صراحت توسط دکتر هاشمی وزیر ارتباطات بیان شده است.
سند سازماندهی ارزهای دیجیتال تایید شده است
باید گفت؛ اخیرا سند ساماندهی ارزهای رمزپایه در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی تصویب و ابلاغ شده است.
بر اساس این سند، مراجع نظارتی حوزههای مختلف داراییهای رمزنگاری شده مشخص شدهاند و برای تسهیل فعالیتهای بخش خصوصی و همچنین نظارت دقیقتر بر فعالیتها، حوزههای فعالیت به یک یا چند رگولاتور واگذار شده است. از جمله مرکزی. بانک، وزارت صنعت، معدن، تجارت، شورای تامین مالی کشور، سازمان بورس واگذار شد. این مصوبه قوانین فعالیت نظارتی، قوانین کلی فعالیت در حوزه ارزهای رمزنگاری شده، سیاست ها و اهداف این حوزه را مشخص می کند و گامی مهم در جهت استفاده از فناوری های بلاک چین و عملاً پس از سال ها استفاده از این فناوری ها به شمار می رود. تنظیم و سازماندهی خواهد شد
با نزدیک شدن به پایان هفته، محمد محسن صدر – رئیس سازمان فناوری اطلاعات – در افتتاحیه شرکت فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد که دولت و وزارت ارتباطات حمایت از پیام رسان های ملی را در دستور کار خود قرار داده اند. با رفع فیلتر پلتفرم های خارجی، از دست دادن کاربران در پیام رسان های داخلی مشاهده نشد.
به گفته وی، زمانی که موضوع کوچکی مانند فیلترینگ به یک ویژگی ملی تبدیل می شود، باید پاسخگو باشیم، این باعث می شود که ما مسائل دیگر را توسعه ندهیم. در بحث رفع فیلتر در حوزه پیام رسان های داخلی نگرانی وجود داشته است که در صورت رفع محدودیت ها چه کسانی متضرر می شوند، اما باید گفت که دولت و وزارت ارتباطات حمایت از پیام رسان های داخلی را در دستور کار خود دارند. پیام رسان ها؛ بنابراین توجه به این نکته ضروری است که با حذف فیلتر از پلتفرم های خارجی، شاهد افت کاربران در پیام رسانی داخلی نبوده ایم.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات