اینترنت که به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده است، چند ماهی است که در دنیا و ایران دچار فراز و نشیب هایی شده است.
به گزارش ICTNN، با توجه به افزایش روزافزون فعالیت افراد در فضای مجازی و اینکه جایگاه مهمی در زندگی روزمره افراد پیدا کرده و بسیاری از افراد تجارت دیجیتال را به عنوان شغل انتخاب کرده اند. پس همه یا مشتری این فضا هستند یا یکی از اعضای خانواده اش خدمات دهنده در این فضا است.
به گفته کارشناسان، ارتباط در دوران جدید یکی از حقوق اساسی بشر و از حقوق عمومی مردم تلقی می شود، از این رو دیگر امتیاز نیست بلکه به یک حق تبدیل شده است و باید در این حوزه عدالت برقرار شود.
در این میان اختلالات و کندی اینترنت مشکلی است که هر از چند گاهی به دلایل مختلف برای کاربران پیش می آید. به عنوان مثال، اوایل پاییز امسال، برخی از کاربران از کندی و قطع اینترنت در نیمه شب خبر دادند. اما همانطور که نهاد ذی صلاح توضیح می دهد، با توجه به توسعه شبکه اصلی کشور و نصب تجهیزات جدید، برخی از لینک های ارتباطی شرکت زیرساخت می تواند برای مدت محدودی در ساعات کوچک صبح قطع شود، بنابراین حتی اگر اکثر کاربران اثر را احساس نکنید، سیستم های نظارت ثبت می شوند.
مدت کوتاهی پس از آن، اختلال دیگری رخ داد و علت قطعی فیبر نوری در گرجستان به دلیل برخی ارتباطات بین المللی از ارمنستان و ترکیه بیان شد. شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه خود تاکید کرد که تعادل پهنای باند در سایر مسیرها انجام شده و پیگیری های فنی برای رفع قطعی در حال انجام است.
اما ماجرا به این قطعی ختم نشد و چندین قطعی دیگر و قطعی اینترنت رخ داد. در 27 نوامبر، گزارش ها حاکی از آن بود که شبکه اینترنت کشور، به ویژه اینترنت ثابت، به طور متناوب دچار اختلال شده است. در آن زمان منابع رسمی اعلام کردند که اختلال در شبکه انتقال استان تهران دلیل قطعی آن بوده است. در نهایت اقدامات لازم انجام شد و شبکه به حالت عادی بازگشت.
از این رو، خرابی فیبر نوری در زمین برخی کشورها و بروز نقص فنی از جمله عواملی است که باعث کندی، اختلال در اینترنت و در نهایت نارضایتی کاربران شده است.
اخیرا و اوایل هفته گذشته برخی از کاربران از کیفیت شبکه و افزایش پینگ در فضای مجازی گلایه داشتند که البته این اختلال تا دو روز ادامه داشت و در نهایت شرکت زیرساخت ارتباطی به فیبر نسبت داد. خرابی نوری در گرجستان نکته قابل توجه این است که علیرغم پیگیری های انجام شده، این ماجرا برای دومین بار در پایان هفته تکرار شد و اقدامات لازم برای تثبیت شبکه انجام شد.
نظرسنجی ها و اطلاعیه های ارگان های رسمی جهانی نشان می دهد که اختلال در ترافیک اینترنت در سراسر جهان عادی شده است. به عنوان مثال در ابتدای تابستان برخی از شبکه های اجتماعی خارجی دچار اختلال شدند. وب سایت مانیتورینگ قطعی Down Detector اعلام کرد که در اوج اختلال که بیش از یک ساعت به طول انجامید، بیش از 14000 کاربر مشکلات دسترسی به اینستاگرام، حدود 7000 نفر در دسترسی به فیس بوک و 2700 نفر مشکلات دسترسی به WhatsApp را گزارش کردند.
شایان ذکر است که در 17 نوامبر 1402 اینترنت و تلفن نیمی از جمعیت استرالیا قطع شد. اختلال در شبکه شرکت مخابراتی اپتوس باعث شد حدود نیمی از جمعیت کشور بدون اینترنت و تلفن همراه باشند و روند پرداخت، حمل و نقل و سیستم های پزشکی نیز با مشکل مواجه شده است.
جزئیات این اختلال منتشر شده است: اولین بار در ساعت 4 صبح به وقت محلی گزارش شد و در ساعت 5:30 بعد از ظهر بود که Optus اعلام کرد که عملکرد خود به حالت عادی بازگشته است. حدود 10 میلیون استرالیایی یا 40 درصد از جمعیت استرالیا مشترک Optus هستند و نمی توانند در طول روز از تلفن، اینترنت پهن باند یا تلفن ثابت استفاده کنند. همچنین بیمارستان ها قادر به برقراری تماس تلفنی نبودند، مشاغل کوچک قادر به پردازش پرداخت های الکترونیکی نبودند و شبکه های برق و خدمات تاکسی آنلاین در برخی شهرها مختل شده است.
در مقابل، چندی پیش، سرویس اینترنت در پاکستان برای چند ساعت مختل شد و سپس به حالت عادی بازگشت. اداره مخابرات پاکستان در پستی در شبکه های اجتماعی در رابطه با این اختلال توضیح داد که این حادثه به دلیل نقص فنی بود که به سرعت برطرف شد و خدمات اینترنتی به طور کامل در سراسر کشور بازیابی شد. قطعی اخیر سرویس های اینترنت به دلیل یک مشکل فنی ایجاد شده بود که به سرعت برطرف شد و سرویس های اینترنتی به طور کامل در سراسر کشور بازیابی شدند.
قطعی اینترنت در سراسر پاکستان همزمان با راهپیمایی مجازی حزب تحریک انصاف پاکستان توسط عمران خان، نخست وزیر سابق این کشور در آستانه انتخابات عمومی رخ داد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات