چندین سال تلاش و پشتیبانی برای بهبود کیفیت و خدمات پیام رسان های داخلی باعث شده است که چندین پیام رسان داخلی در سال گذشته توسعه یافته و مورد استقبال کاربران قرار گیرند. اما بروز قطعی های گاه و بیگاهی که منجر به اختلال در ارائه خدمات در برخی از این پلتفرم ها شده است، نارضایتی کاربران را به همراه داشته است و تداوم آنها ممکن است هشداری برای متولیان این حوزه باشد که به دنبال جذب مخاطب بیشتر هستند.
به گزارش ICTNN، کارشناسان همچنان بر اهمیت حمایت از شبکه های اجتماعی محلی تاکید دارند. در این راستا حمایت و تقویت پیام رسان ها یا شبکه های اجتماعی داخلی برای رقابت با شبکه های مشابه خارجی یکی از موضوعات مطرح شده در کنار وزارت ارتباطات است. در جلسات مرکز ملی فضای مجازی این موضوع مورد تاکید مسئولان قرار گرفته است و تردیدی نیست که اگر وزارت ارتباطات و مسئولان در اجرای وظایف خود، موانع موجود را در مسیر پیام رسان های داخلی برطرف کنند، ارتفاعات را فتح خواهند کرد. موفقیت
بر اساس تحلیل های تحلیلگران، طی چند سال گذشته، طراحی اپلیکیشن های ایرانی مسلماً بدون مشکل نبوده است و البته این موضوع تنها به نمونه های بومی محدود نمی شود، چرا که تمامی اپلیکیشن ها در نسخه های اولیه خود با مشکل مواجه هستند، اما به ترتیب برای پرورش فرهنگ کاربران برای استفاده از پیامرسانی داخلی، باید نکات مختلفی را در نظر گرفت.
پیام رسان های داخلی شروع به کار کردند و در سال های اخیر فعال بوده اند، اما بیشترین جلوه استفاده از این ابزارهای داخلی زمانی بود که پیام رسان خارجی تلگرام فیلتر شد و این فرصت را به پیام رسان های داخلی داد تا وارد عرصه رقابت شوند.
در سالهای اولیه شکلگیری و معرفی پیامرسانهای ملی، کارشناسان پیشنهاد میکردند که مردم خواهان پیامرسانهای باکیفیت هستند و به دلیل بیکیفیت، به سراغ پیامرسانهای داخلی نمیرفتند. البته شبکه های اجتماعی خارجی مانند تلگرام از روز اول خوب نبودند اما کم کم توانستند نقاط ضعف خود را برطرف کنند، بنابراین اگر خدمات و قدرت هایی را که به شبکه هایی مانند واتس اپ و اینستاگرام ارائه می شود به پیام رسان های داخلی نیز بدهیم. بهبود و ارائه خدمات خوب
اتصال به پیام رسان های خوب و قابل اعتماد حق مردم است. در این راستا دولت سیزدهم به حمایت و توسعه پیام رسان های ملی توجه بیشتری داشت، از این رو سال گذشته آیین نامه حمایت از کسب و کارها و البته بسترهای ملی تصویب شد و به موازات آن طی یک سال گذشته با توجه به حمایت های انجام شده توسط کاربران پلتفرم سطح ملی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
در کنار حمایت دولت، توسعه خدمات پیام رسانی نیز منجر به افزایش تعداد کاربران و در نهایت بازخورد مثبت شد. به عنوان مثال، سال گذشته، پیام رسان های داخلی در تلاش بودند تا قابلیت تماس صوتی را برای کاربران خود اضافه کنند. این امکان در پی شکایت برخی از کاربران مقیم کشورهای دیگر که قصد برقراری ارتباط با اعضای خانواده خود را داشتند ایجاد شد و در پی رضایت از این طرح، اخیراً یکی دیگر از سرویسهای پیامرسان داخلی به این قابلیت مجهز شده است.
البته تلاش برای جلب رضایت، اعتماد عمومی و تعداد کلی کاربران پیام رسان داخلی تنها به ایجاد قابلیت تماس صوتی و تصویری یا ارائه خدمات دیگر محدود نشده است و در ابتدای سال جاری، سامانه های پیام رسان داخلی به یکدیگر متصل شدند. به شیوه ای منسجم تلاش برای تسهیل ارتباط کاربر این اقدام در واقع در پی نارضایتی کاربران از تعداد پیام رسان های داخلی و سختی ارتباط بین کاربران انجام شد و در نهایت پیشنهاد ایجاد امکان ارتباط بین پیام رسان های داخلی مورد توجه قرار گرفت و فاز اول این طرح انجام شد. پس از چند ماه انتظار در اردیبهشت ماه رونمایی شد.
اما اکنون و در شرایطی که پلتفرم های داخلی توسعه یافته و بیش از گذشته مورد استقبال قرار گرفته است، شاهد اختلالاتی هستیم که گاها در پلتفرم ها و پلتفرم های داخلی رخ می دهد که ادامه آن می تواند نتیجه معکوس و استفاده مردم از پیام رسان های داخلی را به همراه داشته باشد. برای استقبال از پیام رسان های خارجی
برخی از سیستم های پیام رسانی داخلی از ابتدای سال تاکنون سه بار دچار اختلال شده اند که نارضایتی کاربران را در پی داشته است. به عنوان مثال در اردیبهشت ماه با اعلام کاربران فضای مجازی، برخی از پیام رسان های داخلی از جمله ایتا، بله و وریستی در دسترس نبودند که روابط عمومی وزارت ارتباطات به دلیل مشکل برق رسانی در یکی از پیام رسان های داخلی اعلام کرد. مراکز داده شرکت ارتباطات زیرساخت.
دو اختلال دیگر مربوط به چند روز گذشته است که یک سرویس پیام رسانی داخلی (ITA) دو بار دچار اختلال شد و امکان ارسال پیام وجود نداشت. مدیرعامل این شرکت پیام رسان توضیح داد که عملیات ارتقای سیستم بیش از حد انتظار اولیه به طول انجامید و همچنان در حال انجام است و هیچ مشکلی از نظر اطلاعات کاربران وجود ندارد.
مشکلی که پس از اختلال دوم از سوی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیش آمد نیز به فاصله یک هفته اشاره کرد و تاکید کرد که با توجه به استقبال مردم از این پیام رسان، لازم است این پیام رسان به سرعت زیرساخت های خود را توسعه دهد. بنابراین اطلاعیه ای منتشر شد و اعلام کرد که صبح روز جمعه از ساعت یک تا پنج بامداد به دلیل نیاز به ارتقای زیرساخت ممکن است کاربران با اختلالاتی مواجه شوند اما متاسفانه روند ارتقای زیرساخت این پیام رسان زمان زیادی را به خود اختصاص داد و مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کرد.
این مسئول همچنین اقدامات انجام شده برای جبران این مشکل را برای کاربران تشریح کرد. این شرکت به مدت دو روز اعلام کرد که بسته های تخفیفی را برای تبلیغات تجاری در این پلتفرم ارائه می کند و در دو روز اخیر با استقبال و استقبال کاربران مواجه شده است. ما در وزارت ارتباطات خواستار تعمیم بسته تخفیف 50 درصدی به شرکت ها شدیم و این شرکت هم این تمدید را تمدید کرد.
اگرچه خود پیام رسان ها مسئول ایجاد ساختار نرم افزاری و قابلیت های پیام رسان ها هستند، اما به نظر می رسد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است اقدامات لازم از جمله کمک به تامین زیرساخت شبکه، ذخیره سازی و امنیت و همچنین انجام اقدامات لازم را بر عهده داشته باشد. به حداقل رساندن هزینه ها مرتبط با مصرف پهنای باند پیام رسان ها. و بر اساس این نقش، این وزارتخانه اقداماتی را در این زمینه انجام داده است، البته باید در نظر داشت که رفع تمامی نیازهای پیام رسان ها امری زمان بر است.
یکی از اقدامات وزارت ارتباطات در این زمینه مربوط به سرویس های ابری اولیه است، یعنی این وزارتخانه شرایط و زیرساخت هایی را برای برخی پیام رسان ها از جمله ایتا فراهم کرده است تا در این روزها اختلال ایجاد شود. بر روی سرویس های ابری پایه این وزارتخانه تا پایان سال، برای افزایش پایداری آن.
اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که پیام رسان های ملی کمتر از یک سال فرصت داشته اند تا فعالیت های خود را ایجاد و توسعه دهند و این فرصت با تغییرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی همراه بوده است که سازگاری ارائه دهندگان خدمات ملی را با مشکل مواجه کرده است. کسب دانش طبیعی است. ضروری است، بومی سازی و تسلط بر ایجاد و توسعه پیام های داخلی زمان می برد.
اما اکنون و در شرایطی که طبق آمار و ارقام اعلام شده از سوی مسئولان، مردم به پلتفرم های داخلی اعتماد کرده اند و زندگی و کسب و کار خود را به پیام رسان های ملی منتقل کرده اند، چرا پلتفرم ها با سرعت بیشتری مقدمات لازم را فراهم می کنند، مطرح می شود. آیا خدمات بهتری را در نظر نمی گیرند؟ آیا بهتر نیست تا زمانی که کاربران پلتفرم های بومی رشد قابل توجهی پیدا کرده اند و به صورت روزانه و ماهانه حضور خود را میزبانی می کنند، زیرساخت های فنی لازم را زودتر فراهم کنیم؟ پاسخ به این سوالات بسیار مهم است زیرا ادامه روند اختلال منجر به خطر مهاجرت کاربران به سرویس های پیام رسان خارجی می شود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات