به گزارش ICTNN، از مرکز ملی فضای مجازی، «علی فتاحی» معاون پژوهشکده شورای نگهبان با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر حاکمیت قانون در فضای مجازی در 4 بخش، تبیین رابطه حقوق و فضای مجازی، چالش های حاکمیت در حوزه فضای مجازی، تجربه کشورهای مختلف در زمینه تنظیم مقررات در فضای مجازی و همچنین ظرفیت های موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است و گفت: دانش حقوق در حوزه اجتماعی نظام وظیفه دارد رفتار اجتماعی انسان را چارچوب بندی کند و انسانی که می خواهد وارد زندگی اجتماعی شود باید الزامات، قوانین و مقرراتی برای رفتار اجتماعی در زمینه های مختلف داشته باشد که با توجه به تحولات جهانی و پیدایش فضای مجازی در سال های گذشته در انسان زندگی انسان با محیط جدیدی مواجه شد که این پدیده دارای بعد اجتماعی جدیدی از زندگی انسان است و با توجه به الزامات خاص خود نیازمند طراحی روابط، قوانین و چارچوب های جدیدی است.
وی افزود: رابطه حقوق و فضای مجازی این است که حقوق به عنوان دانش بشری وظیفه قاب بندی این فضا را بر عهده دارد و این چارچوب ها تنها مربوط به رفتار اجتماعی است چرا که قانون وارد زندگی شخصی افراد نخواهد شد. این حقوقدان با اشاره به اینکه فضای مجازی به فضای واقعی زندگی مردم تبدیل شده است، تاکید کرد: همانطور که در فضای واقعی قوانین داریم، در فضای مجازی نیز نیازمند قانون هستیم و به همین دلیل است. اصولا کشورهای مختلف با رویکردهای متفاوتی وارد این عرصه شدند که به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند.
در زمینه مقررات دو مدل عمده در دنیا وجود دارد
قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان تصریح کرد: در این زمینه دو مدل وجود دارد، یکی مقررات پیشینی و سختگیرانه که در آن نظارت پسینی وجود دارد و دولت بر آن نظارت مستمر دارد و مدل دیگر مقررات مشارکتی، و دولت الزامات قبلی را تحمیل می کند. عملی نمی شود و دست اندرکاران این عرصه می دانند در این روند چگونه عمل کنند. به عنوان مثال در دنیای واقعی برای هر فرد ناظری وجود ندارد و در صورت وقوع جرم، فرد با مجازات و نحوه برخورد با آن آشنا است و جرمی که برای این فرآیند تعیین می شود، رفتار پیشگیرانه ایجاد می کند. این مدل تحت عنوان بنادر امن در نظام حقوقی آمریکا اعمال شد و سپس در سیستم های دیگر مانند کشورهای اروپایی اعمال شد که بر این اساس مسئولیت رفتار در فضای مجازی بر عهده بسترهای فضای مجازی است، اما موظف هستند. در چارچوب قواعد و مقررات عمومی در نظام اجتماعی فعالیت کند.
فتاحی تصریح کرد: این تقسیم بندی ورود رسمی نهادهای حاکمیتی به حوزه مقررات است و ورود محتوایی نیز وجود دارد که بر اساس آن در برخی از نظام ها مانند آمریکا همان رفتارهایی که در فضای واقعی جرم انگاری می شود به آن تعمیم داده می شود. فضای مجازی، بنابراین این کشورها قوانین زیادی در حوزه فضای مجازی ندارند و البته برخی کشورها نیز به طور جدی وارد این عرصه شده اند و قوانین منحصر به فرد خود را برای فضای مجازی وضع کرده اند.
دانستن ابعاد مشکل در حوزه تنظیم فضای مجازی ضروری است
وی افزود: باید مشکل و ابعاد مختلف آن را به خوبی شناسایی کنیم و چالش های آن را محاسبه کنیم و سپس وارد عرصه قاعده سازی در فضای مجازی شویم چرا که فضای مجازی با توجه به ویژگی هایی که دارد چالش های زیادی در حوزه قانون گذاری خواهد داشت. او متوجه شد که بدون در نظر گرفتن این چالش ها نمی تواند وارد این عرصه شود.
معاون پژوهشکده شورای نگهبان تصریح کرد: یکی از چالش های مهم تفکیک مسائل خصوصی و عمومی است و حد و مرز این حریم کجاست. در فضای واقعی افراد هویت مشخصی دارند، اما به دلیل کاربران بی هویت و اکانت های جعلی در فضای مجازی، تشخیص این موضوع دشوار است. همچنین تعیین مسئول رفتار مجرمانه چالش بعدی است که باید مشخص شود که آیا بستر مسئول رفتار است یا فردی که در حال حاضر دو رویکرد در این زمینه در کشورهای مختلف دارد و برخی کشورها معتقدند این مسئولیت بر عهده پلتفرم به دلیل ظرفیت ایجاد بستر توسط این اتفاق در حالی رخ داده است که برخی کشورها معتقدند عمل مجرمانه توسط فرد انجام شده و افراد مسئول رفتار آنها هستند.
الزام تبیین دایره آزادی و حقوق مردم در فضای مجازی
این پژوهشگر حقوق عمومی تصریح کرد: چالش مهم دیگر در این فضا تعیین محدوده آزادی و حقوق مردم است. برای این فضا نیز باید محدوده حق آزادی بیان، حق اعتراض، حق اظهار نظر، حق تشکیل انجمن ها و احزاب و حق اشتغال روشن شود.
وی آخرین چالش را مالکیت کلان داده ها دانست و افزود: در فضای مجازی انباشت اطلاعات باعث ایجاد کلان داده ها شده است و علاوه بر اهمیت مالکیت آنها، در حوزه امنیت ملی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به تغییر سبک زندگی مردم
چارچوب های قانونی و الزامات در بسیاری از کشورها مشابه است
فتاحی تاکید کرد: با بررسی چندین سیستم در دنیا مانند فرانسه، آمریکا، چین و روسیه متوجه میشویم که الزامات مشترکی در حوزه قوانین و مقررات در فضای مجازی دارند که در حوزههای حفاظت از دادهها، حمایت از کودکان است. حفاظت از جامعه در برابر بدحجابی و بدحجابی، شناسایی اخبار جعلی و نادرست و حفاظت از داده های بزرگ است.
وی در خصوص وضعیت ایران در این حوزه ها گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی و البته سایر کشورها به دلیل کمبود فضای مجازی در زمان تصویب، قوانین خاصی برای این حوزه در نظر نگرفته است، اما می توان قواعدی را از اصول و اساس قانون اساسی استخراج و به تنظیم آنها بپردازد. خاکستری در حوزه فضای مجازی استفاده می شود.
این وکیل دادگستری افزود: به عنوان مثال در اصل 9 قانون اساسی که به آزادی و استقلال کشور می پردازد، تاکید شده است که هیچکس نمی تواند استقلال کشور را به بهانه آزادی زیر سوال ببرد و از طرفی هیچ کس نمی تواند استقلال کشور را زیر سوال ببرد. حق آزادی مشروع به بهانه استقلال. محدود کردن مردم که قابل تعمیم به فضای مجازی نیز هست و به اصل 25 قانون اساسی مبنی بر لزوم حفظ حریم خصوصی افراد و نیز ظرفیت اصل 4 قانون اساسی در خصوص تنظیم بر اساس اسلام اشاره شود. استانداردهایی که نمونه هایی مشابه این هستند. وجود داشته است و نشان می دهد که نظام حقوقی ظرفیت قانون گذاری و حاکمیت برای حوزه فضای مجازی کشور را دارد.
بسط اصول قانون اساسی در حوزه فضای مجازی
فتاحی با بیان اینکه در حال حاضر کشور در حوزه قانون مداری در فضای مجازی با دو چالش اساسی مواجه است، تصریح کرد: یک رویکرد این است که در حوزه مقررات گذاری در فضای سایبری هیچ قاعده و رویکرد کلان نداریم و چالش بعدی این است که که اگر در زمان مقرر وارد مباحث نشویم، با توجه به تحولات سریع در حوزه فضای مجازی، از این حوزه عقب خواهیم ماند و مجبور به رعایت قوانین دیگران هستیم.
وی در پایان گفت: برای رفع این چالش ها باید جایگاه شورای عالی فضای مجازی به عنوان سیاستگذار و جایگاه شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذاری و حدود این دو به صورت شفاف و دقیق تبیین شود. مبانی نظام سیاسی کشور که همان دموکراسی است در نظر گرفته شود. دینی و اسلامی است پس می توانیم در فضای مجازی با نظم رفتار کنیم.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات