به گزارش ICTNN از مرکز ملی فضای مجازی، ستاد انتخابات مرکز ملی فضای مجازی با بهره گیری از ظرفیت های کشور در حوزه رصد و داده کاوی، امکانات و قابلیت های مختلفی را برای توانمندسازی نامزدها برای معرفی برنامه های خود فراهم کرده است.
یکی از محصولات تولید شده در مرکز ملی، گزارش های رصدی است که برای هر کاندیدا تهیه و در اختیار ستاد انتخابات کاندیداها قرار می گیرد. یکی از این گزارش ها که توسط ستاد رسانه ای مرکز ملی تهیه می شود، شامل محتوای تولید شده مربوط به هر کاندیدا در بسترهای مختلف و همچنین تعداد محتوا، کلیدواژه ها و میزان محتوای منتشر شده به تفکیک هر استان است.
گزارش دوم بررسی وضعیت نامزدهای ریاست جمهوری در فضای مجازی است که توسط ستاد فراداده مرکز ملی تهیه شده است. تعداد توییتهای کاربران برای هر نامزد، جهتگیری توییتها، تحلیل توییتهای کاربران تاثیرگذار در این گزارش تحلیل شده و برای هر نامزد جداگانه ارسال میشود. همچنین در سایر بسترهای داخلی و خارجی و خبرگزاری های فعال، تعداد پست ها و مسیرهای کاربران نیز به صورت جداگانه تحلیل می شود. بیشترین عناوین و میزان جستجوی هر داوطلب در گوگل به تفکیک هر استان نیز در این گزارش آمده است.
گزارش سوم وضعیت انتخابات 1403 در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است که مرکز ملی با استفاده از ظرفیت مراکز داده کاوی از طریق سامانه عتبات برای داوطلبان ارسال می کند.
در این گزارش به سهم محتوای انتخاباتی تریبون های مختلف اشاره شده است. همچنین سهم محتوای انتخاباتی در هر تریبون، خوشهبندی کاربران، هشتگهای مکرر در هر پلتفرم، سهم محتوای دعوتکننده به مشارکت و مخالفت و مهمترین محورهای محتوایی مرتبط با انتخابات در این گزارشها آمده است.
رویکرد تولید محتوا، تحلیل احساس محتوا و خوشه بندی کاربران به تفکیک هر نامزد و نقشه تراکم محتوا برای هر نامزد که نشان می دهد بیشترین محتوا در کدام استان تولید شده است، در این گزارش ارائه شده است.
گزارش چهارم مربوط به ارزیابی وضعیت کاندیداها در هر مناظره است که بر اساس داده کاوی فضای مجازی تهیه شده و نسخه اول آن که مربوط به مناظره اول بوده به ستاد انتخابات تحویل داده شده است. از نامزدها
در این گزارش، آمار مطالب منتشر شده درباره مناظره اول انتخابات 1403 در شبکه های اجتماعی، تعداد مطالب منتشر شده درباره کاندیداها به تفکیک پلت فرم، تعداد لایک و بازدید کاندیداها، روند انتشار مطالب در پلتفرم های مختلف در بازه های زمانی، کلیدواژه های محتوای منتشر شده در شبکه ها، شبکه های اجتماعی نظارت بر مناظره، پرتکرارترین هشتگ ها، پست های برتر در بسترهای مختلف در حوالی مناظره اول، تحلیل احساسات نامزدها و نمودار کل محتوای مناظره اولین مناظره هر نامزد و در ارتباط با یکدیگر ذکر شده است.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات