معاون فنی شرکت ملی پست با بیان اینکه نمی توانیم بگوییم وضعیت صنعت پست در کشور ما خوب است زیرا این صنعت متاثر از شرایط اقتصادی است، گفت: توسعه هوش مصنوعی و فناوری های تحول آفرین یکی از مواردی است. ابزارهای قدرتمند توسعه و بهره وری است که به همین دلیل است که نفوذ این فناوری ها در حوزه خدمات پستی محسوس است.
محمد احمدی – معاون فنی شرکت ملی پست – در گفت وگو با ICTNN، اظهار کرد: ماهیت نمایشگاه بین المللی پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته یک تعریف کلی و یک کارکرد خاص دارد. طبیعتا انتظارات و اهداف برگزاری این نمایشگاه قطعاً تمام انتظاراتی را که در نمایشگاه های مشابه وجود دارد تغییر خواهد داد. پست یک شبکه ارتباط فیزیکی است که دارای مجموعه ای از خدمات در سطح نیازها و خواسته های جامعه است که برای عموم مردم عمومی و فراگیر است و مدل های مختلف کسب و کار را ارائه می دهد، بنابراین وقتی از صنعت پست او صحبت می کنیم مجموعه ای از خدمات است. گفته می شود فعالیت های زیادی را در بر می گیرد، بنابراین با وجود فعالیت های مختلف در بسیاری از لایه های حوزه پست، هنوز تعریف روشن و واضحی که بتواند صنعت پست را پوشش دهد، ارائه نشده است.
وی افزود: به همین منظور هدف از برگزاری نمایشگاه پست این است که بتواند گام به گام گستره، وسعت، محدودیت ها و دام های صنعت پست را شکل دهد و فعالان این صنعت را گرد هم آورد و از بازیگران اصلی دعوت کند. باشد که به تدریج به این چارچوب عالی که می تواند شامل تعریف صنعت پست باشد، برسیم.
معاون فنی شرکت ملی پست به تشریح ویژگیهای خدمات پستی پرداخت و گفت: در عمل اگر ویژگیهای خاصی را برای خدمات پستی تعریف کنیم که میتوان مرز این خدمات را با سایر خدمات حملونقلی که جزو خدمات پستی نیستند مشخص کرد. گروه بندی پست، باید به این نکات توجه کنید. به طور خاص، خدمات پستی دارای چارچوبی تعریف شده در تعریف خدمات فیزیکی بر اساس خدمات لازم برای مردم است که در قانون و اساسنامه شرکت پست ذکر شده است که هر آنچه که به صورت فیزیکی توسط فرستنده به یکی ارسال می شود. یا گیرندگان مختلف بیشتر؛ بنابراین، عملکرد شناسایی فرستنده و گیرنده که می تواند مرزهای پست را از میدان بار مشخص کند، باید به عنوان ویژگی اصلی در نظر گرفته شود.
احمدی در پاسخ به وضعیت کنونی پست گفت: همیشه در صنعت پست یک روند تاریخی وجود داشته که تقریبا در همه کشورهای دنیا این روند وجود دارد. شرکت های پستی به دلیل وابستگی بالای خود به نوع عملکرد نیروی کار و ابزار و امکانات فیزیکی که خود تحت تأثیر عوامل خارجی دیگر مانند شرایط جغرافیایی، شرایط جوی و آب و هوایی، زیرساخت های اصلی ملی و ارتباطات بین المللی زمینی و هوایی، قوانین نهادی و مقررات تأثیرگذارانی مانند گمرک و نهادهای ملی تأثیرگذار همیشه حاشیه سود بالایی نداشته اند.
وی به کارکرد صنعت پست در حمل و نقل و تحویل مرسوله به مصرف کننده نهایی در جهت کاهش هزینه ها پرداخت و گفت: چیزی که به وضوح آخرین گام در زنجیره تولید یک کالا محسوب می شود که به عنوان فروش تلقی می شود. کانال و پلتفرم در حوزه خدمات پستی، این ویژگی را دارد. معتقد است باید حداکثر بهینه سازی شبکه های فیزیکی حمل و نقل و توزیع را دنبال کرد تا بتوان هزینه های مورد نظر را برای مصرف کننده کاهش داد و به طور کلی خرده فروشی ها این ماهیت را دارند و به همین دلیل از لحاظ تاریخی صنعت پست هرگز چنین نبوده است. یک صنعت از نظر اقتصادی، مترقی و از نظر اقتصادی قدرتمند نبوده است که اصلاً رسالت آن نبوده است.
وی ادامه داد: به همین دلیل است که در اکثر کشورهای دنیا، دولت ها از سطحی از خدمات پستی حمایت می کنند که می توان آن را به عنوان بخشی از خدمات رفاهی اجتماعی تعریف کرد و در این زمینه توسعه یافته ترین کشورهای دنیا با وجود اینکه همچنان در این حوزه قرار دارند. که مدل و مدلهای اقتصاد خصوصی اقتصاد بازار آزاد است، اما از شبکههای پستی حمایت میکنند، زیرا ایجاد شبکه ارتباط فیزیکی پایدار جزء وظایف دولت محسوب میشود که اثرات بلندمدتی بر روی زمین خواهد داشت. اقتصاد، محیط زیست و مهاجرت به شهرها.
معاون فنی شرکت ملی پست وضعیت فعلی پست در کشور را متاثر از شرایط اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: وضعیت ما در صنعت پست نشان دهنده این چالش های اقتصادی است و یکی از دلایل مهم و اصلی این نمایشگاه است. نکته جلب توجه به این نکته است. بر اساس این وضعیت در فضای کسب و کار می توانیم مسائل مهمی را مطرح کنیم و به دنبال راه حل باشیم و قطعا نمی توان گفت در شرایط فعلی وضعیت پست خوب است.
احمدی درباره پیشرفت های صورت گرفته در صنعت پست توضیح داد: طی چند سال گذشته روندهای مختلفی رخ داده است. اولاً طی دو دهه گذشته فضاهای الکترونیکی منجر به کاهش حجم مرسولات، بستهها و نامهها شده است که جریان خدمات پستی را از نظر نوع کالا تغییر داده و در عین حال، توسعه تجارت الکترونیک، به ویژه با تأثیر همه گیری. کرونا شرایطی را ایجاد کرده است که مطابق با کاهش محصولات مانند پاکت نامه و نامه، بسته ها و امانات پستی افزایش یافته است و البته زیرساخت ها و روند مورد نیاز برای این موارد از نظر تدارکات، فضا و فضا کاملاً با یکدیگر متفاوت خواهد بود. نوع بسته بندی و نیروی انسانی
وی ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که موضوع همه گیری کرونا را شکل داد در واقع توسعه استفاده از خدمات پستی توسط مردم و مصرف کنندگان سطوح مختلف بود و اینکه شاید برخی که تجربه و اعتمادی به این موضوع نداشتند. خدمات پستی علاقه مند شدند تا جایی که سفارش نان را از طریق پیک ثبت کردند و این مشکل چندین لایه دارد، اولی مربوط به خدمات خرید و فروش اینترنتی است که مصرف طولانی دارد و دیگری جنبه پیک. این اتفاقات ماهیت خدمات پستی را تغییر داده است و از طرفی حجم مرسولات زیرساخت های مورد نیاز را تحت تاثیر قرار داده و بیش از همه خواسته ها و نیازهای مشتریان در خصوص خدمات پستی تغییر کرده است که حساسیت سوال از مشتریان را افزایش داده است. .
معاون فنی شرکت ملی پست با اشاره به فرصتهای جدید این پست گفت: فرصت بسیار خوبی برای دفاتر پست ایجاد شده است تا به سمتی بروند که نیازهای مشتریان را برآورده کنند و این در واقع علاوه بر این واقعیتها، موضوع توسعه هوش مصنوعی و فناوری های تحول نیز به عنوان یکی از ابزارهای موثر برای توسعه بهره وری محسوب می شود، به همین دلیل نفوذ این فناوری ها در بخش پست محسوس است. خدمات پستی و حوزه های آن در استارت آپ ها و کسب و کارهای جدید. این یک سرویس اسنپ در نظر گرفته می شود.
لازم به ذکر است نمایشگاه بین المللی پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته از تاریخ 8 لغایت 11 خرداد 1402 در مصلی اعظم تهران برگزار می شود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات