باقری اصل با بیان اینکه اعتبارات دولت الکترونیک باید مدیریت یکپارچه داشته باشد و در یک جا تخصیص یابد، افزود: در این صورت شاهد کاهش موازی کاری دستگاه ها خواهیم بود و دستگاه ها در بستر یکپارچه برای دولت الکترونیک هزینه می کنند. . دبیرخانه شورا همچنین در طراحی داده ها و اطلاعات ملی (پایداری) با مجلس همکاری می کند که یکی از موارد این طرح به جرم انگاری عدم تبادل داده اختصاص دارد و در صورت تصویب مجلس، عدم موفقیت دستگاه های ارائه داده برای خدمات الکترونیکی جرم تلقی می شود. این طرح در حال حاضر در مرحله تصویب در مجلس است.
وی ادامه داد: بهبود دولت الکترونیک زمانی اتفاق می افتد که داده ها (اطلاعات) تنها یک بار از شهروندان دریافت و در یک مکان جمع آوری شود و نیازی به دریافت مداوم اطلاعات یا کپی مدارک هویتی افراد نباشد. در حال حاضر زیرساختهای فنی یکپارچهسازی خدمات دولت الکترونیک کامل است، اما دستگاهها به دلیل تضاد منافع، امضاهای طلایی و ساختار سنتی خدمات را به صورت الکترونیکی و شفاف ارائه نمیکنند. به عنوان مثال، در حال حاضر 10 میلیون کارت ملی هوشمند هنوز توسط وضعیت مدنی ارائه نشده است …، بنابراین سایر خدمات ثبت احوال نمی توانند یکپارچه شوند.
دبیر هیات اجرایی فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه چرا ارائه خدمات دولت الکترونیک از سوی هیات اجرایی فناوری اطلاعات الزامی نیست، گفت: دولت الکترونیک در حال حاضر ضمانت اجرایی ندارد. اکنون برخی مدیران مانع تحقق دولت الکترونیک شده اند. گزارش های بازرسی خوبی را در اختیار نهادهای نظارتی قرار داده ایم، اما این گزارش ها قانونی است و به دلیل عدم ضمانت اجرایی و نداشتن گزارش کیفری نمی توانیم به دستگاه ها رسیدگی کنیم.
ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
به گزارش ICTNN، رضا باقری اصل در جلسه ارزیابی دوره هشتم دولت الکترونیک که امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون ۴۰ درصد از مسیر دولت الکترونیک تکمیل شده است، گفت: ارزیابی از 163 دستگاه نشان میدهد که مردم احساس میکنند به طور کامل در دریافت خدمات الکترونیکی مشارکت دارند، اما 60 درصد خدمات همچنان در پیچ و خم منافع رقابتی و شیوههای اداری سنتی گیر کردهاند و در واقع فناوری پشت سازمانها گیر کرده است.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات ادامه داد: در عین حال 2238 دستگاه در توسعه دولت الکترونیک بین 50 تا 90 درصد پیشرفت داشته اند، 3309 سرویس از صفر تا 50 درصد در خدمات الکترونیک و 260 دستگاه موفق بوده اند. دستگاه ها تاکنون هیچ موفقیتی در خدمات الکترونیکی نداشته اند. علاوه بر این، هیچ خدمات دولتی 100% الکترونیکی نیست. اما از 20 دستگاه برتر اجرایی، عملکرد 12 دستگاه بهینه نیست. به عنوان مثال وزارتخانه های دادگستری، علوم، امور خارجه، آموزش و پرورش، نیرو و جهاد کشاورزی با امتیاز زیر 100 از 100 در میان دستگاه های برتر قرار دارند.
وی با بیان اینکه 161 خدمت تاکنون بیش از 90 درصد امتیاز را برای الکترونیکی شدن کسب کرده اند، گفت: در ارزیابی هشتمین دوره دولت الکترونیک، 5 هزار و 989 خدمت وجود داشت که توانستند امتیاز 40 درصدی را کسب کنند اما این با سختتر شدن روند بهبود شاخصها نسبت به دورههای قبل کاهش یافت و تعداد 105 دستگاه در دوره پنجم به 163 دستگاه در دور هشتم رسید.
10 دستگاه برتر در حوزه دولت الکترونیک
باقری اسلو با اشاره به ۱۰ دستگاه برتر در حوزه دولت الکترونیک گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی. ، سازمان حج و زیارت، شهید بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان ملی استاندارد، ستاد وزارت اقتصاد و دارایی و پژوهشکده ارتباطات در رتبه های یک تا دهم قرار دارند. در مقابل، وزارت دادگستری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت از جمله سازمان های تحت توسعه الکترونیک هستند.
به گفته دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، تنها ۱۶۱ دستگاه از ۵۹۸۹ دستگاه دولتی بیش از ۹۰ درصد الکترونیک هستند و مردم را کاملا الکترونیکی میکنند و این تعداد ممکن است وارد دوره هوشمندسازی شود.