به گفته وزیر ارتباطات، 500 خدمت به صورت هوشمند در ویترین ملی به مردم ارائه می شود و تاکنون 48 میلیون نفر در این فروشگاه واحد احراز هویت شده اند که به این معنی است که 70 درصد افراد بالای 18 سال به این فروشگاه مراجعه کرده اند. پنجره خدمات دولت هوشمند ملی حداقل یک بار.
به گزارش ICTNN، اجرای عدالت اجتماعی یکی از اهداف دولت ها محسوب می شود و با کمک فناوری های نوین و استقرار دولت هوشمند یا الکترونیک می توان به این مهم که موجب رعایت عدالت می شود، دست یافت.
امروزه دسترسی آسان و سریع به اطلاعات برای سازمان های دولتی حائز اهمیت است و به همین دلیل سرمایه گذاری های زیادی در این زمینه صورت می گیرد. علاوه بر این، یکی از اهداف دیگر دولت هوشمند، کمک به دولت در ساده سازی کار و پیگیری شهروندان به راحتی و در کمترین زمان ممکن بدون تاخیر یا مراجعه حضوری است.
اما کارشناسان معتقدند دولت هوشمند یکی از راه های مبارزه با فساد است. بنابراین وقتی همه امور نهادها، سازمان ها و وزارتخانه ها به دولت الکترونیک پیوند خورده و در دسترس مردم باشد، از فساد جلوگیری می شود و این یکی از اشکال اجراست. این عدالت است.
پنجره خدمات ملی هوشمند دولت یکی از مهم ترین اقداماتی بود که دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات توانستند طی حدود سه سال راه اندازی کنند و روند اداری را برای شهروندان تسهیل کنند.
این درگاه مکانی است که شناسنامه خدمات مورد تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با آخرین بازنگری ها، اطلاعات و شرایط مورد نیاز برای دریافت این خدمات، معرفی خدمات کانال های دریافت و محل مراجعه برای دریافت خدمات و کلیه اطلاعات لازم برای ارائه خدمات را می توان از این درگاه ملی دریافت کرد.
دولت سیزدهم گام مهمی برای تحقق هوشمندانه خدمات رسانی برداشت و آن را الزام قانونی برای همه دستگاه ها قرار داد و در مدت سه سال بسیاری از سازمان ها به این پنجره متصل شدند.
در همین راستا اخیراً عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به روزهای پایانی دولت سیزدهم درباره وضعیت فعلی پنجره واحد آمایش سرزمین اظهار داشت: از طریق پنجره واحد آمایش سرزمین: وحدت، باید اعلام کنم که امروز پنجره خدمات ملی دولت راه اندازی شده و بیش از 70 درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره به صورت الکترونیکی ارائه می شود و حدود 500 خدمت به صورت هوشمند به مردم ارائه شده است.
وی ادامه داد: 500 سرویس در پنجره خدمات ملی به صورت هوشمند به مردم ارائه می شود و امروز 99 درصد دستگاه ها به جز یک دستگاه به پنجره خدمات هوشمند ملی متصل هستند و دستگاهی که وصل نمی شود وزارت امور خارجه است. که به دلیل ملاحظات استقرار ایرانیان در خارج از کشور است، حتی دستگاه قضایی نیز تمام خدمات خود را از این پنجره به مردم ارائه می کند.
پذیرش روزانه سه میلیون نفر از خدمات پنجره خدمات دولت هوشمند ملی
وی ادامه داد: تاکنون 48 میلیون نفر در این واحد تکشاپ احراز هویت شده اند، یعنی 70 درصد افراد بالای 18 سال حداقل یک بار به پنجره خدمات ملی هوشمند دولت مراجعه کردهاند و سه میلیون نفر از طریق این واحد خدمات دریافت میکنند. فروشگاه پنجره هر روز
زارع پور در ادامه سخنان خود تاکید کرد: برای ارائه خدمات به صورت هوشمند، دستگاه ها باید بر اساس قانون داده ها و اطلاعات ملی مصوب مجلس شورای اسلامی و عدم ارائه اطلاعات از یک واحد به یکدیگر متصل شوند. دستگاه به دستگاه دیگر جرم انگاری شده است. امروز تعداد ترددهای مرکز ملی تبادل اطلاعات به هشت میلیارد رسیده در حالی که در سال 1398 این رقم 1.5 میلیارد بوده است.
به گفته وی، بر اساس برنامه هفتم توسعه، پیش بینی می شود سالانه 20 درصد خدمات دستگاه ها هوشمند شوند. بر اساس روند کاری انجام شده تا پایان سال جاری حداقل 30 درصد خدمات هوشمند و قبل از پایان برنامه تمامی خدمات دولتی هوشمند خواهد شد. تاکنون تنها 20 تا 25 کشور دارای پنجره خدمات هوشمند ملی با این کیفیت هستند.
به طور خلاصه، دولت الکترونیک به دنبال استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات و دیجیتالیسازی برای ارائه خدمات به شهروندان و حذف مبادلات کاغذی از فرآیندهای ارائه خدمات است، در حالی که دولت هوشمند در سطح بالاتر به دنبال طراحی معماری یکپارچه برای ارائه خدمات در یک کشور است. به شیوه ای جامع تر به طوری که کلیه ارجاعات حضوری، مداخلات انسانی و ارائه اسناد و مدارک بین دستگاه ها و بین کاربر و دستگاه سرویس دهنده حذف شود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات