رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: شرط تحقق شعار تحول دیجیتال در حوزه بیمه و بانک با رویکرد هوش مصنوعی این است که کاربران بتوانند خدمات خود را در هر زمان و مکان دریافت کنند که این امر نیز نیازمند یک ارتباط قدرتمند است. زیر ساخت.
به گزارش ICTNN، امیر لاجوردی در دومین همایش تحول دیجیتال، بانکداری و بیمه با رویکرد هوش مصنوعی، با بیان اینکه تحول دیجیتال در حوزه بیمه و بانکداری با هدف جذب و حفظ مشتری و یا ایجاد رقابت و سفارشی سازی برای همه مشتری الزاماتی دارد وی افزود: ما میتوانیم این الزامات را در سه بخش حاکمیت، فناوری و زیرساخت دستهبندی کنیم. علاوه بر این، حوزه زیرساخت را می توان به اپراتورهای ارتباطات، هوش مصنوعی، مدیریت و تجزیه و تحلیل تقسیم کرد.
وی با اشاره به زیرساخت های ارتباطی تصریح کرد: با ظهور نسل چهارم ارتباطات در کشور در سال 1393، انقلاب پلت فرمی رخ داده و هم اکنون 80 درصد جمعیت شهری کشورمان تحت پوشش نسل چهارم قرار دارند. اما در حوزه نسل پنجم برای پاسخگویی به نیازهایی مانند توسعه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاک چین باید دو اقدام توسعه نسل پنجم و توسعه فیبر نوری انجام دهیم. زیر ساخت.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: در نسل پنجم بسیاری از فناوری ها به دلیل زمان بسیار کوتاه قابل اجرا خواهند بود. به عنوان مثال، اندازهگیریهای زنده که میتواند در کاربرد هوش مصنوعی در بخش بیمه و بانکی یا افزایش پوشش تعداد کاربران در یک کیلومتر مربع استفاده شود. اگر با نسل چهارم 4000 نفر بیش از یک کیلومتر را طی کنند، با فناوری نسل پنجم این تعداد به حدود یک میلیون می رسد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به طرح فیبر نوری در منازل و مشاغل گفت: طرح فیبر نوری در کشورهایی با مساحت مشابه یا کمتر با ایران اجرا شده است. به عنوان مثال در اسپانیا که یک سوم ایران است، این پروژه در مدت 10 سال اجرا شد، اما در عرض سه سال، دسترسی فیبر نوری را برای 20 میلیون شهرنشین کشور فراهم خواهیم کرد. در برنامه هفتم هم دیدیم که این 20 میلیون پوشش باید به 20 میلیون کانکشن تبدیل شود. این اتفاق نیز نمونه خوبی از هماهنگی در حوزه قانونگذاری است و می تواند در حوزه های دیگر الگوبرداری شود.
نیروی کار و ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی
لاجوردی با اشاره به حوزه فناوری گفت: در حوزه فناوری نیز نیازمندی هایی مانند نیروی انسانی و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد. در حوزه منابع انسانی شایان ذکر است که یکی از بیکارترین رشته های مهندسی در کشور را در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات داریم و در عین حال بیشترین شرکت های بیکار بیشتر دانش بنیان هستند. مهاجر بیشتر و بزرگترین انتخاب رتبه های برتر در رشته های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات. این نشان می دهد که یک فرد توانمند در این زمینه ها می تواند به نتایج خوبی در صنعت و بازار دست یابد و این امر شایسته توجه بیشتر است.
وی با بیان اینکه در حوزه ابزارهایی مانند هوش مصنوعی هم چالش داریم و هم مزیت، افزود: در مقاله ای در مورد برداشت بازار از استفاده از هوش مصنوعی در بخش بانکداری نوشته شده است که 43 درصد از کاربران از اطلاعات استفاده می کنند. فناوری برای افتتاح حساب آنلاین و آفلاین از ادامه این مسیر خودداری می کنند و این موضوع باید بررسی شود. مفهوم بار شناختی برای کاربر هنگام استفاده از این فناوری ها باید در بخش بیمه و بانک بررسی شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه استفاده از هوش مصنوعی نیز موضوع داده کاوی است، افزود: اگرچه در کشور قانون «پایداری» داریم، اما حفظ حریم خصوصی در استفاده از داده ها یکی از چالش های ماست که باید مورد توجه قرار گیرد. بیایید این منطقه را برنامه ریزی کنیم. این مشکل به ویژه در پلتفرم های ایرانی قابل مشاهده است. آنها به جای حفظ حریم خصوصی، بر قوانین و مقررات تمرکز می کنند.
لاجوردی ادامه می دهد: بنابراین اگر بخواهیم از هوش مصنوعی و دسترسی به داده ها و کلان داده ها در حوزه بیمه و بانک استفاده کنیم، باید در حوزه حریم خصوصی کاربران برنامه ریزی کرد. در همین راستا وزارت ارتباطات و دولت سیزدهم پیشنهادی برای کره تهیه کرده اند که به زودی به مجلس ارائه می شود. علاوه بر این، مقررات مربوط به ایمنی استفاده از این فناوری ها در کشور ما باید بازنگری شود.
حمایت دولت از تحول دیجیتال در بخش بیمه و بانکداری
وی با بیان اینکه بخشی دیگر از الزامات در حوزه هوش مصنوعی و ایجاد تحول دیجیتال در حوزه بیمه و بانک، حمایت دولت است، افزود: می توانیم از ظرفیت مجلس، کارگروه اقتصاد دیجیتال که اختیارات آن را در اختیار دارد، استفاده کنیم. اعضای 127 و 138 دولت و بانک مرکزی که یکی از اعضای آن است. ما باید از این کارگروه برای تنظیم استفاده از ابزارهای تحول دیجیتال در بخش بیمه و بانک استفاده کنیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به استفاده از رگولاتورهای موجود و مقررات فرابخشی، گفت: در سازمان تنظیم مقررات، یکی از الزامات ما برای گذار به نسل پنجم مقررات، مقررات فرابخشی است که در دنیا وجود دارد. اتحادیه مخابرات تاکید کرده است. در شش ماه گذشته مقررات فرابخشی را با همکاری بانک مرکزی و وزارت ارشاد راه اندازی کردیم که اولین تجربه ماست و ممکن است با مشکلاتی مواجه شود اما امیدواریم تجربه خوبی برای ما به همراه داشته باشد.
وی تاکید کرد: در وزارت ارتباطات در هر مکان و زمان آماده ارائه این خدمت هستیم. لازمه تحقق شعار تحول دیجیتال در حوزه بیمه و بانک با رویکرد هوش مصنوعی این است که کاربران بتوانند خدمات خود را در هر مکان و زمان دریافت کنند که این امر نیز نیازمند زیرساخت ارتباطی قدرتمند است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: به این ترتیب تا پایان امسال بیش از 99 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه 4G، هشت میلیون خانوار شهری تحت پوشش فیبر نوری و 10 خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار خواهند گرفت. درصد از جمعیت شهری تا پایان سال آینده از پوشش 5G برخوردار خواهند شد تا زیرساخت های لازم برای استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را فراهم کنند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات