امروزه، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با ارائه صدها خدمات، مردم را برای مبادلات کاغذ بی نیاز کرده است. به طوری که طی سال گذشته بیش از 4000 سرویس از طریق این پیشخوان ارائه شد و تعداد کاربران آن از مرز 40 میلیون نفر گذشت.
به گزارش ICTNN، تحقق دولت هوشمند و ایجاد فروشگاه تک مرحله ای برای ارائه خدمات الکترونیکی از جمله وعده های عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – پس از اخذ رای نمایندگان معتمد شورای اسلامی در سال 1400 بود.
وی با بیان اینکه علیرغم تلاش های انجام شده در سال های اخیر همچنان در این زمینه عقب هستیم و از نظر کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه 80 و از نظر کیفیت در بین 193 کشور جهان رتبه 118 را داریم و باید پیشرفت کنیم، گفت: این شاخص
وی البته ایجاد پنجره ملی خدمات هوشمند دولت را اینگونه تشریح کرد: طی چهار سال آینده با تعامل با بخش های مختلف در راستای الکترونیک خدمات پرکاربرد و ایجاد یک مرحله ای گام بر می دارد. فروشگاه برای ارائه خدمات الکترونیکی و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در شاخص ها 30 رتبه افزایش می یابد.
بر اساس قانون بودجه سال 1401، کلیه دستگاه های اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند، موظف به انجام سه فعالیت بودند: اول، راه اندازی پنجره واحدهای خدماتی هوشمند خود به گونه ای که مردم از مراجعه به سامانه های متعدد خود خودداری کنند، دوم، حداقل یک مورد. ثالثاً پرکاربردترین خدمات خود را به صورت هوشمند از طریق فروشگاه یکپارچه خود ارائه می دهند و ثالثاً پنجره خدمات خود را به “پنجره ملی خدمات دولتی هوشمند” متصل می کنند. البته دستگاه ها باید دو کار اول را قبل از پایان شهریور 1401 انجام می دادند.
منظور از دولت الکترونیک مکانیزه کردن اقدامات داخلی سازمان ها، اتوماسیون اداری، ایجاد وب سایت آموزنده، ساخت مرکز داده یا خرید تجهیزات گران قیمت بدون توجیه اقتصادی نیست، بلکه به معنای تعامل دستگاه اعم از اتصال و تبادل است. از این رو دولت سیزدهم در ارائه هوشمند خدمات دولتی گام های بلندی برداشت و آن را برای همه نهادها الزام قانونی کرد.
در طول سال گذشته، این هدف مهم یعنی هوشمندسازی دولت و خدمات ارائه شده توسط سازمان ها دنبال شده و مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. به گونه ای که ماموریتی که به صورت جدی محول شده بود ارائه 100 درصد خدمات دستگاه ها به صورت الکترونیکی از طریق این پنجره بود و بر این اساس تا پایان آبان ماه تمامی دستگاه ها باید تکمیل شود و پیش بینی می شود تمامی استعلام ها در خصوص دستگاه ها تکمیل شود. تا پایان نوامبر تا پایان دسامبر، آنها همه این کارها را به صورت الکترونیکی انجام می دادند.
در همین راستا با نزدیک شدن به پایان سال، طبق اعلام رسمی مسئولان، بیش از 4000 سرویس از طریق این پنجره ارائه می شود و تعداد کاربران آن از مرز 40 میلیون نفر خواهد گذشت. دستگاه های اجرایی به پورتال مذکور به 98 درصد خواهد رسید.
برخی از پرکاربردترین سامانه های ملی و استانی متصل به پنجره ملی هوشمند دولت شامل وزارت آموزش و پرورش، وزارت راه و شهرسازی، سازمان تامین اجتماعی و پنجره واحد دانشگاهی وزارت علوم است که بیشترین استقبال را از سوی وزارت علوم داشته است. جمعیت در ماههای اخیر و مجموع تماسها با خدمات مستقیم و استفاده از سامانههای ملی و استانی از زمان شروع فعالیت تا پایان بهمن به بیش از سه میلیارد تماس رسیده است.
به گفته مدیرکل دفتر نظارت و کنترل بر اجرای دولت الکترونیک، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با ارائه خدمات گسترده ای از جمله خدمات سلامت، امور مالیاتی، آموزشی، خدمات بیمه ای، امور بانکی و دانشگاهی یکی است. یکی از ابزارهای اصلی دستیابی به دولت الکترونیک شده است و علیرغم تلاش های صورت گرفته، توسعه و بهبود این پنجره برای ارائه خدمات با کیفیت همچنان در دستور کار قرار دارد تا با بهره گیری از فناوری های نوین به نیازهای شهروندان پاسخی هوشمندانه تر داده شود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات