آستارا در غربی ترین نقطه استان گیلان با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی با جمهوری آذربایجان یکی از پایگاه های مهم تجارت و ترانزیت خارجی است.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
دولت سیزدهم با راهکاری عاقلانه برای حل معضل بزرگ و به ظاهر لاینحل ترافیکی در مرز زمینی گیلان، افق روشنی را برای فعالان حوزه حمل و نقل خارج از کشور و رانندگان معوق خارجی در ایران ترسیم کرد و از ظرفیت فعالان استفاده بهینه کرد. و دیپلماسی پویا در گشودن این کوچه کور خود را نشان داد.
روگذر جدید که به موازات راه آهن آستارا – آستارا ساخته می شود، نه تنها مکمل کریدور راه آهن شمال به جنوب ایران است، بلکه مسیری هموار و راحت برای حمل و نقل کالا است و شاهین مصطفی اف نخست وزیر جمهوری آذربایجان در مراسم آغاز عملیات شمع بندی و ساخت این پل مرزی، مسیر قبلی را حادثه خیز توصیف کرد.
پس از سفر آیت الله رییسی به روسیه که با تاکید و موافقت روسای جمهور دو کشور برای تقویت و ارتقای روابط اقتصادی و سیاسی منطقه ای پایان یافت، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران با سفر به جمهوری آذربایجان تفاهم نامه ای را امضا کرد. تفاهم با شاهین مصطفوف، معاون نخست وزیر کشور همسایه، زمینه ساز ساخت پل و روگذر دوم بین آستارا ایران و آستارا آذربایجان شد.
مرز زمینی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا با یک پل قدیمی و فرسوده بر روی آستاراچای، دو کشور را به هم متصل می کند و حداکثر ظرفیت حمل 500 خودرو در روز را دارد. این استان از مرز آستارا عبور می کند، اما با وجود فعالیت 24 ساعته گمرک، ظرفیت پل و مرز زمینی آستارا برای ترانزیت محدود است.
اکنون به برکت نگاه مثبت دولت سیزدهم به کشورهای همسایه و فرصت همسایگی خوب با آنها، مرهمی برای درد معطلی و تردد کامیون در مرز گیلان آماده است و بی شک زودتر از آن به بهره برداری می رسد. ساخت تیرپارک احداث قطب پارک مشروط به تامین زمین بزرگ و بلامنازع و اعتبار لازم بود.
به گزارش خبرنگار ICTNN، بر اساس اعلام اداره کل گمرک آستارا از ابتدای امسال تا آذرماه 284 هزار و 605 تن کالا از مرزهای زمینی، دریایی و ریلی این شهرستان به خارج از کشور ترانزیت شد و در همین مدت. ، 534 هزار و 591 تن کالا ترانزیت شد. صادرات غیرنفتی به خارج از کشور نیز انجام می شود که بیشتر محموله های ترانزیتی و صادراتی از طریق زمین و کامیون حمل می شود.
اداره کل گمرک آستارا علت این مشکل را محدودیت عرضی تنها پل و روگذر بین دو کشور و نبود پارکینگ برای توقف طولانی و کوتاه کامیون ها در شهرستان آستارا عنوان کرد. .
عملیات ساخت این پل از پنجم بهمن ماه در آستارا گیلان آغاز شد و به گفته خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه ها، قرار است پل بر روی آستارا برای برقراری دومین اتصال زمینی احداث شود. بین ایران و آذربایجان با طول 89 متر و عرض 30 متر و شصت سانتی متر دارای سه دهانه و چهار خط خودرو خواهد بود و با هزینه مشترک دو کشور در مدت 18 ماه تکمیل می شود.
پل جدید و محور زمینی پس از تکمیل و بهره برداری، موجب تسهیل و تسریع تجارت و ترانزیت کالا و توسعه روابط اقتصادی در منطقه می شود، به طوری که به گفته وزیر راه و شهرسازی، با افتتاح این محور زمینی در محدوده 18 ماه، کالا طی سه روز از آستارا به مسکو ارسال می شود.
از اواخر سال 99 و به ویژه سال گذشته با اوج گیری صادرات از مرز گیلان، دیواری به طول یک کیلومتر از صف های کامیون ها خیابان های آستارا را اشغال کرده بود و باعث بروز حوادث رانندگی و آزار و اذیت شهروندان شده بود. در نیمه دوم امسال صف کامیون در آستارا از ورودی شهر از سمت تالش تا درب منطقه ویژه اقتصادی بندر و درب گذرگاه گمرک زمینی قابل مشاهده است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری